Rädd och vet inte vad jag ska göra

outlaw_skies

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska göra. Har en häst som jag egentligen är rädd för men jag älskar honom ändå. Jag går just nu andra året på gymnasiet, naturvetenskap. Jag vet inte om jag bara ska sälja honom för inget med hästar är roligt just nu och jag är bara rädd. Men problemet är att jag vet inte hur det är att vara utan häst har haft hästar i 11 år utan uppehåll, jag är rädd att ångra mig och då kan jag inte göra något åt det. Det känns som om jag slutar nu med hästar har jag slösas bort 11 år av mitt liv och 100 000-tals kronor.

Igår var jag på tävling och det gick bra ca. 67 % i en LA:4 men var livrädd på framridningen och innan men inne på banan var det okej. Men det var inte samma sak som alla de andra gångerna jag var inte ens glad över det. Jag vill känna något, jag vill vara glad, jag vill vara orädd men jag är inte det. Det känns som jag alltid gör fel och kan aldrig göra något bra. En sak till det känns som jag missar saker i det "vanliga" livet, jag vet inte vad jag vill göra efter studenten. Kanske plugga, ngt utomlands frestar.

Hästen har jag haft i 2,5 år, jag har utbildat honom helt själv han är egentligen min drömhäst men det fungerar bara inte...
 
Vänta, vad är det som skrämmer dig?
Har motivationen försvunnit pga rädslan? När kom rädslan och varför?
Har motivationen försvunnit pga stress/tidsbrist/annat?

(Wow så fint resultat!!)
 
Vänta, vad är det som skrämmer dig?
Har motivationen försvunnit pga rädslan? När kom rädslan och varför?
Har motivationen försvunnit pga stress/tidsbrist/annat?

(Wow så fint resultat!!)

Jag är rädd att jag trillar av och skadar mig väldigt mycket eller att han skadar sig. Jag har alltid varit försiktig och ganska rädd av mig så det har nog alltid varit där. Jag har egentligen ingen tidsbrist men ja såklart det kan vara stressigt ändå ibland.
 
Är hästen bra och snäll, men du känner dig rädd ändå hade jag sålt och tagit en paus.
Hade hästen varit oberäknerlig och det är därför rädslan byggts upp hade jag sålt och köpt en annan.
 
Då kanske det är att sälja hästen som gäller? Du kan alltid hitta en ny häst i framtiden, om det så är om 2 eller 15 år liksom. Om det är det du vill. Nu lämnade du ju ett jättefint resultat på banan, och om det kanske motiverar dig att starta en till klass kan du ju fortsätta försöka.
Du väljer själv och om du vill behålla hästen; behåll den.
Men om du faktiskt blir rädd och inte tycker det är kul, om intresset upphört och du faktiskt inte vill ha häst; då är ju alternativet att sälja. Ridsporten är något du väljer, du ska ju göra det för att det är kul, att det är nåt du vill och har intresse för! 😚
 
Hur är det med din psykiska hälsa? Kan det finnas en depression i bakgrunden eller drivs du av prestationskrav?

Varför tycker du att du slösat bort pengar om du slutar med hästar/ridning? Ridning är en hobby som kostar pengar och jag får ju anta att du ägnat alla dessa år åt ridningen för att du tyckt det har varit roligt? Sen när det inte är roligt längre så är det inget fel att sluta, men pengarna är ju inte bortkastade. De har använts till något kul. Det är sällan ridning och hästar är en investering.
 
Jag vet inte vad jag ska göra. Har en häst som jag egentligen är rädd för men jag älskar honom ändå. Jag går just nu andra året på gymnasiet, naturvetenskap. Jag vet inte om jag bara ska sälja honom för inget med hästar är roligt just nu och jag är bara rädd. Men problemet är att jag vet inte hur det är att vara utan häst har haft hästar i 11 år utan uppehåll, jag är rädd att ångra mig och då kan jag inte göra något åt det. Det känns som om jag slutar nu med hästar har jag slösas bort 11 år av mitt liv och 100 000-tals kronor.

Igår var jag på tävling och det gick bra ca. 67 % i en LA:4 men var livrädd på framridningen och innan men inne på banan var det okej. Men det var inte samma sak som alla de andra gångerna jag var inte ens glad över det. Jag vill känna något, jag vill vara glad, jag vill vara orädd men jag är inte det. Det känns som jag alltid gör fel och kan aldrig göra något bra. En sak till det känns som jag missar saker i det "vanliga" livet, jag vet inte vad jag vill göra efter studenten. Kanske plugga, ngt utomlands frestar.

Hästen har jag haft i 2,5 år, jag har utbildat honom helt själv han är egentligen min drömhäst men det fungerar bara inte...
Vill du inte sälja så kanske lämna ut hästen på foder ev skaffa en medryttare som kan ta dom flesta dagar i veckan? Ibland behöver man komma ifrån ett visst liv för att få tillbaka suget igen.

Det låter även tycker jag mer som att det är något underliggande problem och inte att det är hästen i sej som orsakar det du känner. Ta en paus på något sätt eller få avlastning på något sätt från hästlivet och testa på det du tror att du missar med hästen, det kan behövas ibland.
 
Jag sålde nyss en häst jag var rädd för. Vi kom iofs knappt ur hagen vissa dagar.
Jag kände rädsla för att sälja och jag tyckte jättemycket om henne men det var hemskt att hantera henne när jag var rädd och hon blev värre.

Jag har ridit hela mitt liv och det har liksom varit min grej. Aldrig tävlat så jag är inte så duktig men känns tråkigt att släppa det ändå. Det har varit en del av mitt liv.
Nu är jag 33år så det är skillnad men livet ska vara roligt!
Det finns fler hästar och många fler tillfällen att ta upp ridningen igen!

Var stolt över det jobb du gjort och vad ni åstadkommit och skäms inte över dina känslor :heart
 
Sälj du med gott samvete. Du är ung, du vill resa och du lär vilja utbilda dig. Gör allt detta medan du är ung, hästsporten kommer alltid finnas kvar och du kan ta upp intresset när/om sugen kommer tillbaka.
Håller med till 1000%. Jag var förvisso inte rädd men hade lite samma funderingar på att sälja i den åldern och har ångrat att jag inte gjorde det. Fanns så många roliga saker jag gick miste om.
 
Sälj, de där elva åren är inte alls bortkastade, livet är inte något som ska optimeras utan levas. Känner du att du vill hålla på med hästar igen så köper du en annan häst. Jag har massor av vänner som både börjat och slutat med hästar i perioder inga konstigheter.
 
Jag har nämnt precis som du med skillnaden att mina resultat inte var i närheten av dina. Jag sålde min dåvarande häst, tog uppehåll på 2 år och har nu köpt en ny fin häst. Uppehållet gjorde inte att rädslan försvann men när motivationen kom tillbaka var det lättare att jobba bort den för nu ville jag verkligen igen.
Mycket dåligt finns att säja om hästfolk men det positiva är att INGEN höjer ögonbrynen om man säljer sin häst och köper en annan/slutar/gör uppehåll. Här du skaffat katt eller hund så kan man knappast ångra sig utan att man är märkt för evigt.
 
Oavsett hurvida du säljer eller inte så låter det som du skulle behöva prata med en terapeaut/coach angående rädslan, och få lite verktyg för att hantera den. Det är inte bra att vara så rädd/nervös som du beskriver.

Hoppast du kommer fram till ett bra beslut!
 
Är du rädd för din häst eller för hästar i allmänhet?

Mitt generella råd är att sälja. Jag har själv haft en häst jag var rädd för och jag trodde nog till sist känslan att jag allmänt vad rädd för hästar. Blev övertalad att köpa en annan häst direkt efter att jag sålt och det blev 100% rätt. Jag var inte alls rädd för hästar, jag behövde bara ha rätt häst.
 
Hur är det med din psykiska hälsa? Kan det finnas en depression i bakgrunden eller drivs du av prestationskrav?

Varför tycker du att du slösat bort pengar om du slutar med hästar/ridning? Ridning är en hobby som kostar pengar och jag får ju anta att du ägnat alla dessa år åt ridningen för att du tyckt det har varit roligt? Sen när det inte är roligt längre så är det inget fel att sluta, men pengarna är ju inte bortkastade. De har använts till något kul. Det är sällan ridning och hästar är en investering.
Bra att du ställer den frågan, nu kanske det inte alls är så för ts. Men psykisk hälsa spelar stor roll för hur man känner för sin ridning..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 460
Senast: fio
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 750
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 151
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp