Räddade livet på min häst (långt)

Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Lättaste sättet att få bort dem från väggen är att dra i svansen. Ett annat tips är att - som någon skrev - försöka få över dem på rätt sida igen genom att lägga grimskaft om det undre bakbenet.

Om man vill hålla ner en häst som ligger, ska man sätta knäet bakom örat, i nacken, och trycka ner med sin tyngd. Om man har rätt teknik kommer inte ens den största häst upp då, de måste börja resa sig från huvudet s a s.

Bra att komma ihåg de gånger olyckan är framme....
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

när jag jobbade sist så hade vi en unghingst som rullade fast ute i lösdriften. såg när han fastnade (låg verkligen med benen kloss på väggen) och höll honom under uppsikt. det första han gjorde var att vicka lite irriterat på ena örat, efter nån minut lyfte han på huvudet och tittade på situationen, sen la han ner huvudet och somnade! :rofl: en kvart senare när jag tittade ut igen så var han uppe. såg så roligt ut!
När vi behöver hjälpa till brukar vi alltid vara två. först försöker vi dra i grimman så framdelen hamnar lite längre ifrån, ibland räcker bara det. annars tar en i ett bakben och en ett framben, men då måste man vara snabb därifårn!
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

alldeles nyligen hade min väns systers unghäst hade rullat och sparkat sig fast mellan stängerna i boxen. systern var inte närvarande så min vän fick med all kraft hon hade trycka tillbaks hoven. det tog dock ett tag och hästen hann få en hel del panik.
hon kom iallafall loss och klarade sig bra - var dock öm på benet hon fastnat med.
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Du verkar inte ha vart med om mycke.
Om du nu har en häst så hade de kanske inte vart så kul om du kom in i stallet en dag o hästen va död pga att den har rullat fast.


Men herregud.

Att en häst rullar fast är knappast någon sensation. Int eherller dör de knall fall av att göra det.

Ska man håll apå och få panik för sådana småsaker och tro sig rädda livet på hästen, skulle amn få håll apå och få panikatacker hela dagarna.
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Du verkar inte ha vart med om mycke.
Om du nu har en häst så hade de kanske inte vart så kul om du kom in i stallet en dag o hästen va död pga att den har rullat fast.

Klart jag ALDRIG har varit med om att hästar rullat fast. Jag har bara haft egna hästar i över 30 år och jobbat med dem i nästan 20...:smirk:

Däremot bli jag inte hysterisk över småsaker..
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Klart jag ALDRIG har varit med om att hästar rullat fast. Jag har bara haft egna hästar i över 30 år och jobbat med dem i nästan 20...:smirk:

Däremot bli jag inte hysterisk över småsaker..

Får faktiskt hålla med dig om det är lite hysteriskt att anse att man rädda livet på hästen, för dom får ligga ganska länge innan det är någon större fara, och i dom flesta fall har häste själv tagit sig loss innan dess.
Och har man med unghästar att göra dagligen så är det en ganska vanlig händelse att dom lyckas rullas fast litegrann.

/Camilla
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

2Fall av många fast rullade hästar har tagit sig upp själva után att skada sig på ett eller annat vis.
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

har man varit med om att en häst rullat fast så den inte kommer själv så tycker man inte att det är så larvigt...
jag har själv varit med om det och hästarna har då haft svårt att andas!!!:eek:
det är ju liksom inte meningen att dom ska ligga på vissa sätt

självklart blir man rädd och (man tänker inte alltid klart då det gjorde inte jag heller men på nåt sät måste man ju få upp hästen när den inte kommer upp själv!!!:bump:

som sagt det kan bli farligt om dom ligger förlänge!!!!

och i vissa fall reser dom sig inte själva!!!

tro mig jag vet!!!
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Om hästen int ekommer upp själv så drar man ut den/välter den ifrån väggen.

Men som sagts tidigare. De ska ha legat BRA länge innan det är fara på taket.
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

nånå, efter ca 30 minuter av negativ stress kan en häst dö i hjärtstilestånd. Eller av chock. Sen tål en del hästar mer än andra.

Det är inte bara att knalla in till en häst med panik det vet vilken van häst människa som helst
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

*KL*
Vill bara berätta vad som hände mig. Det var typ ödet lr ngt. ^^
Jag var skötare på en travhäst förut, och jag brukade följa med ägaren när han åkte in till travnbanan med hans andra hästar. Så en dag när vi var i stellet hos en tränare (ägaren hade sin häst i träning hos honom) så stog dom o pratade, och i boxen där jag stog rullade hästen sig och hamnade med benen precis vid väggen, så han kom inte upp. Då gick tränaren in som att det inte var något, jag tyckte det var jätte hemskt, första gången, och när han kommer in så tar han ett tag i manen och drar ut hästen från väggen. samtidigt som han gör det så fortsätter han att prata. :D För mig var det som att hästen skulle dö, medans han tag det som att det händer hela tiden. vilket det troligen gör.
Och sedan efter ett par dagar var jag och en kompis i stallet. Efter vi ridit så tar jag ner "min" häst till hagen och kompisen släpper in "sin" häst i boxen, och efter ett tag skriker hon på mig. Och när jag kommer in i stallet har hästen gjort pecis som hästen hos tränaren. Och jag gör precis som han gjort och jag tänker inte mer på det. Men efteråt slår det mig att samma sak hänt några dagar innan..
Och tur var väl det för inga hus eller människor i närheten som man kar kunnat fått hjälp av.

Nu har jag ingen aning om varför jag skrev detta men eftersom detta var ämnet så ville jag också skryta lite. ;)
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Det är ganska vanligt att hästar rullar fast. Förr eller senare brukar de lyckas sparka ut sig från väggen och komma upp på benen igen.

Det är bäst att låta dem försäka komma upp själva innan man kommer in och stressar upp dem ännu mer. I värsta fall får man försöka få upp dem så som några i tråden skrivit.
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Var någonstans har jag skrivit att det bara är att knalla in till en häst med panik?
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Klart jag ALDRIG har varit med om att hästar rullat fast. Jag har bara haft egna hästar i över 30 år och jobbat med dem i nästan 20...:smirk:

Däremot bli jag inte hysterisk över småsaker..

Man e väl inte full lärd för de, allt kan hända o hästar e olika....
Hur dom kommer att reagera om dom rullar fast.
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

nånå, efter ca 30 minuter av negativ stress kan en häst dö i hjärtstilestånd. Eller av chock. Sen tål en del hästar mer än andra.

Det är inte bara att knalla in till en häst med panik det vet vilken van häst människa som helst

Håller helt o fullt med dig :bump:
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Var skulle det hjälpa att bli hysteriskt då?

kommer inte hästen upp så hjälper man det på bästa sätt. Men tro att man räddat livet på den...nej.
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

*KL*

Jag kan förstå 'båda sidor'. Jag har fått 'rulla loss' min valack ett par gånger när han rullat fast, en gång fick jag släpa ut mamma i stallet så vi var två som drog. Sen tror jag nån av ponnyerna rullade fast nån gång, och Kele hade pippi på att rulla fast som föl.

Så jag får varken panik eller blir direkt uppjagad.

DÄREMOT, TS låter i mina ögon ung, och är det första gången man ser sin häst rulla fast så ÄR det otäckt.

Dessutom som liten spinoff.. Valacken rullade ju fast i början av oktober, kom loss själv dock, men fick en allvarlig senskada av det hela. Han är en rulloman, och jag brukar nu vintertid täcka av vid intag så han får rulla sig i boxen, och sen borsta och täcka på. När jag jobbar natt får min gamla mor rycka in som hästvakt. Hon vågar INTE ta av täcket och låta honom rulla, och hon tycker numera det är läskigt även när han rullar med täcket på. Helt enkelt för att hon är rädd att han ska rulla fast och skada sig igen.

Så, hur man ser på det, dvs hur stor man anser 'allvarlighetsgraden' är beror nog mycket på ålder, kunskap och erfarenhet.

Sen ang andningen, den låter påverkad och tung långt innan det är någon som helst risk för hästens hälsa. Kan vara bra att veta! Tänk hur de kan andas när de ligger på bröstet och vilar, eller när de ligger raklång på sidan. Då är de ändå avslappnade. En annan jämförelse är ju om man någon gång hört ett sto som fölar. De låter väldigt tungandade och ansträngda när de tar i (för att komma loss från väggen etc), och långt innan det är minsta fara för hälsan. Så har hästen legat fast i några minuter och har ansträngd andning under försöken att ta sig loss så behöver man inte få panik för andningen på ett bra tag iaf.
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

*suck* ännu en typisk bukefalos tråd..
i början av tråden läste jag positivt och nyfiket, men sen kommer det den ständiga sura komentaren..sen "bråket" ..alltid samma sak..

om nu hästen blivit liggandes hela natten hade den kanske dött och då har ju TS räddat hästen, självklart var de dumt gjort ( som hon själv redan erkänt) att knö sig in mellan häst å vägg men hon gjorde det hon kunde för att rädda sin häst, i en sitation som hon kankse inte varit i innan som då för henne kändes väldigt otäck.
låt henne få ha sitt lyckorus lite, jag tycker det var bra gjort!
var stolt!!

/Lene som själv inte varit i sitationen, och kan tänka mig att jag skulle reagera likadant, och vara lika glad efteråt!
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

*KL*

Min erfarenhet är att man ska göra så lite som möjligt. Fastnar hästen så låt den ligga där och reda ut problemet själv efter ett tag kommer de att komma underfull med att det inte är så smart att lägga sig för nära väggen. Problemet man får om man är för snabb med att hjälpa hästen är att den inte lär sig själv utan tror att den ska få hjälp varje gång och dessa hästar verkar fastna oftare än de som inte får hjälp.

Min fölunge har gjort så x-antal gånger men nu har äntligen polleten trillat ner och hon lägger sig aldrig längs väggen.
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Min arab har också rullat fst några grr men han behåller oxå lugnet och väntar så snällt på att vi ska hjälpa honom över till andra sidan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 409
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 523
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 889
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp