rädsla hos hästar

HejsanALLA

Trådstartare
Hej!
Jag har en relativt ny häst (2 månader). Hon är extremt rädd av sig. Jag miljötränar från marken och försöker att inte linda in henne i bubbelplast utan utsätta henne för saker. Men även om vi kommit en bra bit på väggen så är det en lång vägg kvar. Hon får även magnesium. Så jag tänker att denna tråden är för alla att skriva sina tips, metoder och hjälpa varandra. Ridning är långt ifrån riskfyllt så säkerheten är något alla kan tänka mer på.
Det jag undrar mest är hur ni går tillväga när ni miljötränar era hästar.
Samt vad ni tycker om blinkers? Hjälper det på det sätt att hästen lär sig släppa omgivningen lite eller blir hästen mer stressad? Kanske man bara skyddar den från allt läskigt och det blir värre? Hur har det funkat för er.
Men också om ni vet något bra fodertillskott som lugnar hästarna?
Jag försöker verkligen inte täcka över problemet med blinkers och liknande men jag tänker att ibland är det bra med lite hjälp på traven. Låt mig förklara bättre.
T.ex om jag ger henne något som gör henne lugnare kan jag komma längre med min miljöträning och sedan när man tar bort det hamnar man kanske ett steg bak men man har redan kommit tre i utbildningen.
 
Jag har förvisso en otroligt klok och modig häst men han är också stresskänslig och reaktionssnabb.

Vårt största problem gällande rädslor var hans över andra ekipage i ridhuset, han är enögd så detta var särskilt jobbigt i det varv han inte ser inåt. Det kom vi över genom att regelbundet utsätta honom för obehaget på en lagom utmanande nivå. ALDRIG sätta honom i en situation han inte kunde lösa, till exempel att hoppa en kombination medan någon annan red på spåret. Och aldrig förvänta sig att han skulle klara av en hel hoppträning som en "normal" häst.

Jag har aldrig trott på öronproppar och blinkers som metod. Jag är säker på att min häst skulle bli mer orolig av att bli ifråntagen delar av sina sinnen, men det kan säkert vara personligt.
Fodertillskott tror jag inte fungerar alls så det är inget jag skulle testa. Hästen är rädd för att den är ett flyktdjur och inte på grund av någon kemisk obalans.

Jag tror att hela nyckeln är viljan att arbeta med rädslorna i alla situationer, alla dagar och att alltid ha tid på sig och lägga tiden på träningen.

Istället för att envist rida hela uteritten så kanske ett par dagar kommer handla om att stå och titta på grävskopan under odramatiska former och bygga självförtroende. För att sedan kunna gå förbi den utan oro.

Min häst håller sig också på en lägre stressnivå rent allmänt så länge han får komma ut en gång i veckan och bränna iväg i fyrsprång.
 
@HejsanALLA det som är mer relevant är hur din häst uppvisar sådan rädsla och utifrån det försöka jobba med det. Jag hade aldrig använt blinkers på nån häst i vardagshantering över huvud taget. Om du gör det måste du kunna motivera varför .
Magnesium är inget man ger utan att isåfall veta att hästen har brist på magnesium.
 
Jag har också en mkt reaktiv häst men jag upplever att hon till 99% går att kommunicera med, även i situationer då hon blir mycket rädd. Tex upplever hon att bussar, lastbilar och motorcyklar är otäcka. Då har jag tränat henne genom att promenera på en cykelbana jämte en ganska trafikerad väg. Först vid tider med mindre trafik och sedan mycket långsamt även lagt in tillfällen då mer trafik åker på vägen. Jag jobbar med mkt positiv förstärkning och det fungerar väl på min häst.
 
Det jag gjorde med den hästen jag hade var att jag själv var en lugn och trygg punkt som hästen litade på, var matte lugn, ja då behövde man inte mer än att hoppa till å sen strunta i det. Dock byggde vi upp det förtroendet under 4 år (hela den tiden jag ägde henne).
Vi övade mycket på att gå fram till lastbilar, lastträning, stå bredvid en landsväg å vänta på att det blir fritt, gå i vattenpölar, fyrverkerier.

Enda hon fortfarande va rädd för var kor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: valy
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 223
Senast: Habina
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Freazer
·
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
1 957
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp