Rädd i stallet

danilo

Trådstartare
Jag har ridit sen jag var liten, och vad jag minns så har jag alltid varit lite småskraj för vissa saker (kratsa hovarna t.ex. när man var liten) men också alltid kommit över rädslan.
För ungefär ett år sedan gick jag till stallet för att rida min dåvarande sköthäst (som jag aldrig haft några problem med innan. Han var otroligt snäll). Han gick med en annan häst i hagen, och ibland brukade den andra hästen springa förbi min häst när jag gick med honom, så att han blev lite stirrig och vilje följa efter. Den där dagen så gjorde den andra hästen, Felix, samma sak igen. Men nu stannade min häst blixtstilla på alla fyra benen, och jag visste att om jag smackade på honom så skulle han explodera. och det gjorde han. han sparkade mig på låret riktigt hårt och hoppade runt och slet och var helt enkelt vild! jag släppte honom och sprang (!) ut ur hagen, för där kom de två hästarna i full fart mot mig.
tillslut, med hjälp av långpisken (anvnde inte, hade bara i handen), fick jag in hästarna och jag red faktiskt ut, trots att jag var helt slut, hade brännsår efter grimmskaftet i handen och samtidigt fruktansvärt arg.

Efter den här händelsen har jag bara ridit två gånger till, och jag har varit rädd båda gångerna. Inte när jag suttit på hästryggen, men vid skötseln och speciellt insläppet från hagen.
Nu ser jag mig själv som hästrädd och rider inte längre, utan drömmer bara om den speciella häst som jag kanske hittar i framtiden som jag kan lita helt på.
Finns det någon som varit med om något liknande, eller någon som har några råd för hur jag ska göra?
jag vågar inte prata med någon om det, det känns bara som om alla hästmänniskor tycker att det är fult eller pinsamt att vara rädd. snälla, ge mig hjälp!
 
Man ska alltid ha en oerhörd respekt för hästen vid ALL hantering. Det är mellan 500- 1 ton vi handskas med.
Och det är just i hagen som den största skadorisken är se till att ha någon med dit till att börja med när du ska ta in och ut hästen . Låt din kompis öppna och stänga grinden.Det gör jag ibland fast jag inte är rädd att ta in och ut häster vet jag att en häst i hagen är elak och vill blockera mig när jag ska ut med min häst så ber jag någon hålla i den hästen så jag kanöppna i lugna och ro=)
 
Man ska alltid ha en oerhörd respekt för hästen vid ALL hantering. Det är mellan 500- 1 ton vi handskas med.
Och det är just i hagen som den största skadorisken är se till att ha någon med dit till att börja med när du ska ta in och ut hästen . Låt din kompis öppna och stänga grinden.Det gör jag ibland fast jag inte är rädd att ta in och ut häster vet jag att en häst i hagen är elak och vill blockera mig när jag ska ut med min häst så ber jag någon hålla i den hästen så jag kanöppna i lugna och ro=)
 
jag hatar de hästarna som itne är snälla när man ska hämta sin egen i hagen... ugh de borde få gå själva UTAN hästkompisar. :mad:
 
Som jag läser ditt inlägg så var det ju inte hästen du skulle hämta som var problemet utan de andra. Jag tycker du ska ta någon med dig när du hämtar häst i hagen som kan mota bort de andra.

Sen kan jag också trösta dig med att de speciella hästarna finns! Min förra häst sprang och skyddade en tjej som blev attackerad av en häst i hagen och min nuvarande låter inte någon annan häst komma i närheten av mig så det finns garanterat hopp om att du ska slippa tråkigheter i hagen framöver!

/Jane
 
har också varit rädd men är det inte längre.
Fast var rädd när jag red istället.
Finns det ingen lugn snäll häst du kan hantera?
Var med vid in och utsläpp även om nån annan kanske tar hästen i början. Du har ingen kompis som har häst eller så?
Hoppas det löser sig :)
 
Jag har också alltid varit en sån där feg typ. Känner igen mig jättemycket i det du säger - man vill inte visa något för man tror att andra tycker att man är fånig. Men det är väl sunt att ha respekt för hästar?
En av våra hästar kan vara riktigt hemsk i hagen, det har hänt att hon har jagat mig med bakåtstrukna öron och blottade tänder. Och ja, vad gör man? På senste tiden har jag jobbat lite med olika typer av ledarskapsövningar med henne, och hon har blivit betydligt snällare, men jag litar fortfarande inte på henne. Men det är klart, är den elaka hästen inte din är det ju svårt för dig att göra så mycket. Jag håller med tidigare inlägg - be någon följa med dig och mota bort elakingen när du ska hämta, så att du kan känna dig trygg. Inget blir bra om man är rädd, och hästarna märker det också.
 
Jag förstår att du är rädd. Det är jag också. För några år sedan hade jag en häst vars hobby var att bli kvitt mig, slängde av mig, sparkade mig, bet mig mm, och efter 4 år sålde jag honom., Jag var inte rädd då, utan det har kommit senare. Jag är rädd/ nervös både när jag rider och när jag hanterar hästar, vilket jag inte gör så ofta längre. Men jag tror att min rädsla går över när jag hanterar min häst dagligen.
Jag ville bara säga att du inte är ensam, och hoppas att du kommer över rädslan snart! :)
 
Tycker att det är ganska vanligt att hästmänniskor är rädda för sina hästar. Och händer det minsta lilla grejj så blir de rasande och skriker och slår för att skymma sin osäkerhet. Myket vanligt om man tänker efter. Så du ska inte vara orolig över att folk kommer tycka illa om att du är hästrädd.

Själv har jag aldrig varit rädd i kontakt med hästar. Så jag kan ju egentligen inte veta vad som är bäst att göra. Men jag skulle tro att det som behövs är lite "bra" erfarenheter som övervinner de dåliga.
När man kommer i kontakt med något så kopplar man det alltid till en känsla/instinkt/minne. Detta gör hjärnan automatiskt för att det ska vara lättare för oss att komma ihåg saker - uppfatta dem så bra som möjligt. Just för att man ska kunna känna igen en fara bara av att se/höra/lukta en liten del av den.

När du hamnar i den situationen som du tidigare upplevt riktigt otäck så koppar du det till samma känsla - vilket är en varning från din hjärna att du befinner dig i en farlig situation. Samma sak gäller för hästar - och många andra levande varelser.

Det gäller ju att ändra den här funktionen(Nu pratar jag utifrån hur det fungerar med hästar). Men hästar är det ju lte lättare för de kan man "lura" lättare genom att utveckla en bra sak till en dålig. De vet ju inte att de ska utsättas för det otäcka och är då hela tiden endast inriktad på det "bra". Svårare med människor.

Men jag skulle i alla fall försöka hitta en snäll, säker häst - kanske en liten, äldre ponny eller vad som helst som gör det lättare. Sen skulle jag faktist tro att arbete med språket från marken skulle vara ganska bra att använda. Då lär du dig ju samtidigt tala och påverka din häst - samt förstå vad den säger och uppfatta dens varningar - vilket gör att du får mer kontroll över situationen med hästen. Det gör ju att man blir tryggare.

Ah, luddigt inlägg igen. :p Mest sprida tankar. Har ju som sagt ingen egen erfarenhet av att vara hästrädd.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 593
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp