Räddade livet på min häst (långt)

Sv: Räddade livet på min häst (långt)

*KL*

Min erfarenhet är att man ska göra så lite som möjligt. Fastnar hästen så låt den ligga där och reda ut problemet själv efter ett tag kommer de att komma underfull med att det inte är så smart att lägga sig för nära väggen. Problemet man får om man är för snabb med att hjälpa hästen är att den inte lär sig själv utan tror att den ska få hjälp varje gång och dessa hästar verkar fastna oftare än de som inte får hjälp.

Min fölunge har gjort så x-antal gånger men nu har äntligen polleten trillat ner och hon lägger sig aldrig längs väggen.

Fast om de tar sig loss själva inom några minuter har de ju inte rullat fast.. Det är ju liksom det som är tecknet på att den rullat fast, de tar sig inte lös utan hjälp, eller såpass stora ansträngningar från sig själva att de riskerar att skada sig/skadar sig.

Föl brukar dock precis som dus kriver ha en period när de rullar lite för nära väggar etc innan de 'kommer på tricket'.

Men de som kan ta sig loss själv brukar hunnit göra det innan hästägaren ens funderat på vad h*n ska göra =)

Valacken kom ju loss själv sist.. Jag var inte där så det var ju bra, samtidigt önskar jag ju att jag hade varit där så jag hade kunnat hjälpa honom. För han låg och sparkade ett bra tag (syntes på märkena), och även om han nu kom upp själv tillslut så var det med flertalet skador.

Däremot håller jag helt med om att vänta några minuter, för många handlar det om att inse att 'sprattla' inte fungerar, lugna sig lite och fundera ut en bättre stragei och lugnt ta spjärn och lösa det själv. Men soms agt de som kommer loss själva brukar ha fixat det innan man hunnit gå och hämta linorna etc.
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Okej! nu ska vi svara på lite saker här!

Älgen: om ja inte missminner mej, så var jag o mor ensamma i stallet (läs: du var alltså inte där) Så ja antar att du inte såg hur de hela såg ut! Så vida du inte satt in övervakningskameror vilket ja tvivlar på! Hästen ligger "slickad" mot väggen. Och ja ska säga dej att om inte ja gått in i boxen o lugnat ner henne hade hon garanterat dött av såndär negativ stress (eller va de nu va nån skrev) + att dom sa att jag faktiskst räddade livet på henne så ja tycker du ska vänta med att trycka ner folk innan du vet hur de låg till!

mul: minns inte i detalj va dom sa hade kunnat hända, men nått sånt va de iaf

Poni: ja har faktiskt funderat på om jag ska göra så ifortsättningen :)

ponnyryttaren: ja tror nog att de finns många olika "farlighetsgrader" på fastrullningar som med allt annat!

AlexandraW: du har så rätt i att jag är ung! Och de var första gången jag såg en häst rullla fast! O se sin lilla älskling donga i väggen med alla fyra hovar och sen höra hur hpn börjar stäna i vild panik när man inte har den ERFARENHET som ÄLGEN tydligen har e inte så kul!

Shimzy: Tack! du slog huvudet på spiken :) :heart

// Chappe
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Det är av sådana här situationer som man får erfarenhet. Vi som jobbar professionellt med hästar får en helt annan syn på saker än vad hobbyryttaren har. Nästa gång så har Chappe mer kött på benen och löser situationen på ett bättre sätt (utan att riskera sig själv).

Själva fenomenet att rulla fast är dock vanligt, vissa hästar är oerhört klumpiga och rullar sig alltid för nära väggar och staket. Men för det mesta brukar de komma upp själva. Mitt knep att få upp dem som ligger fast är som tidigare nämnt att dra i svansen och få ut dem någon decimeter från väggen och var inte rädda att dra av svansen, den brukar sitta kvar! Annars brukar det faktiskt fungera att "skrämma" upp hästarna genom att hojta och banka i väggarna, då brukar de ta i lite extra så att de kommer ifrån väggen själva.
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

varför måste du vara en pessimist "älgen"?
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

min häst va väldigt rädd när det blev lite trångt eller som att stå upp bunden...
hon hade dessutom lite sadel tvång så hon fick lite panik när man spännde sadeln...

i många år gick det inte att ha henne stå upp bunden ännu mindre spänna gjorden då...
hon slängde sig på backen och låg kvar där tills man drog upp henne

och som sagt förut hon rullande även fast i boxen (hittade henne några gånger på mogonen... då hade hon svårt att andas men hon va lugn... men jag fick dra upp henne för hon reste inte på sig själv...


rädslan för att stå uppbunden lyckades vi träna bort och det gick oxå att spänna sadeln...
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Tyvärr så hittar jag inget optimistiskt i dina inlägg.
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

tar man alltså bara tag i manen och drar? tänkte ifall det kanske lossnar :angel: , eller orkar man verkligen dra ut en häst sådär? det låter riktigt tungt men det kanske det inte är?

vore ju bra att få lite bra tips ifall man själv skulle råka ut för det.
på skolan var det en gång en häst som rullade fast och då var det en tjej som tog ett grimskaft runt ena benet och drog men det funkade inte (var kanske fel ben?) och det ser ju riktigt otäckt ut med alla ben farandes överallt - stor risk att själv bli skadad.
så vilket är bäst/lättast?
att dra i manen eller i svansen?
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

ja drog nog kanske inte i manen vid närmare eftertanke, ja drog nog i hästens ofantligt :angel: välmusklade nacke, eller nått sånt, jaja, va de nu va så lossnade de inte :rofl:
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Jag brukar dra loss dem i svansen. Lite får man givetvis ta i men oftast glider även riktigt stora hästar på¨ströet man har i boxen.

det man får yänka på är att dra så pass att framdelen kommer minst enhalvmeter från väggen ungefär. Hästar reser sig upp fram först..
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

Vad skulle jag bli optimistisk över då?

Att du blev hysterisk?
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

När hon rullade fast menade du? Ne ja vet inte de va du som sa att du va optimistisk
 
Sv: Räddade livet på min häst (långt)

jag var med om en sådan sak förut. jag och min häst skulle tävla dagen därpå så jag hade tvättat honom. när han kom in i boxen var han ´blöt så han lade sig ned och började rulla sig. hans box delades på ena sidan av med en jättestor krubba av trä. han rullade upp emot krubban och när han försökte sparka ifrån för att komma ned på sidan, sparkade han loss en planka och fastnade :eek: med ena bakbenet i krubban liggandes på rygg!
men någonting som är bra med min häst är att om han fastnar någonstans, står han stilla och väntar på att någon ska hjälpa honom loss. och tro det eller ej, han blev helt lugn när han märkte att han satt fast. han låg stilla som en död padda och försökte se sig omkring. jag hoppade ned i krubban och tog tag i hans ben som kilats fast mellan två plankor. jag lyckades lirka så att bara hoven satt fast mellan plankorna (han hade ju hela benet inne i krubban, men nu satt bara hoven mellan plankorna) och sedan fick jag trycka ut hans hov med foten för att få tillräckligt med kraft. (det hela gick jättefort även fast det verkar ha tagit flera minuter.)
när han kom loss började han sparka för att komma runt.
han sparkade loss krubban vilket gjorde att hans box blev 90 cm bredare.
jag vet inte vem jag ska tacka för att min häst är så smart (eller dum) att han kunde behålla lugnet och ligga stilla tills han kände att han kom lös. :bow: tack och lov för det i alla fall..

han var inte skadad och vi tävlade dagen därpå och fick roset för felfri runda..:banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 875
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp