Det är nog inte så lätt att få ner hela livet på några meningar så där. Men jag brukar kunna beskriva saker "kort och koncist". Min specialitet är att få ner allt till en "one-liner", vilket i bland kan bli litet torrt och onyanserat.

Vad gäller att kunna misslyckas, så vill väl de flesta vara "duktiga" och i det så ingår inte misslyckanden.
 
Om man sätter hälarna i någon av våra hästar, så får man sig en månfärd. Så där gäller det att vara så passiv som möjligt. Det är en konst att kunna vara stilla när man rider, så att man inte är i vägen för hästen.
 
Nja det är inte riktigt bra. För när du ridit hästen så länge kände du dig säkert väldigt trygg med just den hästen. Å då blir det fel. Du måste våga byta när det bara går NÄSTAN bra med en häst. Byt då och rid en annan häst (kanske bara en lektion eller 2).

Det farliga för en fegis är att bli trygg på en häst. För då så tror man att det bara går att rida just den hästen. Det kan fortsätta i all evighet om man tar en häst i taget. Tricket är att våga byta snabbare och snabbare. I ett privatstall kan problemet också vara att du vågar rida alla hästarna i just det stallet, men inte några okända hästar i ett annat stall. Då får man försöka råda bot på det också, genom att tvinga sig iväg och prova andra hästar. Med en lagom svår utmaning varje steg på vägen så kan man bota rädslan helt!
biggrin.png


Hälsningar från en fegis som var betydligt värre däran än dig, och nu törs rida ut på en helt okänd hingst!
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
kan man vara rädd för framåt bjudnig som är possitift ?.. :confused:..

-----------------
the mouse POWER!!
 
Jag har själv inte det problemet. Men jag blir rädd och stel när hästar sticker ibland. Det är en obehaglig känsla som kommer om hästen sticker eller bara galopperar vanligt men den kommer alltmer sällan nu förtiden. Jag känner mig stel som en pinne och kniper säkert åt med benen, jag kan inte bromsa utan sitter bara där. Helt paralyserad. Det är säkert inte så du känner det men som någon skrev tänk efter så att du inte klämmer med benen och blir spänd. Jag var rädd när jag hade en ponny som är het och halvt okänslig i munnen men jag försökte tänka att det var en lat ponny på ridskolan i stället. När du blir rädd så kan du göra halvhalter och krama och släppa hela tiden. Vissa heta hästar blir lugnare om man även rider fram fritt. Vissa hästar är ju bara stressade av att de "måste" följa efter de andra hästarna.

Så när du blir rädd slappna av, gör mjuka förhållningar, rid lite själv i mitten i en gångart som du inte blir orolig i eller sakta ner till skritt från trav osv och kom sen ut på spåret och fortsätt med er övning. Du kan ju försöka prata med ridläraren så kan hon/han kolla lite extra på dig under lektion och så kan ni kanske prata om det efteråt. Du kan ta priv.lektioner så att ridläraren bara koncentrerar sig på dig och kan ge dig råd och tips hela tiden, då bör du ha berättat att du blir rädd osv. Ta då en av de hästarna du tycker är obehaglig att rida. Få inte panik du har kontroll över hästen.

Lycka till!!!
 
Efter att ha läst allt som skrivits kan jag inte låta bli att tänka så här:
Det verkar ju som att ditt problem egentligen inte har med ridning att göra utan har med din personlighet rent allmänt att göra. Varför inte jobba med det problemet i andra situationer istället där rädslan inte dessutom behöver vara fysisk skada. Om du är rädd för att misslyckas med andra saker innebär det ju inte att du slår ihjäl dig om det skulle hända.
Du skriver att du vill kunna rida alla hästar, men är det så viktigt egentligen. Du rider för att det är roligt och en hobby, inte för att bevisa något för dig själv eller någon annan. Om du tittar på tävlingsryttare ska du se att de inte rider vilken häst som helst. De väljer en häst som passar deras temperament och ridstil, det blir roligare och lättare på det sättet.
Satsa på din personliga utveckling och satsa på att rida de lugna hästarna riktigt bra, tänk vilken kick att lyckas!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 308
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 228
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 972
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp