Rädd för vildsvin

Hund123

Trådstartare
Sen förra året har vi fått vildsvin som springer på åkrarna runt huset och våra promenadvägar under vinterhalvåret. Min chihuahua reagerar starkt på dessa grisar och blir jättestressad så fort vi går ut, på våren/sommaren när grisarna drar sig tillbaka så försvinner detta helt. Han skäller princip varje gång vi går ut och det går inte att få han att sluta oavsett vad jag gör. Han har även blivit väldigt reaktiv på icke grisrelaterade saker som människor som går, andra hundar, ljud osv. Jag vågar knappt ha honom lös längre och jag har haft honom lös varenda dag som natt sen jag fick honom innan dessa problem uppstod, det är även värre det här året än förra.

Jag har provat att aktivera honom mer mentalt genom nosework men det har tyvärr inte gett någon effekt på grisproblemet. Jag tror han är rädd för en gång skällde han verkligen non stop så jag lyfte upp honom i famnen som ett desperat försök och då slutade han faktiskt skälla, men stackarn skakade och hjärtat pumpade 😔 Jag tycker så himla synd om honom och jag känner som en riktigt dålig hundägare som inte kan vara den ledare han verkar behöva i denna situation. Är det någon som kan komma med något tips på hur jag kan göra? Jag har funderat på om hundinstruktör är vårt enda hopp men jag ligger sjuk i corona så det är ju inget alternativ nu. Det gör även saken värre att jag är sjuk då jag orkar inte ens gå 5 min och han får inte den fysiska aktivitet han behöver, då blir han ännu mer reaktiv.
 
Sen förra året har vi fått vildsvin som springer på åkrarna runt huset och våra promenadvägar under vinterhalvåret. Min chihuahua reagerar starkt på dessa grisar och blir jättestressad så fort vi går ut, på våren/sommaren när grisarna drar sig tillbaka så försvinner detta helt. Han skäller princip varje gång vi går ut och det går inte att få han att sluta oavsett vad jag gör. Han har även blivit väldigt reaktiv på icke grisrelaterade saker som människor som går, andra hundar, ljud osv. Jag vågar knappt ha honom lös längre och jag har haft honom lös varenda dag som natt sen jag fick honom innan dessa problem uppstod, det är även värre det här året än förra.

Jag har provat att aktivera honom mer mentalt genom nosework men det har tyvärr inte gett någon effekt på grisproblemet. Jag tror han är rädd för en gång skällde han verkligen non stop så jag lyfte upp honom i famnen som ett desperat försök och då slutade han faktiskt skälla, men stackarn skakade och hjärtat pumpade 😔 Jag tycker så himla synd om honom och jag känner som en riktigt dålig hundägare som inte kan vara den ledare han verkar behöva i denna situation. Är det någon som kan komma med något tips på hur jag kan göra? Jag har funderat på om hundinstruktör är vårt enda hopp men jag ligger sjuk i corona så det är ju inget alternativ nu. Det gör även saken värre att jag är sjuk då jag orkar inte ens gå 5 min och han får inte den fysiska aktivitet han behöver, då blir han ännu mer reaktiv.
Hej! Det handlar inget om att du har ett dåligt ledarskap. Just rädsla för vildsvin verkar vara medfött. Även jakthundar som aldrig träffat en gris, reagerar mkt starkt på grislukt. De riktigt hukar sig i spåret, andra hundar blir så rädda att de låtsas som att det inte finns ngn gris (eller annat vilt) och återvänder till föraren. De hundar som uppvisar så stark rädsla, kommer troligtvis aldrig komma över den och aldrig jaga gris.

Försök att bara vara lugn, kanske skönast för hunden att vara kopplad under värsta tiden. Hoppas att du snart mår bättre :heart
 
Det handlar inte om ledarskap. Glöm sådana förlegade gamla unkna tankar. Ha hunden kopplad, alltid om ni inte har staket runt trädgården som vildsvinen inte kan ta sig igenom. Ett vildsvin gör lätt processen kort med en hund så hans rädsla är befogad.

Ha hunden kopplad och lär honom att du tar hand om eventuella faror oavsett vad det är för en fara, lär in kommandot bakom och använd det när han blir rädd så att du visar att du fixar det här, han behöver inte stå och skälla för att han kan vara trygg med att du tar hand om eventuella faror. Påhittade eller verkliga.
 
Sen förra året har vi fått vildsvin som springer på åkrarna runt huset och våra promenadvägar under vinterhalvåret. Min chihuahua reagerar starkt på dessa grisar och blir jättestressad så fort vi går ut, på våren/sommaren när grisarna drar sig tillbaka så försvinner detta helt. Han skäller princip varje gång vi går ut och det går inte att få han att sluta oavsett vad jag gör. Han har även blivit väldigt reaktiv på icke grisrelaterade saker som människor som går, andra hundar, ljud osv. Jag vågar knappt ha honom lös längre och jag har haft honom lös varenda dag som natt sen jag fick honom innan dessa problem uppstod, det är även värre det här året än förra.

Jag har provat att aktivera honom mer mentalt genom nosework men det har tyvärr inte gett någon effekt på grisproblemet. Jag tror han är rädd för en gång skällde han verkligen non stop så jag lyfte upp honom i famnen som ett desperat försök och då slutade han faktiskt skälla, men stackarn skakade och hjärtat pumpade 😔 Jag tycker så himla synd om honom och jag känner som en riktigt dålig hundägare som inte kan vara den ledare han verkar behöva i denna situation. Är det någon som kan komma med något tips på hur jag kan göra? Jag har funderat på om hundinstruktör är vårt enda hopp men jag ligger sjuk i corona så det är ju inget alternativ nu. Det gör även saken värre att jag är sjuk då jag orkar inte ens gå 5 min och han får inte den fysiska aktivitet han behöver, då blir han ännu mer reaktiv.
Tillägg, för att arbeta med hundens rädslor som du beskriver har eskalerat och ibland kopplas till människor osv så kanske skallerträning kan vara ngt? Jag har ingen egen erfarenhet men sett andra som skriver om det här på Buke.
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 182
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 740
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Ja, en lite annorlunda topic kanske. I sommar åker jag tillbaka till Bali igen, där jag volontärarbetade på ett hundhem förra året...
Svar
4
· Visningar
2 569
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp