Rädd om luggen

Timeless

Trådstartare
Hejsan alla

Var ett tag sedan man var på denna sidan nu så fick skapa ett annat användarnamn! ^^

Jag har ett liten annorlunda problem med en häst jag börjat hyra på ridskolan jag är på. Jag är nu 22 år gammal och ridit sedan jag var 11.
Han är en 5årig valack med en 20 årings hjärna. Underbart snäll i hantering som i ridningen och om man vill kan man sätta en liten kon på huvudet på honom.
Tränsningen går underbart bra och likaså när man ska ha på grimman och leda honom. Inga konstigheter alls.
Men så kommer man till borstningen...kroppen går utmärkt enda tills man kommer till huvudet. Använder jag en liten borste går det bra för det mesta om man tar det lugnt. Han rycker dock lite på huvudet åtminstone 1 gång varje gång man försöker första gången. Man får ta på honom med händerna över hela huvudet dock, även öronen där man även får vara med borsten. Pannluggen är dock dilemmat här, man får absolut inte borsta pannluggen!
Jag har aldrig varit med om en häst som inte är rädd om öronen speciellt mycket utan pannluggen. Jag har försökt med de mesta små detaljerna så som prata lugnt, inte bli arg om han flyttar på sig eller om han tar undan huvudet, utan fortsätter med att låta han lukta på borste/mankammen först.
Rycker inte i grimman när han tar bort huvudet och höjer ej rösten utan fortsätter med att lugnt prata med honom och klappa om hans huvud med händerna först innan jag tar tillbaka kammen/borsten.
Jag har försökt att arbeta bort denna "rädsla" i några månader nu även innan jag blev hyrare men det verkar inte alls bli bättre.
Jag förstår inte heller riktigt vart detta kommer ifrån. Är det för att ha är så ung och bara testar en eller är det så att någon kanske varit dum mot honom med en borste på huvudet innan han kom till oss?
Har varit med om hästar som varit rädd om öronen och haft stora lyckade framgångar med dem genom att bara ta det lugnt och sakta arbeta mig framåt med händerna och det har funkat bra men inte haft någon större lycka med honom och hans pannlugg.
Just nu får jag gå bakom öronen och borsta med mankammen uppifrån och ner mot pannan och det brukar gå bra ibland om jag förvanar han först men då jag inte är speciellt lång och han är, börjar detta bli jobbigt att stå på tå varje gång för att reda ut pannluggen. Jag tycker även synd om honom då han absolut inte borde behöva vara rädd för något sådant här och inte alla har tålamodet jag har när jag borstar honom. Han står trots allt på en ridskola så inte bara jag som borstar honom tyvärr men den största delen görs av mig.

Tacksam för varje tips och råd då jag verkligen vill hjälpa honom komma över detta.

Med vänlig hälsningar Erika/Timeless
 
Måste luggen borstas?


-annars, så tror jag att det bara är att fortsätta arbeta lugnt och fint. Om han lät dig ta i luggen med händerna så kanske det räcker att reda ut den med fingrarna vid behov.
 
Bara en tanke, men om han nu visar så tydligt att han inte gillar det så kanske man inte måste borsta/kamma luggen? Red ut luggen med fingrarna istället om det funkar bättre? Jag menar, han kanske helt enkelt bara tycker att det är obehagligt, typ att det luggas. Ungefär som att vissa hästar är kittliga och ogillar att bli borstade under magen.
 
Bara en tanke, men om han nu visar så tydligt att han inte gillar det så kanske man inte måste borsta/kamma luggen? Red ut luggen med fingrarna istället om det funkar bättre? Jag menar, han kanske helt enkelt bara tycker att det är obehagligt, typ att det luggas. Ungefär som att vissa hästar är kittliga och ogillar att bli borstade under magen.
Jo om det inte är något i den så går det ju utmärkt men har han rullat sig och det är lera uppe vid luggen/under den måste det bort innan man tränsar så det inte blir skav, det är mest där problemet ligger och sen om vi ska tävla senare i hans liv så vore även det bra om man fick borsta luggen ^^
Men ska testa och bara fortsätta vara lugn som innan och se om det helt enkelt bara tar länge tid med honom.
Tack för svaret! ^^
 
@Timeless Ok, då förstår jag problemet. :) Hur är det mer exakt han reagerar? Rycker han undan huvudet och verkligen är rädd/ stressad? Eller är det mer att han vänder bort eller lyfter huvudet så man inte når, men ändå är lugn? Min ena häst gillar inte att bli borstad på huvudet, men hon är absolut inte rädd. Henne håller jag bara fast i grimman så att jag kommer åt, gör absolut ingen grej av det men borstar inte huvudet mer än nödvändigt. Men en rädd/stressad häst skulle jag såklart inte hålla fast, då brukar de bara bli ännu värre.

Att testa med olika slags borstar kan du ju göra, om du inte redan gjort det. Min föredrar gummiborste eller magic brush, mjuka borstar går fetbort.
 
@Timeless Ok, då förstår jag problemet. :) Hur är det mer exakt han reagerar? Rycker han undan huvudet och verkligen är rädd/ stressad? Eller är det mer att han vänder bort eller lyfter huvudet så man inte når, men ändå är lugn? Min ena häst gillar inte att bli borstad på huvudet, men hon är absolut inte rädd. Henne håller jag bara fast i grimman så att jag kommer åt, gör absolut ingen grej av det men borstar inte huvudet mer än nödvändigt. Men en rädd/stressad häst skulle jag såklart inte hålla fast, då brukar de bara bli ännu värre.

Att testa med olika slags borstar kan du ju göra, om du inte redan gjort det. Min föredrar gummiborste eller magic brush, mjuka borstar går fetbort.
Han lyfter upp huvudet så att man inte når, stark som en oxe är han med och har sett andra som försökt att hålla i grimman, det blir bara bråk och han blir då stressad utav det och blir svår att ha och göra med en stund efteråt :/
Då står jag hellre 20min extra och försiktigt borstar bort smuts och lera först med händerna och sen med någon borste om han går med på det xD
Ska se om jag kan testa lite fler olika borstar, hittills har jag testat en mjuk huvudborste, liten ponny pigg borste och en puts borste, inget av dem han riktigt accepterar men den lilla huvudborsten går bra ibland i några sekunder och sen vips så höjer han huvudet och tar jag då tillbaka händerna istället så sänker han huvudet, försöker sedan igen att sakta lägga dit borsten och så tolererar han det i kanske 2sekunder sen höjer han igen XD
Och det är oftast så våra dagar ser ut.
Tycker det är så konstigt att han är så rädd om sin lugg men har absolut inga problem med att bli tagen på öronen eller tränsad för den delen o.O
 
Borsta längs mankammen uppåt mot huvudet, gnugga, de sänker nacken om man masserar från manken och uppåt. Pressa den inte utan gå nedåt igen om den börjar bli orolig och drar undan halsen.

Annars håller jag med övriga, håll inte på och pilla en massa i luggen i onödan om den nu inte gillar det. Använd fingrarna för att ta bort lera. Den kan vara känslig mellan öronen, ha fått en smäll, eller något annat men det är inte akutviktigt att kunna borsta luggen just med borste. Kan ni inte bara tunna ut och korta luggen med effileringssax om den nu måste borstas så mycket?
 
Borsta längs mankammen uppåt mot huvudet, gnugga, de sänker nacken om man masserar från manken och uppåt. Pressa den inte utan gå nedåt igen om den börjar bli orolig och drar undan halsen.

Annars håller jag med övriga, håll inte på och pilla en massa i luggen i onödan om den nu inte gillar det. Använd fingrarna för att ta bort lera. Den kan vara känslig mellan öronen, ha fått en smäll, eller något annat men det är inte akutviktigt att kunna borsta luggen just med borste. Kan ni inte bara tunna ut och korta luggen med effileringssax om den nu måste borstas så mycket?
Ska testa detta tack ska du ha!
Använder för det mesta fingrarna och det går ju bra och så om man har tålamod och tid, men då han står på en ridskola är det tyvärr inte alla som har den tiden som jag tar på mig eller förstår riktigt vad allt handlar om, det är därför jag kollar upp om jag kunde hjälpa honom att åtminstone komma över att lite ^^
Men ska skriva en lapp och hänga utanför med en förklaring till att ta det lugnt och använda fingrarna så mycket som möjligt ^^
 
Jag vet inte om någon annan skrev detta, tyckte inte jag läste det, men om du själv är kort och hästen hög, kan man ta hjälp av en liten låg pall för att nå. Vet de brukar använda pallar när de ska knoppa stora hästar.
Kanske kan vara av hjälp i kombination med de råd och tips du redan fått? :)
 
Min i övrigt bruna ponny är alldeles vit mellan/bakom öronen eftersom hon fått stryk. Hon är klart rädd om den biten av kroppen, men om jag vill ta bort lera håller jag höger arm runt hennes huvud och pillar bort leran med vänster hand. Men så kan man bara göra om man känner hästen väl. Jag gör så just för att undvika en massa ryckande med huvudet. Hon tycks tycka det är enklare att jag helt enkelt bestämmer. Klart får man lära dem långsamt - jag håller fast och kliar henne i pannan lite grann mest varje dag och har gjort det i flera år. Det är en slags rutin som hon numera uppskattar.

Det är inte alls säkert att det här fungerar på andra hästar men det jag menar är att det mesta går att lösa om man bara kan klura ut ett bra sätt.

Jag är noga med att inte lägga mer tryck av grimmor, träns etc än nödvändigt bakom öronen på damen. Så hon brukar ha ludd på nackremmarna. Det kanske skulle funka också för att undvika skav av lera så att det blir mindre noga på ridskolan att borsta hästen runt öronen. Väldigt bra att sätta upp en lapp tycker jag för annars riskerar du att andra människor gör problemet värre.
 
Jag vet inte om någon annan skrev detta, tyckte inte jag läste det, men om du själv är kort och hästen hög, kan man ta hjälp av en liten låg pall för att nå. Vet de brukar använda pallar när de ska knoppa stora hästar.
Kanske kan vara av hjälp i kombination med de råd och tips du redan fått? :)
ska se om jag kan hitta en liten pall nånstans och testa, kanske blir bättre om man inte behöver sträcka sig hela tiden och stå på tå o:
Tack ska du ha! ^^
 
Min i övrigt bruna ponny är alldeles vit mellan/bakom öronen eftersom hon fått stryk. Hon är klart rädd om den biten av kroppen, men om jag vill ta bort lera håller jag höger arm runt hennes huvud och pillar bort leran med vänster hand. Men så kan man bara göra om man känner hästen väl. Jag gör så just för att undvika en massa ryckande med huvudet. Hon tycks tycka det är enklare att jag helt enkelt bestämmer. Klart får man lära dem långsamt - jag håller fast och kliar henne i pannan lite grann mest varje dag och har gjort det i flera år. Det är en slags rutin som hon numera uppskattar.

Det är inte alls säkert att det här fungerar på andra hästar men det jag menar är att det mesta går att lösa om man bara kan klura ut ett bra sätt.

Jag är noga med att inte lägga mer tryck av grimmor, träns etc än nödvändigt bakom öronen på damen. Så hon brukar ha ludd på nackremmarna. Det kanske skulle funka också för att undvika skav av lera så att det blir mindre noga på ridskolan att borsta hästen runt öronen. Väldigt bra att sätta upp en lapp tycker jag för annars riskerar du att andra människor gör problemet värre.
Jag bytte grimma på honom mot en som är mjukare och skyddar nacken bättre så förhoppningsvis så blir det mindre lera där nu :)
Tack för tipset, ska testa lite av varje här och se vilken han gillar mest :)
 
Min 178 cm Hollansk dressyrhast gillade INTE nar man borstade honom i pannan. Jag som ar kort stod pa en hog pall och masserade/borstade honom i nacken och bakom oronen, nagot han verkligen gillade. Sedan drog jag ner borsten i pannan och han kastade upp huvudet sa langt han kunde (hade honom i "cross ties", altsa bunden fran tva hall sa han kunde inte fa undan huvudet fran mig) och jag borstade tills han droppade ner bara en millimeter forst. Da drog jag genast tillbaka och fortsatte borsta nacken och bakom oronen och nar han slappnat av och sankt huvudet igen drog jag ner borsten i pannan igen.
Han kastade upp huvudet och jag holl envist pa tills han droppade lite mer an forsta gangen ... sa holl vi pa tills han sankte huvudet nar jag kom men lilla mjuka borsten.
Min andra hast larde jag att bli duschad i ansiktet pa precis samma satt. Classical conditioning at it's best. :p
 
Jag hade hand om en häst som inte var så förtjust i att bli pillad i ansiktet, inklusive att man borstade pannluggen. Träns och grimmor var inga problem. Det som funkade bäst var att först kamma manen och sen ta pannluggen fortfarande ståendes vid sidan av halsen. Att försöka göra det när man stod framför huvudet var ingen idé. Kanske värt ett försök på din med om du inte redan testat.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
639
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 078
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp