Rädd häst

C

Clarion

Hej! Jag har en häst som varit med om det hemskaste jag kan tänka mig att en häst kan råka ut för, och nu vill jag ha tips och hjälp från er. Jag hoppas att jag kan förklara bra så ni förstår vad jag menar. Annars får ni säga till.
Hästen vistades i lördags i en hage då en hästfinka innehållande två får kördes in på gården och ställdes alldeles bredvid hennes hage. Fåren togs ut och avlivades med en bultpistol och lades i säckar. Allt detta stod hästen och såg. Bultpistolen hörs inte speciellt mycket, men hon måste ha känt att de visste att de skulle avlivas. När jag kom till stallet för att ta in henne sprang hon "som en idiot" i hagen, och jag hade svårt att få tag på henne. När jag efter 15-20 minuter fått tag på henne och fick in henne i stallet var hon skummig av svett. Hästen stod inne i stallet och skakade. Hon vågade inte äta och hon lugnade inte ner sig, så jag förstod att något hade hänt. Senare på kvällen fick jag reda på det där med fåren.
Vi tog en traktor och skalade bort ca 2 dm från marken där fåren varit för att få bort all blodlukt samma kväll. Igår provade jag släppa ut henne igen och hoppades att det "bara" var blodlukten hon var rädd för. Resultatet var samma som dagen innan - hästen springer och springer och verkar inte lita på mig nog för att våga komma till mig och hon lugnar inte ner sig. Efter ca 15 minuters lockande kom hon till mig och jag tog in henne i stallet. (Denna häst springer i vanliga fall inte ett enda steg i hagen, utan brukar stå lugnt och mumsa gräs. När jag ropar på henne brukar hon gnägga lite och sedan frivilligt komma till mig.)
Nu, sedan detta hände, står hon och skakar av rädsla (min tolkning) så fort jag tar ut henne på stallgången eller om hon hör någon utanför stalldörren. Min egen tolkning av hennes beteende är att hon tror att vi ska avliva henne också, och att den rädslan är så stark att hon inte ens litar på mig.
Idag har hon varit inne hela dagen, för jag vet sanningen att säga inte om jag får tag på henne igen om hon reagerar som hon hittills gjort. Imorgon ska jag sätta upp en hage LÅNGT från den plats där det hände och kolla om hon kan känna sig trygg där. Jag har även tillbringat alla vakna timmar av dygnen hos henne för att på något vis försöka ge henne trygghet och försöka få henne att förstå att jag är där för att hjälpa.
Jag har aldrig sett hästen i detta tillstånd förut, och jag har aldrig varit i närheten av någon annan häst heller som varit lika rädd. Nog för att hon blivit rädd förut, men inte på detta sätt.
Nu vill jag ha tips från er. Jag har i dagsläget bara min egen tolkning och mina egna slutsatser. Vad tycker ni jag ska göra? Har någon av er varit i samma situation? Vad gjorde ni då?
 
Har bara varit med om detta 1 gång. Då dom slaktade en kviga bredvid stallet och sedan slängde alla icke användbara delar (juver å sånt) bredvid stallknuten. Men min ponny som jag hade då fnyste bara lite....sen var det ok. Din häst lugnar nog ned sig tids nog.
 
Jag hamnade mitt i en grisaslakt en gång. Allt som hände var att hästen bockade några gånger. Men sen upptäckte hon att det var ishalt utanför ladugården och lugnade ner sej. Hon fnös några gånger när vi red förbi där nästa dag. Men det var allt. Hästen var en 5-årig bruksnordis.
Några vänner till mej tog över en ridskola med en massa misskötta hästar. Då flera behövde avlivas så fort som möjligt kom slaktbilen och sköt dom med bultpistol 1 häst/dag i flera veckor. Men varken dom som blev kvar eller dom nya lektionshästarna gjorde något annat än fnös lite när vi red förbi. Däremot tyckte flera av barnen att det var läskigt.
 
Naturbruksskolan som jag gick gymnasiet på hade stallet och grishuset mitt emot varandra. Utanför grishuset fick dom ibland nödslakta grisar, och de tog inte bort dem på en gång. Hästarna där var av varierande känslighetsgrad. Men det var nästan ingen av dem som reagerade mer än att de fnös och tittade lite konstigt på de döda grisarna.
Hästar är ju ganska kloka djur, men att tro att din häst efter att ha sett fårslakten trodde att även hon skulle bli slaktad är nog att ta i enligt mig. Men jag har ingen aning om varför hon håller på som hon gör.
 
Jag tror inte heller att hästen "tror att hon ska slaktas" det är nog att förmänskilga den lite väl mkt. Kan inte förklara varför hon reagerar så mkt hoppas att hon lugnar sej snart.
 
låt henne springa... :smirk: hela dagen om så är....så hon själv upptäcker att det inte är nån fara...att hon känner blodlukten ..men inget mer händer.du kan ju vara ute på stallgården å greja på med nått...smörja upp grejerna eller vad som helst..gå omkring i hagen....utan att försöka ta fast henne...kommer hon till dig så klappa henne bara å tala lugnande....å gå sen därifrån..å gör om proceduren efter några minuter....
du skall se hon lugnar sig....om jag vore du skulle jag inte byta hage...... :bump:

men jag vet det är inte lätt att se sin häst livrädd...
:(
 
Jag tror inte att hennes beteende har ett dugg med slakten att göra. Och som någon skrev att hon tror att hon ska slaktas är att förmänskliga henne.

Jag har slaktat både får och grisar i närheten av mina hästar och de har aldrig reagerat det minsta. Bultpistolen hörs nästan inte alls, låter mindre änn när du trycker ner en tangent på tangentbordet. Jag har till och med slaktat i stallgången med hästarna inne i boxarna. de struntade högaktningsfullt i det hela. Inte heller har de reagerat på varken blodlukt eller kroppar som hänger i stallet efter slakt.

Du får nog hitta en annan lösning till din hästs beteende. Insektsbett?
 
Ja, det var jag själv som skrev det där att hon tror att hon ska bli slaktad. Det var min egna, mänskliga tolkning, vilket jag också skrev.
Jag tackar för alla era svar, alla tips jag fått! Det är skönt att läsa att era hästar inte reagerar. Då finns det hopp för min också.
 
Jag tycker inte att din egen, mänskliga tolkning är så dum. Ingen av dem som här ovan avfärdat din tolkning har ju kommit med någon bättre förklaring...

Samtidigt finns det kanske anledning att försöka ta reda på om det hänt något annat än slakten, eller något "hemskt" i samband med slakten (utom själva dödandet av fåren då). Ibland reagerar ju hästar på saker vi själva inte ens höjer på ögonbrynen för, så det kan ju vara någon "fånig" detalj som gjort din häst rädd.

Om du och din häst har ett gott, förtroendefullt förhållande från början, tror jag att hästen så småningom lugnar ner sig och börjar lita på dig igen. Jag hade inte gjort alltför stora förändringar i hästens liv, utan fortsatt som vanligt för att visa för hästen att allt är som förut.
 
Hästar tänker inte på det sättet. De slaktade fåren, nu kommer de säkert att slakta mig också. En människa skulle tänka så men inte en häst.

Det har hänt något annat i samband med slakten. Insektsbett skrev jag innan.
 
Ja, jag baserade min tolkning dels på att hästen är ett bytesdjur och ett flyktdjur, dels på hennes beteende som började i samband med detta. Jag kan inte ha påverkat henne med mina tankar första dagen eftersom jag helt enkelt inte hade någon aning om detta. Dagen efter kan jag ha påverkat henne. Men det är ju så, man blir "hemmablind" och stirrar sig blind på en förklaring, det var därför jag bad om hjälp, för att få nya infallsvinklar.
Men som flera har skrivit så är det inte vanligt att hästar reagerar så starkt.
Ja, hon är en "fånig" häst som blir rädd för minsta lilla, men hon brukar inte reagera såhär starkt eller såhär länge.
Jag har även en fundering på att hon reagerat på att finkan kom med fåren som lät konstigt, men jag får inte ihop det riktigt, varför skakar i så fall hästen när hon t ex hör en människa prata utanför stallet?
 
Har din häst sett eller träffat får förut?... kanske hon blev rädd för lukten av fåren....
Jag red en häst för många år sedan och
när ägaren fick för sej att skaffa lamm o tackor
så fick dom gå i en hage bredvid hästen.
Och när den hästen kom ut i sin hage och
fick se och känna lukten av lammen o tackorna
sprang hon runt i hagen och frustade som bara den.
Efter några dar lungnade hon ner sig.
Så det kan kanske vara den främmande lukten av får din häst blir rädd för.
 
Mina hästar skulle reagera likadant om ngn placerade får precis bredvid dem. De AVSKYR får...

Men de har däremot aldrig brytt sig om blodlukt från slaktade hästar som nödslaktats bredvid stallet.
 
Jag var med om att en häst blev nödslaktad inne i stallet, när alla hästarna stod inne, jag var ute och red då, men när vi kom in i stallet var det dödstyst och min häst bara tvärstannade... Jag blev helt iskall av stämningen i stallet... Så att hästar inte skulle reagera på dödsfall i deras närhet tror jag är fel... Däremot lugnade sig våra hästar fort... Tror nog också att hon kan ha blivit rädd för själva fåren också... Sen vet jag att någon har pratat om "älgflugor" som hästen kan få i pälsen, de kan visst bli heltokiga av detta och flugorna måste visst tvättas bort ur pälsen... Sök på älgflugor...
 
Vi har får på samma gård som hästarna och de slaktas där flera gånger om året. De flår även älgar och andra djur på vår loge. Luktar det mycket blod så fnyser hästarma lite men inget som stör.

Tror som de andra att det beror på något annat.

/C
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
3
· Visningar
345
Senast: EmmaN
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp