Rädda lucia!

mandalaki

Trådstartare
Den här dök just upp i mitt flöde. Den är ett år gammal, enda kommentaren då var DELA! Han som delade den nu kommenterade inte alls, bara delade. Det framgår alltså inte var luciafirandet är hotat, av vem det är hotat eller om det överhuvudtaget ÄR hotat.

Med de senaste årens upprepade rabalder i åminne förväntas vi tydligen vilja slåss för lucia, för i något PK-hörn i detta PK-Sverige sitter säkert en PK-rektor och planerar att stoppa lucia av hänsyn till muslimska barn - i detta nu!

Det är så himla sorgligt.

60C393F7-2BBD-4519-A0A7-613AE6436ADD.jpeg
 
Jahapp då är den säsongen ordentligt igång nu då. I veckan var det ju ngt rabalder pga Apotekarnes hade lanserat Vintermust. Tydligen inte samma sak som julmust men eftersom folk inte är läskunniga så var det nu SKANDAL att det inte hette julmust och solklart en muslimsk konspiration.
 
Jag orkar inte sånt. Mitt fb-flöde är så bubbligt att sånt där aldrig dyker upp. Anar jag ens tendenser tar jag bort folk. Eller jo; i vissa lokala fb-grupper, där är jag antagligen ökänd för att anmäla inlägg.
 
De blir färre och färre, tror jag. Läste om kommunens luciatåg i Uddevalla. Det ställs in i år, eftersom för få kandidater anmält intresse. Det betraktas nog mer och mer som en rätt mossig tradition.
Jag sitter med i en styrelse som har möte på Lucia varje år, är någon av våra utbildningar som har luciatåg för oss då. Mysigt, absolut, men ja.. Genus.
 
Trist om det inte luckrats upp hos er, jag tycker att man ser killar som lucior lite varstans varje år. Arrangemanget känns inte lika gravallvarligt längre.
Låter bra om det vore så!
Hos oss är det traditionellt. Är nysvenskar i tåget så känns extra trist att det inte är mer genustänk.
 
Den här dök just upp i mitt flöde. Den är ett år gammal, enda kommentaren då var DELA! Han som delade den nu kommenterade inte alls, bara delade. Det framgår alltså inte var luciafirandet är hotat, av vem det är hotat eller om det överhuvudtaget ÄR hotat.

Med de senaste årens upprepade rabalder i åminne förväntas vi tydligen vilja slåss för lucia, för i något PK-hörn i detta PK-Sverige sitter säkert en PK-rektor och planerar att stoppa lucia av hänsyn till muslimska barn - i detta nu!

Det är så himla sorgligt.

Visa bifogad fil 39366
I mitt också. Delat av vad jag trodde var en klok människa.
Jag kommenterade bilden med att det inte är någon som har sagt nej till det
 
Låter bra om det vore så!
Hos oss är det traditionellt. Är nysvenskar i tåget så känns extra trist att det inte är mer genustänk.
För mig är lucia så obsolet och mossigt att jag bara tänker genus när det gäller småbarnen. Det jag tycker är det viktiga är att inte trollen lägger rabarber på det och gör det till något heligt helvitt.
 
I mitt också. Delat av vad jag trodde var en klok människa.
Jag kommenterade bilden med att det inte är någon som har sagt nej till det
Ja, hade den som delade det så att jag såg det varit någon jag bryr mig det minsta om så hade jag också skrivit nåt sånt. Men jag hade just käftat på en grekisk sida som hävdade att Sverige har 50% muslimer och därför är nära undergången. Så jag var lite matt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp