Rädda köksluckor?

Jag lämnade in köksluckor för lackning, det var inte hiskeligt dyrt och det var SÅÅ skönt att slippa allt jobb med slipning av vad som kändes som hundra miljarder vinklar och vrår.
Köket är visserligen litet men tycker ändå inte det var så dyrt. Slutade på strax under 4000 kr för lackning av alla luckor.
 
Jag lämnade in köksluckor för lackning, det var inte hiskeligt dyrt och det var SÅÅ skönt att slippa allt jobb med slipning av vad som kändes som hundra miljarder vinklar och vrår.
Köket är visserligen litet men tycker ändå inte det var så dyrt. Slutade på strax under 4000 kr för lackning av alla luckor.

Funderat på det, men ekonomin tillåter det inte..
Men visst hade det varit det bästa, på många sätt.
 
Funderat på det, men ekonomin tillåter det inte..
Men visst hade det varit det bästa, på många sätt.
Jag förstår.
Jag hade tänkt måla själv men insåg att jag hade behövt lägga sjukt många timmar på att slipa alla fasningar.

Iofs jag har faktiskt målat luckor kom jag på nu (till mitt dåliga minnes försvar var det nästan femton år sedan..). Snitsade till det med lite enklare blommönster och och det blev jättefint :)
 
På tal om att slipa. Ska man verkligen göra det på sånt här? (Jag har helt tappat namnet :o )
Fanér? Laminat?

Det är ju inte solitt trä, utan klätt med en tunn "hinna". Jag inbillar mig att om man slipar på det kommer det gå sönder..
 
På tal om att slipa. Ska man verkligen göra det på sånt här? (Jag har helt tappat namnet :o )
Fanér? Laminat?

Det är ju inte solitt trä, utan klätt med en tunn "hinna". Jag inbillar mig att om man slipar på det kommer det gå sönder..
Du kan nog rugga upp det lite försiktigt med ett väldigt fint sandpapper, alternativt hör med färgaffären om det finns någon riktigt bra häftgrund som fäster även på blanka ytor.
 
Börjat Projekt Kök. Tagit ur en låda, skruvat bort handtag, tvättat och spacklat. Nu är det kaffepaus.

Min plan med att få luckorna lackerade sprack, han hade inte tid trots allt. Så jag får måla själv.

Vilken färg ska jag satsa på tycker ni? Ignorera stöket :angel: Visa bifogad fil 70081
Nu såg jag din bild på hela köket i den andra tråden.

Det är 60-tals-originalköket som är kvar. Där någon bara gjort lite ytlig fix på 80-talet.
Byt golvmatta, knacka bort de tillagda kakelplattorna vid fläkten, måla stommarna och beställ nya överfalsade luckor att hänga på befintliga gångjärn så har du ett finfint retrokök. (Har de lagt faner utanpå de befintliga lådfronterna tro?)
 
Nu såg jag din bild på hela köket i den andra tråden.

Det är 60-tals-originalköket som är kvar. Där någon bara gjort lite ytlig fix på 80-talet.
Byt golvmatta, knacka bort de tillagda kakelplattorna vid fläkten, måla stommarna och beställ nya överfalsade luckor att hänga på befintliga gångjärn så har du ett finfint retrokök. (Har de lagt faner utanpå de befintliga lådfronterna tro?)

Nån så står renovering har vi inte råd med i dagsläget. Det är snart som går före, typ fönster och tak. Det blir bara lite färg och nya handtag.

Skulle tro att det är tillagt fanér utanpå. Funderar på att ta bort den men jag vet inte riktigt om jag vågar.
 
Hmm.. det sitter masonit (?) limmat utanpå luckorna, den har börjat lossna på en del luckor.
Limma fast igen eller ta bort?
IMG_20210523_201154.jpg


Jag hatar att renovera, man måste ta så många beslut 🙈
 
Och här kom nästa problem. På lådorna var handtagen skruvade med vanlig skruv. På luckorna.. ingen aning.
16217937424335811797042092223392.jpg

Försökt hacka med en spik men det gick inte. Är för trött för att komma på nåt bättre just nu..
 
Du får nog borra bort de där, ser det ut som. Har du skruvdragare och metallborr?
Annars kanske du kan få in bladet till en bågfil mellan handtaget och luckan på framsidan och såga av skruven (eller vad det nu är).
 
Du får nog borra bort de där, ser det ut som. Har du skruvdragare och metallborr?
Annars kanske du kan få in bladet till en bågfil mellan handtaget och luckan på framsidan och såga av skruven (eller vad det nu är).

Får testa borr imorgon. Det är så på varenda lucka och dörr.. Tur jag tog det enkla först, de som gick att skruva bort.

Har googlat lite och kommit fram till att jag nog ska ta bort spröjsen trots allt. Det borde gå. Tror jag..
Ah, nu blev jag velig igen!
 
På den bilden ser det ju som att det kan vara en trälucka i original om man tar bort faner o masonit

Ja jag tror det är det. Har bänt lite försiktigt i en och visst ser det ut att vara så.
Det blir nog snyggast att ta bort det och ha helt släta luckor. I mån ljus grå, blå eller grön nyans tror jag. Nu är jag sugen på att byta ut golvet med!
 
Och här kom nästa problem. På lådorna var handtagen skruvade med vanlig skruv. På luckorna.. ingen aning.
Visa bifogad fil 70130
Försökt hacka med en spik men det gick inte. Är för trött för att komma på nåt bättre just nu..
Vet inte om jag fattar bilden rätt? Hål från gamla handtagen som de spacklat igen.

Menar du att du inte kan få bort handtagen för skruven saknas. De kan ha skruvat fast dem på extraskivan och sedan limmat fast den på skåpluckan. Tjockare pga profilen så skruven räckte inte igenom allt.
 
Jag målade om mitt gamla kök från mörkblått till vitt (har ett sånt otroligt mörkt kök så blev bara jättemörkt med mörka luckor) Jag skruvade sonika loss en lådfront och åkte till färgaffären, där fick jag hjälp med vad jag skulle ha för färger, först en fästfärg, sen ytfärgen. Fick även hjälp med rätta penslar också. Höll i flera år utan ett enda skav på dom, då har jag både djur och barn. Ska se om jag hittar någon bild.
 
Jag tror masoniten tillhör originalet. Troligen är trät bara en ram (i alla fall var det så på brorsans 50-tals kök)
Tycker det ser ut som någon spånskiva? Inte en stil/material som kan vara original.
Men de kan ha gjort det så att de tagit bort masoniten och satt ny skiva på den gamla ramen, inte lagt den utanpå. (Kan också förklara skillnad mot lådfronterna som väl är i massivt trä)

Du har rätt i att det ser ut som masonit på baksidan med bilden av hålen. Tror varianter av modellen har gjorts med både masonit och playwood.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 473
Senast: fejko
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp