Rädda missfärgad tvätt

Magiana

Trådstartare
Jag har vid ett par tillfällen råkat få ljus/vit tvätt missfärgad av rosa textilier. Jag vill inte ha babyrosa kläder :arghh:. Kan jag få bort missfärgningen? Funkar vanish till det?
 
Även om missfärgad tvätt är missfärgad kommer den i varje fall att kunna användas.

Jag kommer ihåg när jag fick en mycket fin och stilig lammullströja i julklapp, använde den en omgång, och se'n åkte den i tvätten. Tyvärr glömde jag bort att justera temperaturen just till den här omgången, och tvätten innan hade det körts solkiga lakan i 90 grader.
När jag skulle plocka ut min lammullströja, så fanns det ingen lammullströja däri. Och ett kort ögonblick undrade jag vems den skottsäkra västen för en fyraåring var.
 
Bomull brukar kunna räddas men en skvätt klorin i tvättmaskinen. Annars hade jag provat någon form av Vanish etc. det kan ju absolut vara värt att testa i alla fall.
Om det blir bra med klorin beror på om plagget är färgat. Även ljusa/vita plagg är oftast färgade och då blir resultatet istället fula fläckar :(
 
Jag testade att blötlägga i vanish men det gjorde ingen skillnad. Jag antar att jag får kolla om jag kan färga över det ljusrosa med något annat. Även om jag inte får kläderna vita igen så finns det andra färger som kan duga. Jag vill kunna använda dem igen men ljusrosa är verkligen inte min färg.
 
Jag brukar ta bort missfärgningar med klorin + vatten. Även mönstrade och färgade plagg går bra, men man får ju passa det lite.

Jag räddade precis ett par ljusrosa, mönstrade strumpor som blivit fällda av något svart, bara att lägga dem i blöt i vatten med en skvätt klorin, sen får man hålla lite koll. Och inte ha för mycket klorin.

Vita kläder borde ju vara ännu enklare att rädda!
 
Även om missfärgad tvätt är missfärgad kommer den i varje fall att kunna användas.

Jag kommer ihåg när jag fick en mycket fin och stilig lammullströja i julklapp, använde den en omgång, och se'n åkte den i tvätten. Tyvärr glömde jag bort att justera temperaturen just till den här omgången, och tvätten innan hade det körts solkiga lakan i 90 grader.
När jag skulle plocka ut min lammullströja, så fanns det ingen lammullströja däri. Och ett kort ögonblick undrade jag vems den skottsäkra västen för en fyraåring var.

:rofl::rofl::rofl: Alltså guuud, ursäkta, men det här var det roligaste jsg läst någonsin!!! :laugh: Höll på att kissa på mig med kaffe sprutandes ur munnen! :rofl:
 
Även om missfärgad tvätt är missfärgad kommer den i varje fall att kunna användas.

Jag kommer ihåg när jag fick en mycket fin och stilig lammullströja i julklapp, använde den en omgång, och se'n åkte den i tvätten. Tyvärr glömde jag bort att justera temperaturen just till den här omgången, och tvätten innan hade det körts solkiga lakan i 90 grader.
När jag skulle plocka ut min lammullströja, så fanns det ingen lammullströja däri. Och ett kort ögonblick undrade jag vems den skottsäkra västen för en fyraåring var.

Påminner mig om när min mor hade råkat tvätta sin kashmir tröja i fel temperatur :D Jag minns att jag vid inköpet av denna tröja var så avundsjuk för den var så len och så fin. Lucky me, den blev i perfekt storlek till mig efter den tvätten och jag slet den med hälsa. Visserligen inte lika mjuk men vad gjorde det :p
 
Jag testade att blötlägga i vanish men det gjorde ingen skillnad. Jag antar att jag får kolla om jag kan färga över det ljusrosa med något annat. Även om jag inte får kläderna vita igen så finns det andra färger som kan duga. Jag vill kunna använda dem igen men ljusrosa är verkligen inte min färg.

Tänk på att sömmar ofta förblir ursprungsfärg alt blir dassigt färgade, lite beroende på material av tråd så klart.
Men inte så kul om det är synliga sömmar i fel färg sas.
 
Påminner mig om när min mor hade råkat tvätta sin kashmir tröja i fel temperatur :D Jag minns att jag vid inköpet av denna tröja var så avundsjuk för den var så len och så fin. Lucky me, den blev i perfekt storlek till mig efter den tvätten och jag slet den med hälsa. Visserligen inte lika mjuk men vad gjorde det :p

Mamma tvättade en ulltröja i fel temperatur när jag var liten... men jäklar vilka bra paddar till benlindorna det blev när jag hade klippt itu den :rofl:
 
Även om missfärgad tvätt är missfärgad kommer den i varje fall att kunna användas.

Jag kommer ihåg när jag fick en mycket fin och stilig lammullströja i julklapp, använde den en omgång, och se'n åkte den i tvätten. Tyvärr glömde jag bort att justera temperaturen just till den här omgången, och tvätten innan hade det körts solkiga lakan i 90 grader.
När jag skulle plocka ut min lammullströja, så fanns det ingen lammullströja däri. Och ett kort ögonblick undrade jag vems den skottsäkra västen för en fyraåring var.
Jag fick en ulltröja torktumlad av grannen :meh: Vi hade då en märklig människa i huset (också hyresgäst) som smög i källaren och som uppenbarligen var mycket intresserad av andras tvätt för titt som tätt var hen där inne och skulle "hjälpa till", särskilt när man inte var där, och det gick inte att låsa. Hen kom mycket stolt in i tvättstugan sekunden efter jag kommit in och deklarerade att hen hade "hjälpt mig" att lägga in tvätten i torktumlaren. Det var illa nog när hon gjorde så i vanliga fall och hennes tilltag den gången gjorde att min fina ulltröja såg ut som ett dockplagg :meh:
 
Jag testade att blötlägga i vanish men det gjorde ingen skillnad. Jag antar att jag får kolla om jag kan färga över det ljusrosa med något annat. Även om jag inte får kläderna vita igen så finns det andra färger som kan duga. Jag vill kunna använda dem igen men ljusrosa är verkligen inte min färg.

Antingen färga i annan färg som du tycker funkar, eller prova med klorin i tvättmaskinen. Om du ändå inte vill använda dem som de är, kan det vara värt att chansa.
 
Nu har jag testat att tvätta i klorin. Värdelöst. Några plagg blev flammiga och resten syntes det ingen skillnad på.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
807
Senast: Zacci
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 114
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
644
Senast: nyttnick
·
Fritid Håller på att rensa här hemma för att sälja sånt som inte används, och hittade då en låda tyg. Baserat på vad som står på lådan måste...
Svar
4
· Visningar
618
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp