Rädd häst?

morgaine

Trådstartare
Detta är ett inlägg jag inte trott jag skulle behöva skriva.
Vi har en ponny som för en tid sedan fick en ny medryttare. Det verkar som om hon har slagit hästen för helt plötsligt gör hästen utfall och försöker bitas. Den har också blivit skygg för hastiga rörelser, t.o.m. när man med normal hastighet på handen sträcker fram en borste för att klappa eller borsta. Då hugger den i luften mot en. Väldigt obehagligt!
Den vägrar också följa med ur hagen och in i/ut ur stallet. Då stretar den emot och nafsar om man drar i den. Man får muta ut den med hö.
Medryttaren har varit här ca 10 ggr totalt.
Hur gör man för att reparera detta?
hur lång tid kan det tänkas ta innan hästen blir den underbara ponny den var innan detta hände?
 
Alltså nä? Har ni sett misshandeln som ni anklagar medryttaren för?
Varför inte börja fundera över mer sannolika och mer vanligt förekommande scenarios på plötslig beteendeförändring som t.ex. att ponnyn har ont?
Ja jag har sagt till flera gånger att de använt spö på fel sätt och nu är hästen rädd och aggressiv.
varför skulle den helt plötsligt ha ont? Det finns inget som tyder på att den har ont någonstans och den reagerar direkt på rörelser på ett sätt den inte gjort förut.
Du har inga tips på hur man får tillbaka det tilliten från den alltså? Det var liksom inte OM den blivit slagen jag vill diskutera för jag är helt övertygad om att den blivit det. Det är hur man får den att vilja bli hanterad igen jag undrar.
 
Om du sett medryttaren slå hästen med spö så börja med att säga upp denna.

Om hästen i övrigt äter, dricker och mår bra så skulle jag ge den en vecka vila.

Om beteendet är kvar så ta ut en veterinär. Vem vet vad medryttaren mer gjort som ev gör att hästen faktiskt har ont.

Om veterinären ger klartecken att allt är ok så får ni börja lirka med ponnyn. Gör inte hastiga rörelser runt den. Gå försiktigt fram med borstandet men inte på ett sätt som kan misstolkas för nervös eller rädd.
Klappa och borsta ponnyn i samband med att den får nåt gott att äta eller en god slicksten. Försök få det till enbra upplevelse för hästen...

Det kan ta tid.
 
Om du sett medryttaren slå hästen med spö så börja med att säga upp denna.

Om hästen i övrigt äter, dricker och mår bra så skulle jag ge den en vecka vila.

Om beteendet är kvar så ta ut en veterinär. Vem vet vad medryttaren mer gjort som ev gör att hästen faktiskt har ont.

Om veterinären ger klartecken att allt är ok så får ni börja lirka med ponnyn. Gör inte hastiga rörelser runt den. Gå försiktigt fram med borstandet men inte på ett sätt som kan misstolkas för nervös eller rädd.
Klappa och borsta ponnyn i samband med att den får nåt gott att äta eller en god slicksten. Försök få det till enbra upplevelse för hästen...

Det kan ta tid.
Tack för svar. Ja, medryttaren är uppsagd men problemet verkar vara att ponnyn nu är rädd att vi andra ska göra något också så den hotar för minsta lilla.
idag fick jag muta in den med slicksten och hö för att få med den in öht. Efter det borstning och klapp medan den åt hö och sedan trodde jag att den glatt skulle gå ut när den inte blev sadlad men den ville inte gå ut heller utan fick mutas ut också. Sedan fick den beta lite vid gårdsplanen och gick sedan frivilligt tillbaka till hagen utan mutor.
tyvärr är det en lättfödd häst så att muta såhär mycket under längre tid blir svårt för den är fångbenägen så den får inte gå upp i vikt.
Därför funderar jag på vad mer man kan göra men det kanske bara är gos, mat och långsam takt som kan fungera?
 
Tid tålamod och kärlek är de som krävs. Haft en sådan häst hemma som blev stryk rädd efter inkörning som 2 årig hingst bland bara ston. Han kunde väl inte riktigt uppföra sig där han var ( vilket vi tyckte var konstigt var världens snällaste häst och ja vi hade ston hemma och han hade aldrig visat något och vi visste inte om vad som pågick för ens hästen kom hem efteråt då kom de fram ). De tog lång tid innan han ens vågade komma i hagen på egen hand, men efter hand släppte de och han vågade lita på oss igen. Han förblev alltid spö rädd och gillade inte hastig rörelser men som sagt han blev bättre med tiden och blev trygg med att borstas,selas osv.
 
Tack för svar. Ja, medryttaren är uppsagd men problemet verkar vara att ponnyn nu är rädd att vi andra ska göra något också så den hotar för minsta lilla.
idag fick jag muta in den med slicksten och hö för att få med den in öht. Efter det borstning och klapp medan den åt hö och sedan trodde jag att den glatt skulle gå ut när den inte blev sadlad men den ville inte gå ut heller utan fick mutas ut också. Sedan fick den beta lite vid gårdsplanen och gick sedan frivilligt tillbaka till hagen utan mutor.
tyvärr är det en lättfödd häst så att muta såhär mycket under längre tid blir svårt för den är fångbenägen så den får inte gå upp i vikt.
Därför funderar jag på vad mer man kan göra men det kanske bara är gos, mat och långsam takt som kan fungera?

Går den ute dygnet runt? Har du tur är den "bara" trött....
Har du otur kan den ha fångkänningar. Fång drabbar inte bara överviktiga hästar samt det kommer ofta smygande...

Vad för väder har ni? Frostbitet gräs på morgonkvisten är inte bra för fånghästar (har jag hört, har inte grottat i forskning).

Vad gör den när den inte vill gå? Släpar den sig i sakta mak eller står den bara still och vägrar på ett "ouppfostrat" vis (typ ignorerar dig, tittar på annat, försöker gå åt annat håll)

Jag tycker inte det låter normalt att den inte vill gå varken in eller ut från/till hagen.
 
Går den ute dygnet runt? Har du tur är den "bara" trött....
Har du otur kan den ha fångkänningar. Fång drabbar inte bara överviktiga hästar samt det kommer ofta smygande...

Vad för väder har ni? Frostbitet gräs på morgonkvisten är inte bra för fånghästar (har jag hört, har inte grottat i forskning).

Vad gör den när den inte vill gå? Släpar den sig i sakta mak eller står den bara still och vägrar på ett "ouppfostrat" vis (typ ignorerar dig, tittar på annat, försöker gå åt annat håll)

Jag tycker inte det låter normalt att den inte vill gå varken in eller ut från/till hagen.
Jag har full koll på fånghäst, vi har en ponny som haft det och nu har vi skaffat en till som sällskap. Jag kollar hovar och mankam flera gånger per dag. De går i gräsfri hage och äter hö så det är absolut inte fång, jag håller dem ”smala”. Tack för tipset dock. 😊
Nej den står still som en åsna med fötterna stilla och när man drar lite i grimman åker huvudet framåt men kroppen rör sig inte.
nej det är inte normalt och det har inte varit så förrän förrän förra veckan. Den hugger i luften när man närmar sig fast om jag är ensam går det bättre men den är på sin vakt mot mig också.
 
Tid tålamod och kärlek är de som krävs. Haft en sådan häst hemma som blev stryk rädd efter inkörning som 2 årig hingst bland bara ston. Han kunde väl inte riktigt uppföra sig där han var ( vilket vi tyckte var konstigt var världens snällaste häst och ja vi hade ston hemma och han hade aldrig visat något och vi visste inte om vad som pågick för ens hästen kom hem efteråt då kom de fram ). De tog lång tid innan han ens vågade komma i hagen på egen hand, men efter hand släppte de och han vågade lita på oss igen. Han förblev alltid spö rädd och gillade inte hastig rörelser men som sagt han blev bättre med tiden och blev trygg med att borstas,selas osv.
Hur lång tid tog det tills han blev trygg igen?
 
Att den inte vill komma/gå med skulle jag också tolka som ett veterinärt ärende, snarare än något annat. Samma sak med att plötsligt bitas osv.

När jag varit borta från stallet i lite över 2 månader (ful fotfraktur) var min häst jättehuvudskygg plötsligt. Något hon aldrig varit tidigare. Jag tror inte att någon där gjort något fel, men hon kan ha blivit skrämd av misstag.

Det jag gjorde var: inget förutom det vanliga. Det enda 'ovanliga' jag gjorde var att jag rörde huvudet väligt långsamt. På det sättet försvann skyggheten på... typ 6 månader?
 
Att den inte vill komma/gå med skulle jag också tolka som ett veterinärt ärende, snarare än något annat. Samma sak med att plötsligt bitas osv.

När jag varit borta från stallet i lite över 2 månader (ful fotfraktur) var min häst jättehuvudskygg plötsligt. Något hon aldrig varit tidigare. Jag tror inte att någon där gjort något fel, men hon kan ha blivit skrämd av misstag.

Det jag gjorde var: inget förutom det vanliga. Det enda 'ovanliga' jag gjorde var att jag rörde huvudet väligt långsamt. På det sättet försvann skyggheten på... typ 6 månader?
Fast när jag kommer med hö så kommer den i full fart, trav eller galopp. När den äter kan jag klappa utan problem. Det är när den ska ut ur hagen som problemen börjar och slutar. Den går glatt tillbaka till hagen utan att man drar i den så jag upplever att den signalerar att den är rädd och ovillig till att bli intagen och fixad för ridning. Väl inne i stallet slappnar den av ganska bra men när vi skulle ut igen var det motstånd ända tills den märkte att vi skulle till hagen, då blev det fart.
 
Kan vi inte rent hypotetiskt anta att jag har rätt, att den fått negativa upplevelser med ridning och ge mig förslag på hur vi kommer tillrätta med det? Finns det något mer jag kan göra än att locka med slicksten och klappa gosa, inte ställa krav?
 
Att den inte vill komma/gå med skulle jag också tolka som ett veterinärt ärende, snarare än något annat. Samma sak med att plötsligt bitas osv.

När jag varit borta från stallet i lite över 2 månader (ful fotfraktur) var min häst jättehuvudskygg plötsligt. Något hon aldrig varit tidigare. Jag tror inte att någon där gjort något fel, men hon kan ha blivit skrämd av misstag.

Det jag gjorde var: inget förutom det vanliga. Det enda 'ovanliga' jag gjorde var att jag rörde huvudet väligt långsamt. På det sättet försvann skyggheten på... typ 6 månader?
Ok vad bra. 6 mån är inte så farligt länge, hoppas detta kan gå lika fort tillbaka. Det positiva är att den fortfarande är nästan som vanligt när vår son kommer fram till den men när ett annat barn (som är jättesnäll, inte gjort något elakt men som också ridit) kom fram så högg hon mot det barnet. Det är alltså två barn förutom oss som har hanterat ponnyn och ridit och nu blev det barnet jätterädd för hästen.
 
Hur lång tid tog det tills han blev trygg igen?
Gick bra efter bara några månader, men då låg också hans husse i hård träning med honom varje dag att göra samma sak om och om igen tills han accepterade de. Och så kastrerade vi honom då i för som han var hingst och de hjälpte väl till.
 
Något som är viktigt tror jag är att

Inte tassa på tå.

Man ska vara tydlig och rak. Konsekvent och 'säker på sin sak'.
Hästen ska aldrig få chansen att missförstå dej.
Utan ge den stöttning och vägledning till ett bra beteende.
Tycker absolut du ska kunna ställa krav. Men det måste vara rätt krav och rimliga krav och går det inte som planerat måste man kunna parera situationen så den ändå blir en bra upplevelse.

En häst som är osäker eller rädd som man försöker skydda mot diverse saker eller tassar på tå för, kan ge en osäkerhet man inte vill ha. Förstärka känslan.
Låta vara ifred hjälper den heller inte till ett bättre beteende.

Det är min upplevelse iallafall.
😊
 
Fast när jag kommer med hö så kommer den i full fart, trav eller galopp. När den äter kan jag klappa utan problem. Det är när den ska ut ur hagen som problemen börjar och slutar. Den går glatt tillbaka till hagen utan att man drar i den så jag upplever att den signalerar att den är rädd och ovillig till att bli intagen och fixad för ridning. Väl inne i stallet slappnar den av ganska bra men när vi skulle ut igen var det motstånd ända tills den märkte att vi skulle till hagen, då blev det fart.
Det kan inte vara så att dörren har blåst igen på den så att den blivit klämd i dörren ? Eftersom den reagerar när ni ska igenom där?
Det är positiv förstärkning som gäller. Klia manken och prata lugnt kommer man långt med, behövs inte jättemycket godis om den nu är känslig för mat. Gör också de här häftiga rörelserna den tycker är otäckt, men inte för hastigt, utan på lagom nivå, återgå sedan till att klia igen. Alltså utsätt den lite i taget för det otäcka, stanna upp och beröm hela tiden.

Jag fick också en huvudskygg häst en gång när jag hade en inackordering som brukade hjälpa till med hästarna. Så himla onödigt. Jag har för mig att det gick att arbeta bort, men minns inte hur lång tid det tog.
 
Det kan inte vara så att dörren har blåst igen på den så att den blivit klämd i dörren ? Eftersom den reagerar när ni ska igenom där?
Det är positiv förstärkning som gäller. Klia manken och prata lugnt kommer man långt med, behövs inte jättemycket godis om den nu är känslig för mat. Gör också de här häftiga rörelserna den tycker är otäckt, men inte för hastigt, utan på lagom nivå, återgå sedan till att klia igen. Alltså utsätt den lite i taget för det otäcka, stanna upp och beröm hela tiden.

Jag fick också en huvudskygg häst en gång när jag hade en inackordering som brukade hjälpa till med hästarna. Så himla onödigt. Jag har för mig att det gick att arbeta bort, men minns inte hur lång tid det tog.
Tack, skönt att hör att det blir bättre iaf.
nej det är inte dörren för det är problem redan när man sätter på grimman i hagen, sedan får man locka och dra hela vägen in i stallet. Dörren har varit uppspärrad hela sommaren så den kan inte ha blåst igen heller och förutom när medryttare kommit är det bara vi som hanterat hästarna. Det är de två sista veckorna som hästen börjat förändras med kulm sista veckan till att bli helt förbytt.
 
Något som är viktigt tror jag är att

Inte tassa på tå.

Man ska vara tydlig och rak. Konsekvent och 'säker på sin sak'.
Hästen ska aldrig få chansen att missförstå dej.
Utan ge den stöttning och vägledning till ett bra beteende.
Tycker absolut du ska kunna ställa krav. Men det måste vara rätt krav och rimliga krav och går det inte som planerat måste man kunna parera situationen så den ändå blir en bra upplevelse.

En häst som är osäker eller rädd som man försöker skydda mot diverse saker eller tassar på tå för, kan ge en osäkerhet man inte vill ha. Förstärka känslan.
Låta vara ifred hjälper den heller inte till ett bättre beteende.

Det är min upplevelse iallafall.
😊
Ok tack, det ska jag tänka på. Jag vet inte om det var rätt men när den försökte bita mig idag röt jag till för det måste man väl få göra även om den är rädd? Jag menar man måste väl fortfarande tala om att det beteendet inte är ok?
Den bet mig även i tummen när jag skulle ta undan slickstenen fast då sade jag bara ett lågt nej för jag var osäker på om det var min hand som det siktades på eller stenen men den såg väldigt sur ut med öppen mun och öronen bakåt så jag tror det var mig. 😳 Jag har en stark känsla att denna ponny kan bli rejält bufflig om man matar för mycket i handen. Vi har inte handmatat alls pga det hittills. Det är en liten tuffing med humör.
Nej att bara lämna den ifred känns inte som en bra idé, den måste ju hanteras för att sluta vara rädd för oss. Men kanske vi ska stanna lite i hagen och inte bråka om att gå ut.det kan väl inte uppfattas av hästen som att den bestämt att vi inte ska ut mer va?
 
Senast ändrad:
Det är rätt uppenbart att något har hänt och den nu är rädd för samma sak ska hända fler gr.
Mitt tips är att inte pusha och tvinga den att gå med dig. Låt den vila ngn vecka från ridning men jobba med den varje dag genom att försöka få tillbaka tilliten. Jag hade helt enkelt satt mig i hagen och väntat på att ponnyn kommit fram till mig, sen hade jag väntat på att ponnyn självmant ville gå med mig. Om den valde att gå med och in i stallet hade jag borstat, kliat, gosat och gett lite godis och släppt ut den igen därefter. Jag vill att mina hästar ska vilja vara med mig och gå med av egen vilja.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 289
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 237
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp