Räddade livet på min häst (långt)

C

Chappe_

okej, ja vet de kanske låter lite dramatiskt, men så är de faktiskt, o ja insåg inte att jag faktiskt räddade livet på henne förens de hela var över. Vi hade ridit världens bästa ridlektion o hon har ALDRIG gått så bra! både jag och min tränare var supernöjda! (han slösar liksom inte med beröm) Chappe har en liten ovana att rulla sig i boxen när hon varit svettig. Jag stog länge brevid hästen på gången och funderade om ja skulle släppa in henne så hon fick rulla sig innan hon fick sin kvällsmat eller om ja skulle släppa in henne när de fått kvällsmat. Ja släppte in henne så hon fick rulla sig innan, av nån anledning ja inte kommer ihåg ens. Mamma kommer in i stallet precis när jag ska hälla in hennes mat och hästen ligger på golvet o lever om (läs rullar) precis när jag ska hälla i maten i krubban ser jag till min fasa att fanskapet har RULLAT FAST mot väggen! PANIK! ja visste verkligen inte vad jag skulle göra! Mamma får fart på benen och kutar upp i ridhuset o hämtar min tränare. Ja ser att Chappe får mer och mer panik för varje sekund oms går, hon försökte verkligen resa sig upp, men för varje försök blev vallen av torv större. Jag fick ju inte lite panik när jag insåg att fortsätter de såhär hamnar hon nart på rygg och sväljer tungan. Ja går (dum som jag är) in till hästen och hoppar in mellan henne och väggen (fick jättemkt skäll av mamma sen, ja kunde ju ha blivit mosad. som om ja brydde mej om debara hästen kom upp) de hjälpte dock inte o ja fär istället försöka få henne att ligga stilla. Efter ca 1 minut (kändes som 10 minst) börjar hon stäna jättehögt o min ända tanke är "herregud! nu ger hjärtat upp" Men istället kunffar hon iväg mej (ja satt på huk o min balans är inte den bästa) o försöker komma upp. Men de gick ju inte. Ja försökte hålla henne kvar nere genom att hålla i manen, när hon sedan tog sats o när hon insåg att hon fortfarande var fast o släppte efter tog ja hårt tag och bara drog! O se på fan hon fylttades en bit från väggen. då liksom släppte paniken hos henne och vi hade ögonkontakt hela tiden medans vi fortsatte, tillslut stog hon i alla fall på benen. Just då kommer såklart mamma och tränare in, Gissa om dom var imonerade! Jag lilla lilla jag lykades få upp en stor fet häst. Senare på kvällen fattade jag vad jag gjort! JAG HADE RÄDDAT LIVET PÅ MIN HÄST!!

Skrev inte detta för att skryta, ville bara skriva av mej lite :)

Chappelina :heart
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

*uscha* visst är det läskigt!! Man blir juh jätterädd!! :(

Min unghingst rullade in sej i väggen 3 gånger ungefär förra vintern, min sambo och jag har juh lyckats bra med att ta tag i benen på honom och rullat tillbaka han. men han är alltid jättesnäll och lugn så han fick ingen panik. men tänk om det skulle hända när man inte är där, efter sista fodring eller nått. :eek:
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Precis! ja J*VLA glad att jag släppte in henne innan jag fodrade, annars hade hon ju ätti först u rullat sen o då hade jag ju hunint åka hem:cry:

Med tanke på att hennes ben gick som propellervingar på henne är de ett rent under att jag inte bev sparkad
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Jag tycker att du ska vara stolt över dig själv, även om det kunnat gå illa för dig.
Det är svårt att veta hur man ska handla i sådana situationer.
Har själv haft en shettis som sparkat rakt in i ett staket och fick en hård pinne takt in i bakhasen då jag va 10. Kommer inte ihåg exakt hur jag lyckades, men loss kom han utan att förvärra skadan. Dock trodde veterinären att vi skulle få avliva honom, men idag går han ponnygalopp utan problem hos nya ägarna.
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Måste tyvärr erkänna att jag är lite stolt:eek:

Men hur lykades du? ja ahde fått panik o inte kunnat göra nånting! Fast.. så trodde ja ju att de skulle bli om hon rullade fast också... Man kan mer än vad man tror :) Kul att de går bra för han!
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Det har mina klantar gjort med ett par gånger. Sväljer tungan lär dom ju inte göra, men ligger hästen på rygg för länge så är risken stor att den kvävs av sina inälvor. Jag brukar lägga ett grimskaft runt det bortre bakbenet och dra, då brukar dom rulla tillbaka. Men kom ihåg att det är livsfarligt att gå in till en häst som ligger så. Dom kan få låånga ben och kanske inte är fullt medvetna om folk runtomkring. Man kan alltså bli ganska illa tilltygad av hästar som får panik.
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Det enda jag kommer ihåg är att min shettis var helt cool lugn, han stod helt stilla när jag kom. Men han kunde ha gjort mig rätt bra illa om han inte varit så lugn. (världens lataste shettis kan tilläggas, så fort vi tränset kom på la han sig ner för att sova, konstigt han klarar ponnygaloppen nu :D)
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Tur att du inte hade hunnit åka i väg.bra att chappe pållen mår bra i alla fall nu.
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Jag hade nog aggerat som du, panik hade jag givet fått men gjort allt för att försöka lösa det hela.

Bra gjort!

God jul =)
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Släpp den i ridhuset eller i paddocken en stund efter träningspass så hon får rulla sig och bli redigt skitig så har ni en trevlig och sammansvetsande ryktstund framför er:idea:

Eller om du vet med dig att hon alltid rullar i boxen och du av någon anledning måste låta henne rulla där ha ett täcke på henne så du kan ta tag i gjordarna och dra över henne när det händer nästa gång, vilket vi får hoppas att det inte gör.

Jag fick göra så med en häst som rullade fast i ett stall jag var och hälsade på för ett tag sedan, tacka gudarna för att jag hade täcket och ta tag i.

Det är en jobbig situation och jag tycker det var bra att du agerade själv tillslut, man blir lite handlingsförlamad.:smirk:
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Läskigt. Tur att det gick bra!

Man får lite adrenalin när man blir rädd så man blir starkare än man är annars.
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Vad är det för fel på lite realism? Dessutom som någon mkt riktigt påpekade så är det ju inte risk för att de sväljer tungan utan om de blir liggande länge på rygg att de kvävs av inälvorna istället. :smirk: Visst är det skönt att det gick bra, men det är mkt, mkt farligt att försöka få loss en häst som TS gjorde. :crazy:
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Men herregud.

Att en häst rullar fast är knappast någon sensation. Int eherller dör de knall fall av att göra det.

Ska man håll apå och få panik för sådana småsaker och tro sig rädda livet på hästen, skulle amn få håll apå och få panikatacker hela dagarna.
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

min arab gjorde så några gånger men hon behöll lugnet men man hörde på henne att hon höll på att få svårt att andas....:eek: när jag dick upp henne så såg hon på mig som om hon va mig evigt tacksam....

hände ibland att hon fick panik och slängde sig ner i gången där låg hon så man fick dra upp henne... hon gjorde så när hon kände att hon satt fast med mkt träning så lärde hon sig att det inte va farligt om det tog emot lite när man va uppbunden.....
:bow:
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Räddat livet var nog en rejäl överdrift...

hästar som lägger sig ner fel kan få svårt att andas så det är ingen överdrift tro mig jag vet...
har man inte varit med om nåt liknande ska man inte påstå att det är överdrift
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Har faktiskt varit med om 4 hästar som dött för att de rullat fast på natten och ingen kunde hjälpa dem.. Hästar är känsligare än vad vissa här tror
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Det har mina klantar gjort med ett par gånger. Sväljer tungan lär dom ju inte göra, men ligger hästen på rygg för länge så är risken stor att den kvävs av sina inälvor. Jag brukar lägga ett grimskaft runt det bortre bakbenet och dra, då brukar dom rulla tillbaka. Men kom ihåg att det är livsfarligt att gå in till en häst som ligger så. Dom kan få låånga ben och kanske inte är fullt medvetna om folk runtomkring. Man kan alltså bli ganska illa tilltygad av hästar som får panik.

Samma teknik som jag använder.. ^^

Det är alltid otäckt.. men..
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

det där är rätt så vanligt hehe.. så rädda livet;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 413
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 525
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 889
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp