Rädd/osäker hund

Jennypennybanan

Trådstartare
Hej!
För ca 3 månader sen skaffade jag en hund (10 månader idag) från Rumänien. Han bodde på en byggarbetsplats i ca 1 månad innan han kom till hägnet där han bodde med sina syskon och sin mamma.

Efter ankomsten till Sverige så var han väldigt rädd (förstås) men det tog mig ca 3 veckor att ens få ut honom ur lägenheten. Hade en guide hund som hjälpte mig med honom men han bryr sig inte om honom mera.

Han har varit hos veterinären och han är fullt frisk, han har adaptil halsband, receptfria lugnande för hund m.m

Idag är han fortfarande otroligt rädd, han gömmer sig när jag säger att vi ska gå ut, han skakar av rädsla och får panik av att gå ut, ser/hör barn eller människor, vilket gör att det blir svårt att motionera honom och göra honom rumsrena.
Försökt berömma honom när han har varit duktig med godis/mat men han vägrar ta till sig något.

Har ni några hjälpmedel som jag kan använda mig av?

Mvh
Jenny
 
Har haft hund tidigare men aldrig rädda hundar tyvärr. Däremot har jag tagit hand om. Problemhundar men alla är olika och jag når tyvärr inte fram till min hund 😔

Problemet med sådana här gatuhundar är att de kräver gedigen erfarenhet och kunskap, för att inte tala om ett otroligt engagemang. Tyvärr instämmer jag med @dobbis , det snällaste du kan göra är att ta bort hunden.
 
Problemet med sådana här gatuhundar är att de kräver gedigen erfarenhet och kunskap, för att inte tala om ett otroligt engagemang. Tyvärr instämmer jag med @dobbis , det snällaste du kan göra är att ta bort hunden.
Hur kan ni säga att jag ska ta bort en hund för att han är rädd? Han syskon va lika rädda och det börjar bli bättre
Hunden mår inte bra alls,har du funderat på att ta bort honom?
Nej det har jag inte då jag ändå har sett en förbättring.
 
Idag är han fortfarande otroligt rädd, han gömmer sig när jag säger att vi ska gå ut, han skakar av rädsla och får panik av att gå ut, ser/hör barn eller människor, vilket gör att det blir svårt att motionera honom och göra honom rumsrena.

Men tycker du detta låter som en hund som mår bra? :(

Förstår att man vill att hunden ska leva vidare och få ett bra liv men som du beskriver honom så verkar han inte ens vilja gå utanför lägenheten och är rädd för allt. Det kan han inte må bra av :(.
När man tar en gatuhund från ett annat land så tänker jag att man måste ha erfarenhet utav rädda hundar, veta hur man ska hantera det, ha massor av tid/tålamod och förstå att de kanske aldrig kommer kunna vara som en "vanlig" hund.
 
Hur kan ni säga att jag ska ta bort en hund för att han är rädd? Han syskon va lika rädda och det börjar bli bättre

En hund som inte mår bra, där det inte finns någon vettig väg framåt för förbättring känns inte schysst att hålla vid liv.

Har själv en hund med mycket rädslor, det har tagit två år innan han börjat fungera som en hund. Då har vi mycket gynnsamma omständigheter och annan hund som visar hur livet fungerar.

Jag hade inte gett mig på projektet om jag bodde kvar i lägenhet (har hus med stor inhägnad tomt idag).

Om syskonen har blivit bättre är det väl bara att kopiera de ägarnas upplägg?
 
Men tycker du detta låter som en hund som mår bra? :(

Förstår att man vill att hunden ska leva vidare och få ett bra liv men som du beskriver honom så verkar han inte ens vilja gå utanför lägenheten och är rädd för allt. Det kan han inte må bra av :(.
När man tar en gatuhund från ett annat land så tänker jag att man måste ha erfarenhet utav rädda hundar, veta hur man ska hantera det, ha massor av tid/tålamod och förstå att de kanske aldrig kommer kunna vara som en "vanlig" hund.
När vi väl är ute i skogen så går han och sniffar.. inga problem.
 
En hund som inte mår bra, där det inte finns någon vettig väg framåt för förbättring känns inte schysst att hålla vid liv.

Har själv en hund med mycket rädslor, det har tagit två år innan han börjat fungera som en hund. Då har vi mycket gynnsamma omständigheter och annan hund som visar hur livet fungerar.

Jag hade inte gett mig på projektet om jag bodde kvar i lägenhet (har hus med stor inhägnad tomt idag).

Om syskonen har blivit bättre är det väl bara att kopiera de ägarnas upplägg?
Jag håller på att kolla efter annat boende mer "lantligt" för hans skull. Alla är olika, hade det varit så enkelt så skulle det endast finnas en manual för för hund.
 
Hur kan ni säga att jag ska ta bort en hund för att han är rädd? Han syskon va lika rädda och det börjar bli bättre

För att hundar med den typen av utbredd rädsla lider. De lider ordentligt. Det var inhumant redan att ta honom ur hägnet. Dessa typer av hundar med trauman och rädslor har mycket svårt att ta sig an ett vanligt "Svensson"-liv i helt ny miljö här i Sverige. Bara det faktum att du bor i lägenhet är ett rejält bekymmer; han borde i så fall ha hamnat hos någon som kunde erbjuda annan boendemiljö som är lättare för honom att acklimatisera sig till.
 
För att hundar med den typen av utbredd rädsla lider. De lider ordentligt. Det var inhumant redan att ta honom ur hägnet. Dessa typer av hundar med trauman och rädslor har mycket svårt att ta sig an ett vanligt "Svensson"-liv i helt ny miljö här i Sverige. Bara det faktum att du bor i lägenhet är ett rejält bekymmer; han borde i så fall ha hamnat hos någon som kunde erbjuda annan boendemiljö som är lättare för honom att acklimatisera sig till.
Jag förstår vad du menar.
Tack
 
Jag håller på att kolla efter annat boende mer "lantligt" för hans skull. Alla är olika, hade det varit så enkelt så skulle det endast finnas en manual för för hund.

Just eftersom det du säger är sant, vet jag heller inte hur okända människor på nätet ska kunna hjälpa dig när inte ens de IRL med samma problem (kullsyskonhemmen) kan vara till någon nytta.

Det finns inga hjälpmedel, det finns bara miljö. Att ha en sådan hund som ensamhund utan stöd av annan, trygg hund tycker jag är väldigt vanskligt och faktiskt på gränsen till vad en som ägare kan utsätta hunden för.

I vårt fall var det en förutsättning att ha en annan hund som stöttning 24/7.
 
Tråkigt när det blir så här, och jag tror inte någon på ett forum kan hjälpa dig speciellt mycket.

Vore jag du skulle jag söka efter en tränare med stor erfarenhet av den här typen av problem, eller någon med stor vana av att acklimatisera gathundar och be denne om hjälp att utvärdera honom och komma upp med en plan att gå vidare, alternativt låta honom somna in om det inte blir bättre.

Det är förstås skittråkigt och de organisationer som 'förmedlar' hundar och sedan inte erbjuder ordentligt support och stöd borde ha en egen hylla reserverat i helvetet, men nu är hunden hos dig och det är upp till dig att göra vad som krävs för att han ska leva ett drägligt liv (och har man panik varje dag mår man inte bra :/) eller låta honom slippa.

Hoppas det ordnar sig för er!
 
Tänk att leva med såna rädslor och sån ångest :cry: På tre månader hade jag velat se en klar förbättring om det ska vara försvarbart att fortsätta utsätta hunden för ett svenssonhundliv som den just nu plågas av dagligen. Du kan väl åtminstone sätta en tidsgräns när hunden ska kunna gå ut på normala promenader och möta andra människor utan större problem. Jag hade också varit skiträdd att en sån hund utvecklar aggressivitet och börjar hugga mot förbipasserande när den känner sig trängd så om jag var du skulle jag hålla väldigt noga i kopplet.

Tyvärr tycker jag att de flesta räddade importhundar (alla jag träffat) verkar leva med varierande grad av rädslor och trauma resten av livet. Den här organisationen skulle man dock velat ha ett snack med. Otroligt oseriöst att omplacera en sån hund, rent djurplågeri skulle jag faktiskt säga. Allra minst borde man ha försäkrat sig om att hunden är rumsren och kan gå promenader innan den forslas iväg till ett nytt liv. Frågan är om bakgrundsstoryn ens är sann, det finns mycket pengar i att låtsas rädda hundar och exportera till rika länder :meh:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 609
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 283
Senast: Milosari
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp