Rädda ridbana?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Vår ridbana har efter x antal år börjat ge upp. Jag misstänker att den var rätt ordentligt anlagd från början med nån typ av makadam underst och sand överst. Senaste åren har stenar börjat krypa upp ur underlaget, vilket "botades" med mer sand, vilket gjort banan tung och djup. Tidigare funkade den ganska bra när den väl satt sig, men den verkar inte vilja sätta sig alls i år.

Hur skulle ni göra för att fixa underlaget? Just nu är jag knappt på banan alls, tycker det är alldeles för djupt för hästarna och man märker på dom att dom snabbt blir trötta. Min sen-häst vågar jag inte låta gå där alls :-(. Lite tråkigt med en ridbana man inte kan använda.

Vi testade lägga på nån typ av stenmjölnånting (0.8?) på ena sidan, men jag tycker det känns ännu djupare där nu.

Nån som har några tips? Tyvärr kan det inte kosta en massa pengar, för dom finns inte :-(.

/L
 
Tror det är bättre att skrapa om att försöka börja om från början, delvis.
De har troligen dränerat och lagt markduk, bärlager och sedan topplager 1- 2 olika nivåer.
 
Jag trodde vi skulle behöva göra om banan på vår förra gård, den var djup och sandig. Men proffset jag tog ut föreslog att vi skulle testa att vattna och sladda ofta och se om det inte satte sig. Och det gjorde det! Efter det har vi fortsatt att sladda flitigt, även efter att vi flyttade och anlade en helt ny bana på nya gården. Det är det bästa för banan!
 

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 294
Senast: ufot
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
34
· Visningar
2 368
Senast: Amha
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
955
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 356
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp