Rädd hund

Men då är det ändå något med spisen när den är igång. Om/när du spelar in så låt den först stå tom. Starta 1 "platta" i taget. Sätt sen på en o en kastrull/gryta/stekpanna i taget, alla ungefär lika länge och flytta runt dem på alla "plattorna". Ha bara lite vatten i dem så de inte är helt tomma. Jag har jobbat på ett företag där vi sålde bl a kastruller, grytor o stekpannor. Ibland ringde folk o klagade på att det lät, vissa gånger var det spisen andra var det redskapen som lät. Det kan vara en kastrull/gryta/stekpanna som du inte använde i början. Köpt någon ny?
 
Induktionshällarna ger ifrån sig ett svagt surrande högfrekvent ljud från magnetspolen, är det möjligtvis det eran hund hör?
 
Men han är onormalt rädd, det måste du väl ändå hålla med om? Det mesta som har föreslagits är inte lugnande som i sövande, utan sådant som ska öka hundens förmåga att hantera sina reaktioner.

Absolut är han onormalt rädd. Får läsa på lite mer för jag har nog uppfattat det som att de preparat som föreslagits skulle ha större inverkan på hundens allmäntillstånd dvs att hunden blir avtrubbat och dåsig i mer eller mindre grad och det vill jag inte, eller det ser jag inte behovet av.

Men ska läsa på lite mer det verkar ju som att jag har missuppfattat lite!
 
Absolut är han onormalt rädd. Får läsa på lite mer för jag har nog uppfattat det som att de preparat som föreslagits skulle ha större inverkan på hundens allmäntillstånd dvs att hunden blir avtrubbat och dåsig i mer eller mindre grad och det vill jag inte, eller det ser jag inte behovet av.

Men ska läsa på lite mer det verkar ju som att jag har missuppfattat lite!

Ja läs, läs! :up:

Clomicalm skulle kunna vara en sådan som funkar avtrubbande, jag har ingen koll på det, men det var väl också det "tyngsta" som @Malibu_Stacy nämnde. Tryptofan ska vara en serotoninhöjare, Zylkene och Adaptil är tänkta att verka stressreducerande. Inget av det ska vad jag vet verka sövande (däremot kan man väl tänka sig att en hund som känner lättnad från spänning passar på att vila lite extra, särskilt i början).

Tryptofan syntetiseras väl även till melatonin, där kan man kanske se en effekt att hunden har lättare att somna men i så fall när det är mörkt. Melatonin är dock inte sövande, utan för just insomning. (Sömnstörd familj. :meh:)

Däremot tycker jag du får fundera på att vara öppen för veterinärutskrivna ångestdämpande/antidepp/vad nu vet rekommenderar också, om de "alternativa" preparaten inte har effekt. Nej, det är inte någon höjdare kanske, men han har det inte bra i nuläget heller låter det som.
(Och nej, jag säger inte att du borde avliva honom. Och jag säger inte emot dig i att han funkar väldigt bra också. Men rädsla är inte kul på nån fläck, den fysiska stressen av att bli så rädd, så länge, är inte att leka med heller. Hoppas ni hittar en väg framåt! :up:)
 
Tack för förklaringen! Det är det bästa med det här forumet finns så mycket kunskap ni gärna delar med er av!

Det går i vart fall framåt med spisen och jag har en sambo som också jobbar med problemet på ett bra sätt så det underlättar ju processen. Nu går Lego bara undan när vi lagar mat vilket är en klar förbättring mot det inledande skedet! Ska spela in ljud i eftermiddag tänkte jag.
 
Fördelen med både adaptil och Zylkene är ju att han inte ens ska bli så rädd för konstiga saker. Det är inte lugnande i den mån att hunden blir trött eller annorlunda. Hunden är precis som vanligt.
Clomicalm skulle kunna vara en sådan som funkar avtrubbande, jag har ingen koll på det, men det var väl också det "tyngsta" som @Malibu_Stacy nämnde. Tryptofan ska vara en serotoninhöjare, Zylkene och Adaptil är tänkta att verka stressreducerande. Inget av det ska vad jag vet verka sövande (däremot kan man väl tänka sig att en hund som känner lättnad från spänning passar på att vila lite extra, särskilt i början).

Det verkar vara väldigt individuellt (precis som att människor reagerar olika på antidepressiv och ångestdämpande medicin). Min hund blev som en zombie av Zylkene, bara trött, hängig och sov hela tiden, hade dock inte minsta effekt på hans rädslor. Clomicalm hade heller ingen effekt på rädslorna men ingen annan effekt heller, han var precis som vanligt (kan ta 4-6 veckor innan den börjar verka men efter över 2 mån hade inget hänt så då trappade vi ut igen).

TS, har hunden alltid varit såhär eller har det dykt upp med tiden? Har ni kollat upp alla "typiska" grejer som ibland kan ge diffusa symtom och skumma rädslor - halsmandlarna, fästingsjukdomar, övriga blodprover, öroninflammation osv? I min hunds fall så har vi efter måååånga undersökningar och slitande av mitt hår i förvirring och förtvivlan till slut kommit fram att det är magproblem det handlar om. Eller rättare sagt, hunden har en svag och inte särskilt problematisk ljudrädsla i början men som förvärras extremt när han ätit vissa saker (som han alltså mår dåligt av) och där han väldigt starkt förknippar rädslan med platser/föremål där han haft ont/mått dåligt. Symtomet är alltså stark (och "konstig") ljudrädsla, men orsaken något helt annat.
 
TS, har hunden alltid varit såhär eller har det dykt upp med tiden? Har ni kollat upp alla "typiska" grejer som ibland kan ge diffusa symtom och skumma rädslor - halsmandlarna, fästingsjukdomar, övriga blodprover, öroninflammation osv? I min hunds fall så har vi efter måååånga undersökningar och slitande av mitt hår i förvirring och förtvivlan till slut kommit fram att det är magproblem det handlar om. Eller rättare sagt, hunden har en svag och inte särskilt problematisk ljudrädsla i början men som förvärras extremt när han ätit vissa saker (som han alltså mår dåligt av) och där han väldigt starkt förknippar rädslan med platser/föremål där han haft ont/mått dåligt. Symtomet är alltså stark (och "konstig") ljudrädsla, men orsaken något helt annat.

Ja mer eller mindre. Det är en omplacering så och jag köpte honom när han var 2 år. Innan dess har han bara setat i hundgård på en kennel.
 
Clomicalm tyckte jag inte hade en "sövande" effekt, men ångestdämpande. Vi provade för separationsångest och det hade viss effekt, men hunden blev inte dåsig utan var lika pigg som vanligt.
 
Det verkar vara väldigt individuellt (precis som att människor reagerar olika på antidepressiv och ångestdämpande medicin). Min hund blev som en zombie av Zylkene, bara trött, hängig och sov hela tiden, hade dock inte minsta effekt på hans rädslor.

Ja, man måste ju prova sig fram helt klart. Jag har hört en massa gott om både Zylkene och Adaptil/DAP, och några som inte fått något resultat alls. Men när jag provade så blev Monster helt hispig. Han vandrade och pep, kunde inte sova på nätterna, såg spöken i hörnen och var väldigt, väldigt orolig. Det var ju bara att sluta (han lugnade sig igen väldigt snabbt, tror på ett par dagar så märktes inget längre om jag minns rätt) och konstatera att av någon anledning var det inte en bra idé för honom. För de allra, allra flesta verkar det ju dock antingen hjälpa eller vara verkningslöst så har man problem tycker jag man bör allvarligt överväga att prova.

***********************

Tryptofan har jag funderat på tidigare men inte gett mig på (dels pga erfarenheterna från försöket ovan och dels för att jag ville kunna utvärdera påbörjad träning separat, och sen for tankarna nog ut i rymden någonstans - där mina tankar tenderar att bo...), nu blir jag av olika anledningar intresserad av att ge det ett försök faktiskt när jag läst på lite mer. Vi kanske kan jämföra experiment, TS! :D
 
@Monstermom Just det, pipig och gnällig blev min hund också, det hade jag glömt, trött och ynklig liksom. Men jag menade inte alls att man ska låta bli att prova, bara lägga till min erfarenhet och trycka på att individer reagerar olika helt enkelt. :)
 
En liten uppdatering från oss.

Rädslan för köket är helt borta, vi hittade lösningen strax efter denna tråd. Det var fodret! Hade bytt färskfodersort och nån stans i bakhuvudet kliade det att vi borde byta tillbaka till det vi gav förut. Då rädslorna eskalerade ungefär i samband med att vi gav nytt foder. Så vi bytte tillbaka och hunden blev som valigt igen! :bump:

Övriga rädslor som vi tampats med är också på god bättring. I vardagen nu märker vi inte av nått säskillt alls som han direkt är rädd för. Skulle han dock bli rädd så avreagerar han blixtsnabbt och gpr fram och undersöker (vi tappade ett kastrullslock häromdagen tex)

Stallet är numer enbart positivt.
Jobbet är dock fortfarande kämpigt men det går framåt. Han vill inte vara där och måste han vara med försöker jag ta det när han får bästa möjliga förutsättningar för det, är det tomt på kontoret får han vara där och då är han lugn och nöjd, det är bara själva stallet han inte tycker om.


Överlag är vi så jäkla nöjda och stolta. Den här tråden fick oss att lägga i en växel till i arbetet med hans rädslor och det har lönat sig!
 
En liten uppdatering från oss.

Rädslan för köket är helt borta, vi hittade lösningen strax efter denna tråd. Det var fodret! Hade bytt färskfodersort och nån stans i bakhuvudet kliade det att vi borde byta tillbaka till det vi gav förut. Då rädslorna eskalerade ungefär i samband med att vi gav nytt foder. Så vi bytte tillbaka och hunden blev som valigt igen! :bump:

Det där tyckte jag lät oerhört intressant. Måste få fråga vad för färskfoder och vad för foder ni gick tillbaka på. Spännande att få läsa och sen klura på vad för ingredienser som kan ha fått detta att "leva ut" mer :)
Jag kan även tipsa lite om ett kosttillskott, som kan dämpa lite av det värsta - liksom ta udden av toppen. Inget som märks på hunden i det stora hela, men kan hjälpa honom hantera vissa saker lite lättare. Googla på Lugn och Ro kosttillskott (du kan läsa mer på t ex Hundapoteket)
 
Det där tyckte jag lät oerhört intressant. Måste få fråga vad för färskfoder och vad för foder ni gick tillbaka på. Spännande att få läsa och sen klura på vad för ingredienser som kan ha fått detta att "leva ut" mer :)
Jag kan även tipsa lite om ett kosttillskott, som kan dämpa lite av det värsta - liksom ta udden av toppen. Inget som märks på hunden i det stora hela, men kan hjälpa honom hantera vissa saker lite lättare. Googla på Lugn och Ro kosttillskott (du kan läsa mer på t ex Hundapoteket)

Han åt VoH först sedan provade vi Pondus, det var då rädslorna eskalerade så då bytte vi tillbaka till VoH.
 
Ah, spännande egentligen när mat kan ha så stor betydelse - det är nog inte så många som tänker på det.
Vi hade inte en tanke på det först. Utan det var när vi började fundera på maten och främst att han av och till var lite dålig i magen som vi började räkna efter hur länge han ätit pondus som vi såg kopplingen. Så när vi bytte tillbaka blev magen stabil och de konstiga rädslorna försvann.
 
Vad bra att ni hittat att foderbyte var ett steg i rätt riktning. Och härligt att läsa att det går framåt i träningen!

Jag har precis varit på kurs om rädslor och ska inte dra upp allt jag lärde mig där, MEN jag har börjat medicinera Alice. Adaptil kombinerat med tryptofan, precis som de tipsat om i tråden! Och VILKEN SKILLNAD!! Jag har innan varit rädd att det ska bli någon zombieeffekt. Att Alice ska vara lika rädd men att det "göms" bakom
lugnande. Men icke.
Jag har precis samma hund men inte lika lättstressad och mer i balans. Stod och snackade med grannen ute i hallen häromdagen. I vanliga fall sitter Alice hukad bakom mig och blänger. (Även fast hon inte är rädd för grannen - dom är superkompisar) Men denna gången gick Alice och kollade vad jag gjorde, "Jaha, tja tja" typ, och sen gick hon in och la sig i sin bädd! Och detta är hunden som, i vanliga fall, ligger utanför toadörren när jag duschar.
Och annars är hennes allmäntillstånd oförändrat. Lika pigg, glad och arbetsvillig som vanligt.

Så även om ni kommit en bit med rädslorna så kan det vara något att testa. Det är först efter kursen som jag inser hur stressad Alice förmodligen har varit pga sina rädslor - trots att vi lever ett liv där hon förhållandevis sällan utsätts för triggers. Jag köpte Fokus till häst - som innehåller tryptofan. Vääldigt mycket mer ekonomiskt än preparat till hund. Med dosen Alice får räknade jag ut att påsen kommer räcka i 700 dagar ;)
 
Usch, det där inlägget lät ju väldigt "jag har varit på kurs, så jag vet minsann!!" *hytter med fingret*

Inte så jag menade såklart, utan bara, "Detta är ett bra tips jag har fått, så nu får du det tipset av mig!" *vänlig röst*

GLAD PÅSK! :D
Mvh, Bukes mest konflikträdda användare.
 
Vad kul att höra att det blev sån förbättring. Samtidigt lite skrämmande för mig som planerar att bli hundägare att det kan komma sådana effekter av vissa foder? Låter rätt hemskt faktiskt. Men det är ju bra att komma ihåg för allt möjligt, att det kan vara värt att testa foderbyte om man märker nått som verkar krångligt.
 
Usch, det där inlägget lät ju väldigt "jag har varit på kurs, så jag vet minsann!!" *hytter med fingret*

Inte så jag menade såklart, utan bara, "Detta är ett bra tips jag har fått, så nu får du det tipset av mig!" *vänlig röst*

GLAD PÅSK! :D
Mvh, Bukes mest konflikträdda användare.
Tips mottages jättegärna och jag tolkade inlägget som enbart positivt och hjälpande såg inga pekpinnar ;)

Roligt att medicineringen hjälpt, har i smyg följt dig och Alice och det glädjer mig att ni får sånna framsteg!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
24
· Visningar
2 028
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 198
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp