rädsla för presenning

K

kjelin01

jag ska försöka lära min häst att gå över presenningar. han kan titta påden,medans jag häller sand på den osv, men han vägrar nudda den. hur gör man på ett bra sätt så att han iaf vågar ställa sig på den?

tacksam för svar! :banana:
 
Lägg ut presseningen på marken, en sten i varje hörn så att den inte blåser iväg... släpp hästen lös. Och släng ut morötter äpplen eller kraftfoder på pressenningen.

Om du ger allt kraftfoder ute på pressenningen dröjer det inte många dagar innan hästen totalt ignorerar den.

/Kung Tulle
 
släpp hästen lös i en LITEN hage. ta ut presenningen o sätt fast den hörnen. sätt dej på den själv o vänta....med middagsmaten eller nåt. han/on kommer
 
Är det så viktigt?
I vilket sammanhang?
Om grundarbetet är ok, så bör inte en pressenning vara ett så stort problem.
Förlåt om jag låter elak.Vill inte det. Men jag tror inte till 100% på vitsen med all träning med läskiga saker. Är det ett vardagsproblem?
Om det inte vore så viktigt för dig att hästen ska kunna gå på en pressenning - då hade du inte haft ett problem :)
 
Jag vet inte varför kjelin vill att hästen ska gå över en pressenning, men tex om man tävlar i bruksridning brukar ett hinder vara att hästen lugnt ska gå över en pressenning.

Bor man på landet händer det dessutom rätt ofta att pressenningar ligger halvlösa och fladdrar i vinden, naturligtvis alldeles i närheten där man måste passera.

Kan ju vara bra att ha vant hästen vid att en fladdrande pressenning INTE är en sabeltandad tiger.

Varför skulle det vara fel att vänja hästen vid "farliga "saker???

Polisrytteriet gör det ju, och militären gjorde det förr????

/Kung Tulle
 
Haha, sabeltandad tiger, är det inte Mulle i Min Häst som är så rädd för dom??! :rofl:

* Idka som utsvävar tråden lite :angel: *
 
Man kan börja med att ha presenningen ihopvikt/ ihoprullad till lagom ofarlig bredd och yta, och vänja hästen vid den försiktigt och rulla/vika ut mer av den allt eftersom hästen blir modigare. Börja med att ha den så liten den bara kan vara tex hoprullad så att den inte är tjockare än en hinderbom. Då är den nog inte lika otäck. Se till att den inte kan fladdra iväg och skrämma hästen, ställl en tyngd i var ände på den.

Lycka till!
 
jag ser det inte alls som ett problem , då han är otroligt lugn med nästan allt.

jag vill bara se hur man lär en häst att farliga saker inte är det.

men jag kan lika gärna skita i det. jag skulle kunna lära han något annat istället.
 
Du gör helt rätt att vilja lära din häst att olika saker såsom att pressenningar inte är farliga.

Själv tränar jag på allt möjligt. Dels för att jag har börjat tävla bruksridning och dels för att jag har sedan min häst var unghäst tränat en massa konstigheter med henne. :smirk: Vi går och rider över pressenningar, går genom smala utrymmen, rider med en flagga eller paraply etc.

Ge din häst tid att vänja sig vid pressenningen. Var inte för mesig men heller inte för hård. Det gäller att vara bestämd. Se ovanstående råd att lägga morötter, godis, havre mm på pressenningen. Lägg den i hagen (tänk på att lägga något tungt i hörnorna så den inte flyger iväg) så kommer hästen att själv undersöka den.

Du kan även träna med andra underlag (te.x broattrapp - du kan använda dig av en lastpall som du förstärker så det inte är några springor eller spika ihop ett antal bräder). Gå över stenplattor, gå genom smala utrymmen både fram och tillbaka mm mm.

När hästen känner att den klarar alla andra underlag och utmaningar så börja ta med pressenningen allt mer.

Det är bra om du har en medhjälpare som smackar på bakifrån (inget hetsigt utan bara som en extra motor). Minsta steg hästen tar fram så ge eftergift på grimskaftet och ge beröm, låt den stå och begrunda och lukta. Gå bit för bit. Kanske får du nöja dig med att den endast luktar på den enda dagen eller t o m hoppar över pressenningen. Med tålamod så kommer den till slut att gå över den. Träna, träna och åter träna.

Viktigt är att du visar hästen ditt självförtroende och att du känner dig säker på det du gör.

Lycka till. :rofl:
 
Vi har haft en pressenning liggandes ute i hagen också. Under uppsikt.
Eftersom pressenningar finns lite överallt på ridvägarna och på gården.
Men jag skulle aldrig sitta och vänta och locka hästen att gå på pressenningen.
Vi la hö på den i hagen. Och bredvid för att inte hästen MÅSTE gå på pressenningen.
Men JAg ställer inga krav på hästen. Den får själv välja.

Det finns bättre saker att göra med sin tid med hästen än att sitta med en morot på andra sidan pressenningen i evigheter, tycker jag. ;)
Kram
 
Tålamod och träning är det som gäller. Att lägga ut presenningen på marken och lägga dit mat är ett sätt. Men man kan avbryta så fort hästen har lagt dit framfötterna och ta om övningen. När hästen står där med sina 4 fötter så har den ju klarat sin uppgift. Vi har på våra träningar haft moment där vi ska flytta på en presenning från punkt a till punkt b. Då blir dom van presenningen till slut.
 
Stå på den själv till att börja med och var lugn. Det kanske låter som en onödig uppmaning, men vår egen energinivå säger massor till våra hästar. Jag har tränat många hästar (mest "sånadärhispigaAraber") med pressenning och det har aldrig tagit mer än tio minuter att få hästen att åtminstone nosa/bita eller krafsa med hoven på den. Jag kliver upp på pressenningen (om hästen kastar sig till slutet på linan gör ingenting alls, bara ge mer lina så länge det går och i övrigt gör du ingenting). Sen står jag bara där och andas med fokusen på att andas ända ner i magen. Poängen är att visa hästen att jag inte är rädd, att pressenningen inte är farlig och när hästen är lugn i andra änden på linan så ber jag om steg framåt. Alla antydningar till försök är plus och belönas med att jag ger slak lina och fortsätter att bara stå och andas. Sen ber jag om ett steg till, ett steg till och till sist när hästen rör vid pressenningen på något sätt så berömmer jag verbalt och eventuellt förstärker med godis och så är sessionen slut. Jag tränar ingenting annat heller efter något som hästen varit rädd/nervös inför, utan då är passet slut och hästen får gå in i sin box (UTAN MAT I KRUBBAN) och stå där helt ensam i minst 10 minuter och tänka. Sen får hästen oftast gå ut i hagen igen.
Lycka till!
 
(mest "sånadärhispigaAraber")

Vaddå hispiga araber???
Vakna, lyhörda, uppmärksamma, känsliga, livliga, javisst. men inte direkt hispiga (det tycker jag passar bättre bland överkänsliga tävlingshästar).

Min är den enda hästen i vårt stora stall som klarar av att överhuvudtaget stå på en presenning, springa runt med en presenning på huvudet och inte få hjärtinfarkt när cowboygubben kastar med lasso efter en.
 
Tycker det är enklare om man först låter hästen nosa på en väldigt ihopvikt plastkasse eller presenning, och sedan smeker den med presenningen överallt på kroppen.

Först i början kommer den bara att höra prasslet och inte se något av den för att den är ihopvikt, men ju längre man kommer och hästen slutar reagera, så viker man ut den mer och mer. Till slut kommer den klara av att stå med en presenning på ryggen utan att blinka, och då lär den inte heller ha något emot att kliva på den efter det också.

Har den klarat av att godta en presenning på ryggen som ofarlig, så är det i princip bara att vika ut den på marken och kliva på.
 
Personligen tycker jag det är lättast att låta presseningen "fly" från hästen. Du tar och drar den bakom den och låter hästen ha långt rep. Hans naturliga nyfikenhet får honom att följa efter med skräckblandad förtjusning. Allteftersom han blir modigare går han närmre och tillsist försöker han nosa på den och till sist stanna den. Gör han det belöna honom mycket.
Sen kan du gå vidare och låta honom gå mellan dig och den, sen på presseningen, stanna på den. Dela upp hela träningen i steg och få honom att tänja på sina gränser allteftersom. Sluta när det går som bäst, du behöver inte göra allting på en gång. Det måste ändå befästas ordentligt.
Mvh / Niklas
 
Vännen min... har du aldrig hört talas om ironi? :smirk:

Jag äger (förutom tre "sånadärhispigaAraber" :D) även en ridväst på vilken det står broderat:
En gång arabryttare ALLTID arabryttare.
 
Jodå, visst har jag hört talas om ironi, och tolkade orden i ditt inlägg som sådana, men kände mig ändå manad att försvara alla hispiga arabers goda namn och ära :)

Och du kan ju börja med att tala om för mig vart du fick den där balla västen ifrån, känner mig manad att föra ditt budskap vidare :idea: och sant är det - svårt att gå tillbaks till andra hästraser när man en gång fått en arab på sin sida.
 
Den balla västen har jag givetvis tvingats köpa obroderad och sen begära just de orden. Du tror väl inte att den går att köpa färdig? Sån tur har man inte att man hittar såna kloka ord färdiga ute i affärerna. Du kan tex köpa en på Globen i November, (om du ska dit), de har flera som broderar på plats där (i vissa fall förutsatt att du köper västen hos dem)!
Feel free att använda texten by the way! Den bjuder jag på! :cool:
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
751
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 973
Senast: SiZo
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 051
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp