Rädda svaga valpar?

Folk har tidigare nämnt saker som är viktiga för dem när de letar valp, här är en som höjer en varningsflagg för mig.

Uppfödare som har en hemsida där allt bara är positivt, där de beskriver hur bra deras hundar och deras uppfödning är brukar alltid få mig att kolla extra noga på Avelsdata och andra ställen(och vanligtvis finns inget där som stödjer allt självberöm). Detsamma gäller hemsidor där uppfödare presenterar statistik och resultat för varje kull men det bara står om bra resultat och inte går att hitta något negativt, t ex sjukdomar, skotträdsla på MH el dyl.

Ja men precis, och detta var sånt på steroider :p beskrivningar om hur hundarna har topphälsa, är ändlöst vackra, en fulländad mentalitet och orsakar trafikstockningar på sommaren för att alla stannar och undrar vilken fantastisk hund de ser. Men inte ett enda redovisat faktiskt resultat avseende hälsa, mentalitet eller tävling.
 
Det var precis den kenneln jag menade. Jag har inga åsikter om vårdhundsverksamheten, jag kan inget om sån utbildning. Men hemsidan gav absolut inte intrycket av seriös hunduppfödning, däremot väldigt mycket lull-lull.
Den jag menar har samma namn som en rovfågel och som ett ställe som man normalt inte lämnar med en valp, utan med en påse grimskaft och schabrak.

Och väldigt mycket lull-lull har de på hemsidan, det mesta går ut på att de kränger världens bästa hundar.
 
Finns det två labradoodlekennlar i skåne som utbildat vårdhundar och spottar ur sig felfria valpar på löpande band? Oh joy :p
Ja det finns två, med lite olika inriktning. Tyckte det lät som de två olika, men det kanske det inte var. Spelar ingen roll, står inte bakom någon av dem.
 
Men det är ju doodle du håller på med? Skillnaden är att du parar med spaniel och inte labrador och att försäljningsnamnet har -poo i sig. De skulle lika gärna kunna heta cockadoodle.

Skulle ha skrivit labradoodle. De har väldigt olika syn på saker mot cockerpoo-avlare. Både föreningen och köpare. Några saker är detsamma, som synen på att sällskapshund kräver en riktad avel. Men väldigt mycket annat är helt annorlunda. Deras avtal och business i hundhanteringen med massor med foderhundar finns inte. Jag vet inte en enda cockerpoo som har tik på foder (hanhund förekommer)
 
Ja men precis, och detta var sånt på steroider :p beskrivningar om hur hundarna har topphälsa, är ändlöst vackra, en fulländad mentalitet och orsakar trafikstockningar på sommaren för att alla stannar och undrar vilken fantastisk hund de ser. Men inte ett enda redovisat faktiskt resultat avseende hälsa, mentalitet eller tävling.
Alltså, en hemsida är ett marknadsföringsfönster. Hade jag haft en skulle det bara stått det positiva. Det är så lätt att svagheter 8som alla har) vänds emot en, det ser vi här på buke). Vad man sedan säger till valpköpare är en annan sak. Där blir jag orolig om inget negativt framkommer.
 
Rena säljfloskler om du frågar mig..

Att ts slänger ur sig sånt visar ju på både ointresse och okunskap trots att hon ihärdigt försöker låtsas nåt annat genom samtliga av sina poster.

Jag försöker visa på något här, varför denna business som ni nämner går så bra.
 
Alltså, en hemsida är ett marknadsföringsfönster. Hade jag haft en skulle det bara stått det positiva. Det är så lätt att svagheter 8som alla har) vänds emot en, det ser vi här på buke). Vad man sedan säger till valpköpare är en annan sak. Där blir jag orolig om inget negativt framkommer.
Vet uppfödare som skriver ALLT om sina kullar, de har verkligen inga problem att få sålt ändå.
 
Vet uppfödare som skriver ALLT om sina kullar, de har verkligen inga problem att få sålt ändå.

Det förvånar mig faktiskt inte alls. Jag vet flera uppfödare som kör med transparens, dvs både det dåliga och det bra.
Snarare är det en STOR varningsflagga om allt bara är fantastiskt och det aldrig förekommit ett enda problem.

Som cyniker och allmänt misstänksam mot allt som låter ens lite för bra för att vara sant misstror jag i allra högsta grad folk som håller på med DJUR och andra levande saker (t.ex växter) och som påstår att de minsann aldrig misslyckats en enda gång.

Min hunds uppfödare är helt ärlig med att hens senaste kull inte blev vad hen hade hoppats på. Hälsan är hyfsad men mentaliteten ojämn. Detta TROTS noggrann utvärdering av föräldrarna.
 
Jag försöker visa på något här, varför denna business som ni nämner går så bra.

Som vanligt helt inkorrekt svar då "ni" är fel, jag har överhuvudtaget inte nämnt nån business, har inga funderingar över denna ospecificerade business och har visat noll intresse.
Kan du förklara varför du känner ett behov av att svara att helt orelevant på min post?
Bara ordbajseri tillför inget och att du hugger på allt ger inga pluspoäng.

Grattis till dig att du hittat ett sätt att tjäna pengar, sen får du helt enkelt finna dig i att dina ord aldrig kommer väga tungt hos folk som har hund som sitt största intresse och passion och kan hund, kan organisad verksamhet, förstår värdet av meritering och har intresse för hundens funktion och ursprung istället för att vilja ha ett levande gosedjur hemma i soffan.
För din del spelar det ingen roll heller för din målgrupp finns inte på buke heller utan bland folk som inte bryr sig om att sätta sig in i hunderiet och är beredda att betala för sin okunskap hellre än att ta sig tiden till riktiga efterforskningar.
 
Alltså, en hemsida är ett marknadsföringsfönster. Hade jag haft en skulle det bara stått det positiva. Det är så lätt att svagheter 8som alla har) vänds emot en, det ser vi här på buke). Vad man sedan säger till valpköpare är en annan sak. Där blir jag orolig om inget negativt framkommer.

Absolut är det ett marknadsföringsfönster. Och de marknadsför sig som väldigt oseriösa. Jag hade vänt på klacken direkt om det visade sig att vad uppfödaren berättar för mig är något annat än vad som skrivs på hemsidan. Då undrar man ju vad uppfödaren inte berättar för mig.

Vilket också är poängen med offentliga testresultat i öppen databas.
 
En annan sak som jag tycker är symtomatiskt för mindre nogräknade uppfödare är användningen av väldigt unga hanar.

Jag ser ingen större anledning till att använda en ung hane om jag ska vara riktigt ärlig. Föredrar att hanen är äldre (gärna 5-6 år) så eventuella allergier och andra sjukdomar hunnit debutera (ok en del kommer när hunden är gammal men nån rimlig gräns för sina önskemål får man sätta).
 
Men för i helvete! VERKLIGEN INTE! Typdelningen skedde för hundra år sedan! Trots det är inte utställningsvarianten en renodlad soffhund.

Du är så sjukt okunnig om cocker spaniel men framställer dina missuppfattningar som fakta. Sluta!!!
Tack! Jag började undra om jag hade tappat det helt eller om dom ändrats så mycket sen jag var yngre o uppväxt med cockrar från sveriges då ledande kennel
 
Tack! Jag började undra om jag hade tappat det helt eller om dom ändrats så mycket sen jag var yngre o uppväxt med cockrar från sveriges då ledande kennel
Utan att veta vilken kennel du menar gissar jag på två alternativ.

Från den ena, numera nedlagd (Skåne) finns linjer kvar i en av de numera ledande kennlarna. Vänner till mig har en hund av dessa linjer. Full fart!

Mitt andra alternativ (då i Örebro-trakten) är fortfarande aktiv. Där skulle du känna igen kennelns hundar idag gällande såväl typ som temperament.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 659
Senast: anna_panna
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 881
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 709
Senast: Xomymy
·
Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
1 757
Senast: Heddiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vårföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp