Rädda krukorna!

Whoever

Trådstartare
Efter 17 år med världens bussigaste katt har jag fått en verklighetsshock när två helt vanliga katter flyttade in. Väldans opraktisk kombo att vara kattägare OCH blomintresserad tydligen. I morse fick en tredje kruka gå sitt öde till mötes för fåglarna ute är ju så otroligt spännande. Jag har nyss flyttat så jag tänkte sätta upp en katthylla i ett fönster. Men jag räknar kallt med att katterna inte kommer hålla sig på sin designerade plats fullt ut.

Vad har ni för fiffiga lösningar?
 
Efter 17 år med världens bussigaste katt har jag fått en verklighetsshock när två helt vanliga katter flyttade in. Väldans opraktisk kombo att vara kattägare OCH blomintresserad tydligen. I morse fick en tredje kruka gå sitt öde till mötes för fåglarna ute är ju så otroligt spännande. Jag har nyss flyttat så jag tänkte sätta upp en katthylla i ett fönster. Men jag räknar kallt med att katterna inte kommer hålla sig på sin designerade plats fullt ut.

Vad har ni för fiffiga lösningar?

Dubbelhäftande tejp/klisterkuddar. Lämna alltid ordentligt med utrymme i fönster så katt har rum att sitta. Sätt upp kattsäng av något slag för att göra det mer attraktivt just där. Ibland får man experimentera var exakt är mest attraktivt. Krukor som inte går i tusen bitar och dammsugare/soppskyffel nära tillhands ;)

Edit: Och var extra noga med att kolla vilka växter/blommor är giftiga för katter eftersom det är just de växterna som extra goda att äta på.
 
Jag har åxå tänkt på dubbelhäftande tejp! Men Jag som beskär och donar med mina så känns det himla knöligt eftersom jag inte kör med innerkrukor.

Gulligt av dig att påminna om giftighet! Den enda giftiga jag har är silver och gullranka men dom är upphängda. Men jag har ett bonustips som funkade på min gamla katt och verkar funka med mina nya.
Jag ger dom burkmajs ca en gång varannan vecka. (När jag ser att dom börjar tycka att blommorna ser goda ut). Så låter dom bli blommorna nästan helt. Jag har ingen aning om varför det funkar.
 
Efter 17 år med världens bussigaste katt har jag fått en verklighetsshock när två helt vanliga katter flyttade in. Väldans opraktisk kombo att vara kattägare OCH blomintresserad tydligen. I morse fick en tredje kruka gå sitt öde till mötes för fåglarna ute är ju så otroligt spännande. Jag har nyss flyttat så jag tänkte sätta upp en katthylla i ett fönster. Men jag räknar kallt med att katterna inte kommer hålla sig på sin designerade plats fullt ut.

Vad har ni för fiffiga lösningar?
Hade en bedrövlig katt som levde hela sitt liv i fönstren. Alla klätterträd/ställningar och leksaker var den så rädd om, att de knappt användes. :) Underbar, snäll, men mycket klumpig katt som inte hade ett uns av konsekvensanalys! :sneaky:
.
Jag köpte krukor med avrinningshål i botten, och använde som bas. Sedan la jag i en bricka eller en plåtbit jag borrat hål i som täckte hålet. Därefter skruvade jag helt enkelt fast krukorna i fönsterbrädorna. Hade vita brädor och om jag skulle byta blomma/kruka, var det bara bara att peta i lite spackel och dutta på lite färg där hålet varit och göra ett nytt. Det räcker ju med en tunn skruv, och de lämnar inte så mycket märken. Låter jobbigare än vad det var.
Nu har jag tyvärr stenskivor, men å andra sidan har jag nu lugna(re) katter.
 
Efter 17 år med världens bussigaste katt har jag fått en verklighetsshock när två helt vanliga katter flyttade in. Väldans opraktisk kombo att vara kattägare OCH blomintresserad tydligen. I morse fick en tredje kruka gå sitt öde till mötes för fåglarna ute är ju så otroligt spännande. Jag har nyss flyttat så jag tänkte sätta upp en katthylla i ett fönster. Men jag räknar kallt med att katterna inte kommer hålla sig på sin designerade plats fullt ut.

Vad har ni för fiffiga lösningar?
Jag arrangerar mina krukor i grupper så att det blir plats över till kattvänliga sittplatser på fönsterbrädan. Jag har häftmassa under krukorna, så att de står stadigt men det går ändå att flytta på dem vid behov.
 
En kanske inte så vänlig metod är att strö lite peppar på blommorna. Så snart buskatten kommer åt den så får den peppar i nosen😾😿. Snart passar dom sig noga... för vitpeppar är så hemskt att dom inte kommer att nosa på blomman för att kolla om den är pepprad eller inte.
 
En kanske inte så vänlig metod är att strö lite peppar på blommorna. Så snart buskatten kommer åt den så får den peppar i nosen😾😿. Snart passar dom sig noga... för vitpeppar är så hemskt att dom inte kommer att nosa på blomman för att kolla om den är pepprad eller inte.

Men problemet är inte att de äter på/sniffar växterna utan att krukorna far i golvet när det finns så mycket intressant att titta på utanför fönstret. Katter kan vara smidiga som pantrar och klumpiga som elefanter, ett sant mysterium.
 
Ja, men då katten puttar på krukan så yr det lite peppar i luften och det är så obehagligt att den aktar sig sen. Om det är en stadig växt som det inte yr om så häng på några trasor med peppar på.
 
Jag har häftmassa av den segare sorten i fönstren för blomkrukorna . Funkar jättebra 🐱

Om katterna gräver i blommorna så är det en annan sak . Finns många tips ang just grävande 🐱
 
Jag har häftmassa av den segare sorten i fönstren för blomkrukorna . Funkar jättebra 🐱

Om katterna gräver i blommorna så är det en annan sak . Finns många tips ang just grävande 🐱
Jag har en sån jordfräs här hemma som ägnar nätterna åt att luckra upp jorden.....men han gör det bara ur de stora golvkrukorna så jag låter han hålla på med det 😁, avhåller från annat bus. Han går under smeknamnet Terroristen så ni kan ju tänka er hur han håller på 😎
 
@WhoIsItAgain jordfräs 😂😂😂

Olof vill gärna gräva i min stora golvkruka. Men jag klippte till ett ”lock” av kartong runt plantans stora stammar, som ”sitter fast” mot krukans sidor invändigt, och sen strödde jag efter tips kanel. Det har funkat prickfritt 🐱
 
@WhoIsItAgain jordfräs 😂😂😂

Olof vill gärna gräva i min stora golvkruka. Men jag klippte till ett ”lock” av kartong runt plantans stora stammar, som ”sitter fast” mot krukans sidor invändigt, och sen strödde jag efter tips kanel. Det har funkat prickfritt 🐱
Varje natt:
20191110_085931.jpg

🙄
 
Efter 17 år med världens bussigaste katt har jag fått en verklighetsshock när två helt vanliga katter flyttade in. Väldans opraktisk kombo att vara kattägare OCH blomintresserad tydligen. I morse fick en tredje kruka gå sitt öde till mötes för fåglarna ute är ju så otroligt spännande. Jag har nyss flyttat så jag tänkte sätta upp en katthylla i ett fönster. Men jag räknar kallt med att katterna inte kommer hålla sig på sin designerade plats fullt ut.

Vad har ni för fiffiga lösningar?


- Ställ ihop krukorna på sidorna så kisse kan sitta i mitten och inspektera ägorna utan att behöva kryssa sig fram till rätt plats.
- Hellre fler stora krukor antingen med stora växter, eller med blommor som kan dela kruka, än många små.
- Jag har även bytt ut en del krukor emot såna här istället, mycket mindre krossningsrisk! :D


1573393867706.png
 
Jag har försökt lämna lite plats i varje fönster så Poppy kan sitta där. Det funkar för det mesta, hon är dock rätt klumpig så ibland händer det att nåt åker i golvet ändå, men inte speciellt ofta :) jag skulle dock vilja ha fler blommor än vad som just nu får plats här hemma! Men det får bli vid nåt annat tillfälle :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp