Rädd häst?

Tydliga gränser runt dig, tydliga rutiner, tydlighet, tydlighet, tydlighet och allt gjort med vänlighet. Det är receptet för att få en häst trygg.

Att tassa på tå runt en otrygg individ ökar bara på otryggheten. Hen behöver med vänlighet och tydlighet få veta vad som förväntas och överbevisas om att inget ont kommer hända hen. Det är inte alls fel att ta till muta för att få hästen dit hen tycker det är jobbigt att gå. Kanske kan du lägga undan endel av högivan för att ha som muta?

Om vi lyssnar på hästen (vilket du gör, du vill ju veta hur du ska hjälpa hästen med de problem hen visar) och respekterar hen så kommer ni lösa det här. Hur lång tid det tar beror på individ och vad som faktiskt har hänt. För en häst jag hade som hade blivit fruktansvärt illa behandlad tidigare i sitt liv tog det nästan tre år innan den fullkomliga tilliten oss emellan fanns där men mycket tidigare fanns det en vilja hos honom att lita på, bara det att ibland blev det för mycket och för jobbigt så han vågade inte fullt ut.
 
Detta är ett inlägg jag inte trott jag skulle behöva skriva.
Vi har en ponny som för en tid sedan fick en ny medryttare. Det verkar som om hon har slagit hästen för helt plötsligt gör hästen utfall och försöker bitas. Den har också blivit skygg för hastiga rörelser, t.o.m. när man med normal hastighet på handen sträcker fram en borste för att klappa eller borsta. Då hugger den i luften mot en. Väldigt obehagligt!
Den vägrar också följa med ur hagen och in i/ut ur stallet. Då stretar den emot och nafsar om man drar i den. Man får muta ut den med hö.
Medryttaren har varit här ca 10 ggr totalt.
Hur gör man för att reparera detta?
hur lång tid kan det tänkas ta innan hästen blir den underbara ponny den var innan detta hände?

Hej.
Hur har det gått för er ?
 
Hej.
Hur har det gått för er ?
Hej, tack för du frågar 🤗
Det går sakta framåt, sista veckorna har vi fått med ponnyn På några promenader men bara i sällskap med annan häst. Jag provade ett par gånger ensam men då vägrar den lämna gårdsplanen.
Den gick lite med vårt barn på ryggen på ridvolten också till min förvåning. Vi skulle prova en ridtur men det gick inte så då gick vi till volten och där gick det bra.
Den biter inte längre men det ligger alldeles under ytan. Om man tex sträcker fram handen för att klappa med normal hastighet så visar den tänderna men sträcker man fram handen långsamt går det bra. Tyvärr är ju inte barn långsamma så den är nu inte lämplig för att umgås med barn utan att någon håller i grimma. Så det är jättetråkigt men jag hoppas det bättras.
 
Ja jag har sagt till flera gånger att de använt spö på fel sätt och nu är hästen rädd och aggressiv.
varför skulle den helt plötsligt ha ont? Det finns inget som tyder på att den har ont någonstans och den reagerar direkt på rörelser på ett sätt den inte gjort förut.
Du har inga tips på hur man får tillbaka det tilliten från den alltså? Det var liksom inte OM den blivit slagen jag vill diskutera för jag är helt övertygad om att den blivit det. Det är hur man får den att vilja bli hanterad igen jag undrar.
Sitt i kanten av boxen/hagen utan att direkt göra något med hästen. Så ofta och länge du bara kan. Förhoppningsvis får hästen mer och mer förtroende för dig när den märker att du inte gör den något ont. Tillslut kommer den nog självmant fram till dig, hästar är nyfikna djur och tillslut brukar de övervinna rädslan.
All lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 128
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp