Rädda lucia!

Jag tycker traditionell Lucia är trevligt och jag är väl både konservativ och liberal beroende på vilken aspekt det gäller.

Jag anser att det ska vara EN lucia i tåget, man får alltså inte välja "vad man vill" utan där går gränsen. Vilket kön eller vilken hudfärg Lucia har skiter jag i men antalet anser jag är viktigt :D Sedan gillar jag inte att det ska röstas då utan tycker personligen att det antingen ska utses av en vuxen eller att man lottar. Övriga tåget kan ha vilken uppsättning av tärnor/stalledrängar/tomtar/pepparkaksgubbar som helst.

Jag har aldrig varit med om inställd Lucia i min närhet och tycker också att bilden i TS är löjlig. Det enda relaterade jag känner till är min kollegas dotters skola där barnen inte längre fick vara pepparkaksgubbar för att.. ja jag vet inte. Ängslighet över de mörkhyade barnen? Jättetöntigt och känns väldigt typiskt att det är någon medelålders vit kvinna som är sekundärkränkt över.

Vill förtydliga att det alltså INTE var tal om att de mörkhyade barnen skulle vara pepparkaksgubbar utan valet är fritt men det bestämdes att den rollen inte gick att välja för någon alls då det "kunde bli fel".
 
Hur menar du utifrån själva tråden?
Hur menar du själv?
Tråden startade med diskussioner runt Lucia-traditioner och fortsatte sedan med diskussioner runt närliggande jultraditioner. Jag pekade på vad jag anser är en "riktig" tomte och om ordet X-mas användning i svenskan.

Om det här handlar om att du anser att jag inte håller mig till ämnet kanske du kan rapportera inlägget och inte dra igång en diskussion som absolut inte har något med ämnet att göra, tack.
 
Hur menar du själv?
Tråden startade med diskussioner runt Lucia-traditioner och fortsatte sedan med diskussioner runt närliggande jultraditioner. Jag pekade på vad jag anser är en "riktig" tomte och om ordet X-mas användning i svenskan.

Tusen tack för förklaringen- super ! 🌟👍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp