Rädda lucia!

Traditioner förändras hela tiden. Luciatåget som vi tänker oss det, med skönsjungande unga flickor i vitt, saffransbullar och pepparkakor är inte särskilt gammalt. Innan dess gick det betydligt vildare till!

Att fylla fönster och trädgårdar med ljusstakar och ljusslingor är också nytt.

Att det är Jultomten och inte Julbocken som delar ut julklappar är också ganska nytt. Den ho-hoande tomten i helrött är ännu nyare.

Att hitta något ursprungligt sätt man SKA fira är omöjligt - vilken tidsperiod ska man välja?

Frånsett alkohol, då. Råsupandet på helger är gammal tradition!

Och, som någon redan påpekat, att Kristi födelse hamnade i slutet av December var för att ersätta de romerska Saturnalierna - hundratals år före Norden blev kristnat!
 
Jag ifrågasätter religion(er) hela tiden.

Om jag ifrågasätter islam på minsta sätt här på buke, blir jag kallad (högerextremistisk) islamofob, ifrågasätter jag judendomen blir jag kallad antiisemit.

Men i verkliga levande livet utanför buke, träffar jag regelbundet utövare av båda religionerna och andra och i just syfte att diskutera religion. Båda religionerna har historia och nutid av förföljelse, människor sätts i detta NU i koncentrationsläger av enda orsak: sin religion. Självklart är det känsligt att ifrågasätta religion.

Men här i tråden ifrågasätts rena faktafel om kristendomen och jag önskar nog mest av allt en liten obligatorisk stillsam söndagsskola åt de som tror att kristendomen nästlade sig in tillsammans imed tomten in i norden.

Jag upplever att det är helt okej att ifrågasätta och problematisera religioner här på Buke. Inte för att det händer jätteofta i de trådar jag följer, men i frågor som behandlar särskilt könsroller och HBTQ+ tycker jag att det dyker upp då och då.

Fast vilka faktafel då? Det är väl inget faktafel att det ofta redan fanns etablerade traditioner runt just de datum kyrkan etablerade, och ingenting konstigt i det heller.
 
Påan till ring P1 förut. Täppas Fogelberg säger "endel skolor tänker ju ställa in luciatåget för att muslimer kan bli kränkta, men blir det verkligen det? Är det inte ett uttryck för missriktad godhet? Ring!"

Nej, jag lyssnade inte vidare men jag ville bara skrika högt.
 
Påan till ring P1 förut. Täppas Fogelberg säger "endel skolor tänker ju ställa in luciatåget för att muslimer kan bli kränkta, men blir det verkligen det? Är det inte ett uttryck för missriktad godhet? Ring!"

Nej, jag lyssnade inte vidare men jag ville bara skrika högt.
Jag hörde också det där. Sen råkade jag slå på radion igen vid något av de första (första?) samtalen på Ring P1 och tack och lov hade de tagit in en kille som var muslim som fattade nada av idiotsnacket. Jag stängde av igen när Herr Fogelberg ställde den intelligenta frågan "men blir du inte lite kränkt?" :arghh: :crazy:
 
Förlåt för klipp men:

Det är ju en av världens mest framgångsrika reklamjippon. Vilket jag tycker är hysteriskt roligt (och skrämmande. Tänk hur fort något kan bli norm)
Well, tomten har väl sin grund sedan ett antal hundra år men har i dagens smältdegel till värld utformats till mycket stor del av disneytomten, men tror att grunden i den svenska kristendomen (mfl) utgår från helgonet S:t Nikolaus som räddade några kvinnor från fattigdom och prostitution, genom att överlämna gåvor. IDAG är tomten genomkomersiell, men det har inte alltid varit så. Förlagor till S:t Nikolaus har funnits i både svensk kultur som de flesta andra länder som firar jul.
 
Well, tomten har väl sin grund sedan ett antal hundra år men har i dagens smältdegel till värld utformats till mycket stor del av disneytomten, men tror att grunden i den svenska kristendomen (mfl) utgår från helgonet S:t Nikolaus som räddade några kvinnor från fattigdom och prostitution, genom att överlämna gåvor. IDAG är tomten genomkomersiell, men det har inte alltid varit så. Förlagor till S:t Nikolaus har funnits i både svensk kultur som de flesta andra länder som firar jul.

Sant

Men den röd-vita tomten är Coca Cola reklam.
 
Sant

Men den röd-vita tomten är Coca Cola reklam.

Delvis sant, men också falskt enligt snopes
https://www.snopes.com/fact-check/the-claus-that-refreshes/
(...)
Coke’s annual advertisements featuring Sundblom-drawn Santas holding bottles of Coca-Cola, drinking Coca-Cola, receiving Coca-Cola as gifts, and enjoying Coca-Cola became a perennial Christmastime feature which helped spur Coca-Cola sales throughout the winter (and produced the bonus effect of appealing quite strongly to children, an important segment of the soft drink market). One might therefore fairly grant Coca-Cola some credit for cementing the modern image of Santa Claus in the public consciousness, as in an era before the advent of television, before color motion pictures became common, and before the widespread use of color in newspapers, Coca-Cola’s magazine advertisements, billboards, and point-of-sale store displays were for many Americans their primary exposure to the modern Santa Claus image. But at best what Coca-Cola popularized was an image they borrowed, not one they created. "

Bakgrund på svenska:
"Kort svar: Nej. Jultomten var röd och standardiserad långt innan Coca-Colas jultomte skapades 1932. Däremot har Coca-Cola (och Disney) spelat stor roll i spridandet av idén om jultomten som en rödklädd man i stort vitt skägg. (...)"
https://svenskahogtider.com/2009/12/24/skapade-coca-cola-den-moderna-jultomten/
 
Självklart, men de Valde ju att fira Jesu födelse det datumet baserat på andra traditioner - och jag tycker att det är jättebra att skilja på firandet. Själv har jag absolut ingen anknytning till en kyrkligt religiös/kristen jul och tycker därför att det är trevligt med en hälsning som inkluderar de olika festiviteterna men inte den religiösa aspekten. :)
Varför inte Yule, yuletide? Om du bodde i USA/engelskspråkigt. I England är väl ett flertal sånger om Yule snarare än Christmas? Eller är det bara jag som fick sjunga gamla carols?

https://en.wikipedia.org/wiki/Yule
 
Varför inte Yule, yuletide? Om du bodde i USA/engelskspråkigt. I England är väl ett flertal sånger om Yule snarare än Christmas? Eller är det bara jag som fick sjunga gamla carols?

https://en.wikipedia.org/wiki/Yule
Jag säger alltid att jag firar inte Christmas utan Jul(Yule) och för mig är tomten den lille grå som vakade över gårdarna och gårdens alla djur, en bra mycket intressantare figur än den övergödde amerikanske jultomten eller något gammalt helgon från en religion jag inte tror på. :idea:
 
Ni måste skämta med mig? Ni tror att det kristna budskapet att jesu födelse med uppskattat datum runt den 25e december är anpassat efter svenska lokala traditioner?

Lucia - är det ens en kristen högtid? Vad har lucia för biblisk roll? Va? Ett katolskt helgon som bär ljus, som kristendomen kidnappat blott som symbol för ljuset och advent, hur fick någon det till att vara en religiös högtid? Va?

Jag ifrågasätter mycket här i livet. Jag förstår lite av religionens roll i det evolutionära samhället och jag respekterar den men jag är inte på något sätt ansluten till eller troende av någon religion och ifrågasätter så mycket av vad som skrivs och sägs i deras skrifter. Men en sak vet jag, jesus, guds son - om han ens fanns/finns, så inte har nån av hans familj eller följare vare sig de heter kristna, judar eller annat tänkt ut att lets party up the north och claima deras hednings/sekulära högtider? Va?

Ang att ifrågasätta religion, eller en VISS religion - haha, nä det finns typ hinder att göra det idag i sverige år 2019.
Nej Lucia bygger ju på 13 december då lussenatta var. Någon sur filur till väsen for runt och skrämdes jmf Halloween, lussekärringen eller lussegubben och det gällde att hålla sig uppe. Längsta natten på året. Nu ska ljuset komma åter, dvs dagarna ska bli längre igen. Motsatsen till Midsommar. Lite hopblandat med killgäng som drog runt och sjöng för att tigga kakor. (vilket de också gjorde efter jul, stjärngossarna). Ljustjejen kanske är ngn rest av ngn ljusgudinna eller inte. Liknande traditioner fanns i delar av Tyskland.

Lillejul, mat och bak ska vara klart inför julen också.

Gissar att någon var glad när hen hittade ett helgon någonstans med liknande namn att smätta på.

kn:
Begriper inte alls varför lucia skulle vara antifeministiskt? Ända sedan första berättelserna om Lucia för ett par hundra år sedan har killar varit Lucia, hela tidiga 1900-talet också. Det är väl nu folk har blivit hysteriska. Sedan ska det ju vara ett helt gäng killar med och det var ju rejäl slagsida på sjungande killar historiskt sett, som drog runt bland gårdarna.

Att ha skönhetstävlingar och Lucia är väl ett totalt sent 1900-tal idiotpåhitt. Om de dumpade skönhetsgrejen skulle säkert körer kunna tänka sig att ha lucia.
 
Nej Lucia bygger ju på 13 december då lussenatta var. Någon sur filur till väsen for runt och skrämdes jmf Halloween, lussekärringen eller lussegubben och det gällde att hålla sig uppe. Längsta natten på året. Nu ska ljuset komma åter, dvs dagarna ska bli längre igen. Motsatsen till Midsommar. Lite hopblandat med killgäng som drog runt och sjöng för att tigga kakor. (vilket de också gjorde efter jul, stjärngossarna). Ljustjejen kanske är ngn rest av ngn ljusgudinna eller inte. Liknande traditioner fanns i delar av Tyskland.

Lillejul, mat och bak ska vara klart inför julen också.

Gissar att någon var glad när hen hittade ett helgon någonstans med liknande namn att smätta på.
Jag vet inte varför du svarar mig, jag har inte någonstans påstått något om lucia som säger emot det du säger?
 
Vi har ju några kul keltiska festligheter också som ligger intressant till.

Beltain 1 maj firas med eldar
och Samhain 31 oktober till 1 nov, början på mörka delen av året oknytt och eldar.

De är del av 4 högtider som är viktiga årsskiftningar för herdar? (sa ngn mytolog)
Lugnasad i augusti och Imbolc, gudinnan Brigids dag. (hon är sanktifierad så Sankta Brigidas dag)
 
Jag vet inte varför du svarar mig, jag har inte någonstans påstått något om lucia som säger emot det du säger?
Hm jag citerade det jag svarade på. Lät som en fråga för mig. Citerar raden igen.

Lucia - är det ens en kristen högtid? Vad har lucia för biblisk roll? Va? Ett katolskt helgon som bär ljus, som kristendomen kidnappat blott som symbol för ljuset och advent, hur fick någon det till att vara en religiös högtid? Va?

Den sista frågan missade jag, med skohorn typ. Som Sankta Brigid.
 
Det är ganska ironiskt med tanke på alla som skriker om islam och att muslimer klagar om lucia och jul att många av dagens flyktingar från Mellanöstern är kristna som flytt undan religiöst förtryck pga sin tro. Däremot har kristna flyktingar andra prioriteringar än att fira jul just nu. Dessutom är Jesus en av de fyra stora profeterna, så att fira hans födelse - även om han egentligen föddes någon gång i mars vilket gör Maria bebådelsedag ett sant mirakel, så att islam är anti-jul är också en myt. Visst finns det vissa mer extrema imamer och muslimer som anser att jul och alla kristna högtider är haram, men det är en liten minoritet även om de hörs mest och högst. Är du i Tensta/Rinkeby/Rosengård så nog fasiken skvalar den förbaskade julmusiken och det hänger ljus och glitter överallt.

Så länge muslimer inte dricker alkohol, går i kyrkan och sätter upp adventsstjärnor och ljusstakar är det helt ok. Iofs är alkohol och gris sant svenska traditioner. Grisdelen vill jag ha, alkohol hoppar jag, men julmust är :d Och ja, det heter fortfarande julmust medan årsmust numera heter vintermust.

Trafikverket har tagit över vägar med medföljande lyktstolpar eftersom kommunerna numera inte har råd med underhållet och Trafikverket har konstaterat att enligt lagen/regelverket får det inte hängas något på lyktstolparna som gör att de kan orsaka skador. Jag tvivlar på att Trafikverket har infiltrerats av IS sympatisörer och vill införa sharialagar för lyktstolpar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp