LiviaFilippa

Trådstartare
Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en som nog max går LB och en jag siktar högre med :bump:
Men det har blivit ett problem. För några veckor sedan var jag med om en liten olycka med min ena ponny. Han blev stark och springig efter en kombination som stog snett igenom, så när vi kom in i hörnet var han obalanserad och underlaget typ släppte så vi gick omkull. Kan säga att det har aldrig hänt innan så det är inget som brukar hända eller nåt. Och allt gick bra med honom som tur är! :heart Jag fick åka till sjukhus och kolla upp mig men det var inget allvarligt med mig heller, hade en liten hjärnskakning men det kändes bra efter bara kanske två tre dagar. Så ingen fara!
Men nu har jag helt plötsligt blivit rädd som jag ALDRIG har varit innan! Jag älskar fortfarande att hoppa men när det är kombinationer eller hinder med en sväng ganska snabbt bakom så blir jag rädd, får världens klump i magen, hjärtat bultar och allt sånt. Jag vet inte hur jag ska göra för att bli av med det här. Egentligen så litar jag på båda mina ponnysar och så men ÄNDÅ så blir jag rädd i de lägena med båda ponnysarna! Är det någon som har några tips vad jag kan träna på eller nåt för att komma över det?
Jag kan också säga att min tränare sa att olyckan var bara ren otur och inget som jag gjorde fel eller så. Utan att det bara var otur. Och hennes tips är att jag ska rida som vanligt och sitta ner ordentligt i sadeln så jag hinner fånga upp innan svängen ifall ponnyn blir stark, men när jag blir rädd så typ blir jag så han kan dra mig ur sadeln lite för att jag spänner mig, så då fungerar ju inte det riktigt. Så vill gärna ha era bästa tips om vad som kan hjälpa och som kanske har hjälpt er! :heart
 
Har du berättat för tränaren det du berättar här? Tänker att det kanske vore bra om du tillsammans med din tränare backar bandet och tränar på lite saker som du känner att du kan till 100% och sedan trappar upp så du kan komma tillbaka till samma nivå du är nu och sedan fortsätta vidare :)

Oftast är det skönt att backa och göra saker man känner att man är trygg med en stund för att bygga tillbaka självförtroende. Kanske har tränaren lite idéer om kontrollövningar i hoppningen som ni kan jobba lite med så du kan känna att du har kontroll också?
Tänker tex att hoppa hinder och göra halt direkt efter osv.
Bara så du känner att du har kontroll osv, för om jag förstår dig rätt blir du spänd och rädd/osäker när du tänker att du kanske inte kan fånga upp innan svängen osv.
 
Har du berättat för tränaren det du berättar här? Tänker att det kanske vore bra om du tillsammans med din tränare backar bandet och tränar på lite saker som du känner att du kan till 100% och sedan trappar upp så du kan komma tillbaka till samma nivå du är nu och sedan fortsätta vidare :)

Oftast är det skönt att backa och göra saker man känner att man är trygg med en stund för att bygga tillbaka självförtroende. Kanske har tränaren lite idéer om kontrollövningar i hoppningen som ni kan jobba lite med så du kan känna att du har kontroll också?
Tänker tex att hoppa hinder och göra halt direkt efter osv.
Bara så du känner att du har kontroll osv, för om jag förstår dig rätt blir du spänd och rädd/osäker när du tänker att du kanske inte kan fånga upp innan svängen osv.

Hej! Nej det har jag inte riktigt, jag tycker det känns dumt att säga att jag blir rädd i de lägena :o Men vi gör nästan alltid lydnadsövningar och sånt i början när vi hoppar fram, och det är aldrig några problem med det utan rädslan kommer just med kombinationer och hinder före en sväng. Och sen också att speciellt den nya ponnyn blir pigg och lite stark när vi hoppar bana och höjden kommer upp lite, så då blir det ännu mer läskigt just de lägena, men jag kan ju kanske inte be tränaren om att ha kombinationen jättelång liksom. Och jag blir ju sådär rädd även på min andra ponny fast hon inte blir springig eller så typ nånsin.
 
Hej! Nej det har jag inte riktigt, jag tycker det känns dumt att säga att jag blir rädd i de lägena :o Men vi gör nästan alltid lydnadsövningar och sånt i början när vi hoppar fram, och det är aldrig några problem med det utan rädslan kommer just med kombinationer och hinder före en sväng. Och sen också att speciellt den nya ponnyn blir pigg och lite stark när vi hoppar bana och höjden kommer upp lite, så då blir det ännu mer läskigt just de lägena, men jag kan ju kanske inte be tränaren om att ha kombinationen jättelång liksom. Och jag blir ju sådär rädd även på min andra ponny fast hon inte blir springig eller så typ nånsin.
Det är inte dumt alls att säga att du blir rädd. Tvärtom! :)
Du verkar ju veta exakt i vilka lägen du blir rädd, och om du berättar det för din lärare kan hen ju hjälpa dig. Speciellt när du vet exakt är det ju lättare för din tränare att klura ut något smart sätt att komma över rädslan tillsammans med dig.
 
Det är inte dumt alls att säga att du blir rädd. Tvärtom! :)
Du verkar ju veta exakt i vilka lägen du blir rädd, och om du berättar det för din lärare kan hen ju hjälpa dig. Speciellt när du vet exakt är det ju lättare för din tränare att klura ut något smart sätt att komma över rädslan tillsammans med dig.

Tack för ditt svar :heart Jag ska försöka prata med min tränare om det och säga att jag är rädd i de lägena så kanske hon har några smarta tips!
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 720
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 186
Senast: zarmino
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 878
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 087
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp