Rädda mitt hår efter bakteriedödande dusch!

Ninnurur

Trådstartare
Jag ska opereras och måste därför såklart duscha hela mig med Descutan eller Hibiscrub. Inklusive håret. Det kommer döda min känsliga hårbotten! :arghh: Jag tvättar håret max en gång i veckan och med återfuktande shampoo och balsam. Lånade mammas vanliga en gång och håret blev svinto och hårbotten kliade enormt i en vecka efter det, det tog tre veckor att komma till normalnivå igen. Så hur fasiken överlever jag denna tvätt plus dagarna efter tills jag kan slänga i en inpackning? Går det att göra något förebyggande? Jag tänker nog inte ens försöka borsta det efter tvätten utan bara reda ut och fläta, sen ta med hårolja och krama i efter op. Men resten? Hjälp!
 
Har tyvärr inget bra svar. Jag har rätt okänsligt hår och var tvungen, som du, att tvätta med descutan 3ggr i rad. Jag fick ge upp "reda ut" delen, allt var svinto. Det var inte värt ens att försöka reda ut det, kamma/borsta hade aldrig gått.

Dock rättade det till sig efter 2 vanliga tvättar, så tyvärr är det nog bara tid som hjälper.
 
Jag tror att din taktik är rätt bra. Det finns även crème att ha i håret efteråt som är som balsam men som inte ska sköljas ur. Jag hade nog också bara flätat och försökt glömma bort det tills jag kunde göra något åt det. Tagit med mig produkter som man kan använda i torrt hår och inte behöver skölja ur så man kan försöka rädda det så snart som möjligt.
 
Jag tror att din taktik är rätt bra. Det finns även crème att ha i håret efteråt som är som balsam men som inte ska sköljas ur. Jag hade nog också bara flätat och försökt glömma bort det tills jag kunde göra något åt det. Tagit med mig produkter som man kan använda i torrt hår och inte behöver skölja ur så man kan försöka rädda det så snart som möjligt.
Jag får inte ha i något mellan tvätt och op, tyvärr.
 
Jag har typiskt skandinaviskt självtrasslande och tunt hår. Periodvis torrt. Överlever precis som du med hårtvätt max 2 ggr/vecka och med specifika produkter.

Jag opererade för något år sedan och helt ärligt så fanns det inte en chans att lyckas med något annat än att bara fläta håret. Jag upplevde dock att det inte var sämre än att ha använt ett "sämre" schampoo. Dvs det var bara dåligt, men inte så dåligt som jag förväntat mig. Jag hade valt att bara tvätta det, fläta det som du säger och sedan haft i en vårdande olja i håret efteråt. Eller en vårdande creme, jag älskar exempelvis Olaplex no6. Är kanon både i blött och torrt hår och fantastiskt vårdande. Kanske om möjlighet funnits att jag tvättat/sköljt håret efter op (beroende på typ av op såklart) och dränkt det i exempelvis olaplex. Men jag lät mitt hår vara lite kaos några dagar tills jag kunde duscha och då använde jag en vårdande inpackning och sedan ovan nämnda produkt och det blev bra igen :)
 
Jag ska opereras och måste därför såklart duscha hela mig med Descutan eller Hibiscrub. Inklusive håret. Det kommer döda min känsliga hårbotten! :arghh: Jag tvättar håret max en gång i veckan och med återfuktande shampoo och balsam. Lånade mammas vanliga en gång och håret blev svinto och hårbotten kliade enormt i en vecka efter det, det tog tre veckor att komma till normalnivå igen. Så hur fasiken överlever jag denna tvätt plus dagarna efter tills jag kan slänga i en inpackning? Går det att göra något förebyggande? Jag tänker nog inte ens försöka borsta det efter tvätten utan bara reda ut och fläta, sen ta med hårolja och krama i efter op. Men resten? Hjälp!

Låt det vara bara.

Nu vet jag ju inte vilken typ av op du ska göra, men jag har opererats över tjugotalet gånger sammanlagt - har inte varit uppe och gjort något med håret på iaf 3-4 dagar efter, och inte kunnat duscha alls på över en vecka eller längre i några fall.

Håret kommer tillbaka i normalläge efter ett tag. Bara hibiscrubba, låt lufttorka, borsta inte, gör en fläta om du vill. Efter op kommer du ha andra saker att tänka på än håret, och om det är en liten mini-op så att du är hemma typ dagen efter så lägg i olja eller något då - eller låt hårbottnen hämta sig själv.

Jag kör balsammetoden annars, vilket funkar för mig i normalläge :). Tvättar med balsam ca två gånger i veckan, övrig tid bara med vatten. Duschar varje dag då jag tränar mkt. Ju mindre grejer i håret desto bättre mår det - på mig.
 
Låt det vara bara.

Nu vet jag ju inte vilken typ av op du ska göra, men jag har opererats över tjugotalet gånger sammanlagt - har inte varit uppe och gjort något med håret på iaf 3-4 dagar efter, och inte kunnat duscha alls på över en vecka eller längre i några fall.

Håret kommer tillbaka i normalläge efter ett tag. Bara hibiscrubba, låt lufttorka, borsta inte, gör en fläta om du vill. Efter op kommer du ha andra saker att tänka på än håret, och om det är en liten mini-op så att du är hemma typ dagen efter så lägg i olja eller något då - eller låt hårbottnen hämta sig själv.

Jag kör balsammetoden annars, vilket funkar för mig i normalläge :). Tvättar med balsam ca två gånger i veckan, övrig tid bara med vatten. Duschar varje dag då jag tränar mkt. Ju mindre grejer i håret desto bättre mår det - på mig.
En gbp med titthål, man går hem dagen efter.
Skulle jag skölja håret dagligen skulle jag ha fruktansvärd klåda i hårbotten 😱
 
Är du säker på att du måste tvätta håret med descutan? Jag gjorde en större bukoperation på Karolinska i våras och där behövde jag bara tvätta håret med mitt vanliga schampo och balsam dagen innan. Det var alltså det som stod i råden och inget jag behövde fråga efter själv. Så kolla med dom om det funkar att göra så för dig?
 
Är du säker på att du måste tvätta håret med descutan? Jag gjorde en större bukoperation på Karolinska i våras och där behövde jag bara tvätta håret med mitt vanliga schampo och balsam dagen innan. Det var alltså det som stod i råden och inget jag behövde fråga efter själv. Så kolla med dom om det funkar att göra så för dig?
Jag frågade. Ska duscha med descutan både kvällen innan och samma morgon, men behöver bara ta håret på kvällen... :meh:
 
Tvätta, bit ihop, förneka.

Efter OP, blöt och i med balsam som fungerar för dig sedan tidigare. Låt sitta i. Har du någon inpackning som funkar, byt balsamet mot det. Red ut håret medan inpackning/balsam sitter i. Skölj, ha inte för höga förväntningar och låt det gå några tvättar.

För mig handlar det om mycket förnekelse och undvikande till det börjar stabiliseras.
 
Hemligheten är att enbart stryka och krama in descutan/hibiscrub över håret och alltså inte rufsa runt som man gör i vanliga fall när man schamponerar. Man stryker/kramar alltså upp ett lödder istället när man står i duschen och har huvudet som vanligt. Då blir det inte lika svintoaktigt och till och med mitt tunna sköra hår klarar det utan större ledsamheter.
 
Hemligheten är att enbart stryka och krama in descutan/hibiscrub över håret och alltså inte rufsa runt som man gör i vanliga fall när man schamponerar. Man stryker/kramar alltså upp ett lödder istället när man står i duschen och har huvudet som vanligt. Då blir det inte lika svintoaktigt och till och med mitt tunna sköra hår klarar det utan större ledsamheter.
Tack för tips!
 
Blir det klåda i hårbotten efter op som du inte kan åtgärda med dina tvättprodukter/inpackning kan du kanske ta nån mjukgörande kräm och smörja in (ta underifrån, med start från typ nacke) så blir det inte riktigt lika sunkigt som det blir annars. Ja, det ser galet ut men det är lite pest eller kolera ibland. Min erfarenhet är att de blaskigare krämerna inte sätter sig lika mycket i själva håret som de kletigare. Och ja, ibland har jag varit lite desperat pga klåda 🙈
 
Jag ska opereras och måste därför såklart duscha hela mig med Descutan eller Hibiscrub. Inklusive håret. Det kommer döda min känsliga hårbotten! :arghh: Jag tvättar håret max en gång i veckan och med återfuktande shampoo och balsam. Lånade mammas vanliga en gång och håret blev svinto och hårbotten kliade enormt i en vecka efter det, det tog tre veckor att komma till normalnivå igen. Så hur fasiken överlever jag denna tvätt plus dagarna efter tills jag kan slänga i en inpackning? Går det att göra något förebyggande? Jag tänker nog inte ens försöka borsta det efter tvätten utan bara reda ut och fläta, sen ta med hårolja och krama i efter op. Men resten? Hjälp!

Jag skippade faktiskt håret, både när jag opererade min TOS, opererade ögonen och när jag gjorde kejsarsnitt🙊
 
Jag skippade faktiskt håret, både när jag opererade min TOS, opererade ögonen och när jag gjorde kejsarsnitt🙊
Det är väldigt olika på olika ställen hur de vill att man gör men sanningen är att ju bättre/noggrannare man gör duscharna desto mindre risk är det för infektioner. Vid förraförra operationen jag gjorde hos neurologen skulle jag duscha med bakteriedödande tvål i tre dagar innan operationen eftersom de har sett att det ger mindre antal infektioner. När jag gjorde kejsarsnitt som blev bestämt minuten innan det gjordes fanns såklart ingen tid till någon dusch och det gick bra ändå men risken för infektion ska man inte ta lätt på.
 
Det vågar inte jag, det kommer vara tillräckligt svårt att sanera sig från hundhår. Jag vill inte slarva med något jag faktiskt kan lösa.

jag har JÄTTELOCKIGT hår, använder jag hibiscrub i håret så kan jag lika gärna raka av allt 😂
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har haft kliande hårbotten i typ två år och testat alla receptfria som finns utan resultat. Bytte till Maria Nila head and hair heal nu...
2
Svar
35
· Visningar
3 209
Senast: touche
·
Gnägg Innan när jag bara var i stallet 2 ggr i veckan så duschade jag efteråt varje gång. Nu p.g.a. att jag nu har en medryttarhäst så är jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 241
Senast: aleksis
·
Kropp & Själ Som rubriken säger, mitt hår går av. Har alltid haft långt hår och har aldrigt haft några direkta problem, förns nu. Klippte av allt...
Svar
16
· Visningar
22 718
Kropp & Själ Jag behöver hjälp med dotterns hår och vet att det är flera här som har lockigt hår och vet hur man sköter det på bästa sätt. Googlade...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 267
Senast: Leoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp