Rädsla och magnesiumbrist?

Roheryn

Trådstartare
Min häst har aldrig varit världens modigaste. Han är feg/försiktig och har lätt att tycka att saker är otäcka, även om han sällan visar det med några stora reaktioner. Han är väldigt snäll, gör som man ber honom även om han tycker det är läskigt. Nu har han på senare tid blivit ännu räddare/fjantigare med framförallt saker på marken. Blåser, "snarkar" och tycker minsta fläck på marken är obehaglig. Detta oavsett om man leder honom eller rider. Blir något bättre efter en stunds ridtur och aldrig ohanterligt, han är som sagt snäll, men jag vill ju inte att han ska behöva gå omkring och vara rädd. Han har också börjat reagera inne i boxen och jag TROR att det kan bero på ett hål i väggen där det eventuellt kommer in möss. Jag har förstått att hästar kan bli rädda/tittiga av magnesiumbrist, är det någon som har erfarenhet av det? Har tyvärr inte analyserat grovfoder för tillfället, så famlar lite i blindo här, men magnesiumtillskott hade kanske varit värt att prova? Han äter rätt små mängder kraftfoder, har något litet överhull och är som vanligt och problemfri i ridningen när han väl slutat titta på fläckar på marken (ber man honom koncentrera sig på något så gör han det).
 
Tyvärr är symptomen på magnesiumöverskott samma som på underskott. Har du ingen aning så kan det bli värre med mer magnesium.

Om hästen blir lugnare efter en stunds motion; kan det inte vara så att att den är undermotionerad? Att den behöver röra på sig mer?

Vissa hästar är av naturen "vaknare" än andra. Vi har ju avlat på reaktiva, energiska hästar. Då får vi reaktiva och energiska hästar.
 
Tyvärr är symptomen på magnesiumöverskott samma som på underskott. Har du ingen aning så kan det bli värre med mer magnesium.
Tack, det visste jag inte! Ska kolla vad kraftfodret innehåller, men han äter som sagt ganska lite av det, så känns lite osannolikt att det skulle ge överskott. Tidigare analyser av hö som vuxit på samma plats indikerar inte så värst höga nivåer av Mg. Så jag bedömer underskott som något troligare än överskott, även om jag ju såklart inte vet utan analys.

Om hästen blir lugnare efter en stunds motion; kan det inte vara så att att den är undermotionerad? Att den behöver röra på sig mer?
Han ligger på samma nivå av både motion och foder som han gjort hela vintern, rids/tränas 5 dagar i veckan ungefär på någon sorts "medelnivå" (vad det nu är). Han har dock blivit piggare de senaste veckorna, kan kanske bero på några små spirande grässtrån i hagen, alternativt är det bara våren med mer ljus och finare väder som gör honom piggare (jag känner ju att JAG blir det). Om något så är han i en period av ökande träning just nu.

Vissa hästar är av naturen "vaknare" än andra. Vi har ju avlat på reaktiva, energiska hästar. Då får vi reaktiva och energiska hästar.

Jag skulle kategorisera honom som vaken men inte reaktiv och måttligt energisk (man behöver be om energi, men när man gör det så finns den där). Av de fyra hästarna vi har i stallet är han vår tjuren Ferdinand, liksom. Hans reaktion är att stanna upp, titta, sänka huvudet, "snarka", blåsa och sedan gå förbi när jag ber honom. Enda skillnaden från "normalläge" är att han gör detta oftare, reagerar på fler saker även om reaktionen inte på något sätt är explosiv eller svår att hantera.
 
Min valack har lite vårkänslor nu och blåser upp sig lite extra. Det är inte samma med din tro? Brukar hjälp med några ordentliga galopprundor för vår del i alla fall.
 
Min valack har lite vårkänslor nu och blåser upp sig lite extra. Det är inte samma med din tro? Brukar hjälp med några ordentliga galopprundor för vår del i alla fall.
Det känns inte riktigt som det - sådär väldigt pigg i ridningen är han liksom inte. Visst är han piggare nu än under mörkaste vintern, men som sagt inte sådär att man känner att han måste galoppera. Vill också poängtera att detta inte är jobbigt för MIG, så det är inte så att jag behöver "bli av med problemet". Däremot vill jag gärna att hästen ska slippa gå runt och bli rädd hela tiden.

MEN - idag har han varit mycket mer som vanligt, så jag lutar nästan åt att det varit möss som kommit in i boxen och skrämt honom (stora starka hästen! 😂). Det var där han blev rädd först och har varit som räddast, och så har det "smittat av sig" på situationer ute. Jag hoppas på det och ger det några dagar till så får vi se!
 
Min häst kan också vara väldigt lättskrämd (vid ridning bara) i perioder. Har också funderat på magnesium men behovet ska vara uppfyllt enligt foderstatsberäkning så har inte känts meningsfullt att ge extra. Hon kan gå runt och vara livrädd för typ ogräs när man rider ut på sommaren, kastar sig fram och tillbaka på vägen eftersom det är ogräs och blommor typ överallt under den perioden :laugh:
 
Det är inget jag direkt tänkt på, men det är kanske en möjlighet. Vet du vilka orsaker som i så fall skulle kunna ligga bakom sämre syn?
Nej, det vill jag inte spekulera i. Har förstås ingen som helst aning om så är fallet, men nedsatt syn kan ju ibland vara en anledning till att de plötsligt blir försiktigare och mer tittiga. Bara en av tusen möjliga förklaringar. 😅 Är det en äldre häst?
 
Nej, det vill jag inte spekulera i. Har förstås ingen som helst aning om så är fallet, men nedsatt syn kan ju ibland vara en anledning till att de plötsligt blir försiktigare och mer tittiga. Bara en av tusen möjliga förklaringar. 😅 Är det en äldre häst?
Nej, han är inte äldre, han blir åtta i år. Vi har haft honom sedan han var fem, men han har bara varit "min" sedan i somras, dessförinnan var det min dotter som hade honom och hon hade med honom där hon jobbade. Han har hela tiden haft en tendens till markskygghet och t.ex. kunnat hoppa åt sidan när han ser skuggor och solstrimmor på marken (sådana som blir när solen lyser genom träden). Tycker dock att det ökat på senare tid och att han blir rädd för "något" i boxen är nytt.

Har funderat på det där med synen, men tror inte riktigt att det är anledningen. Han är generellt vaken, ser sig om och är "med" i vad som händer runtomkring och han ser verkligen små förändringar (reagerade till exempel när vi krattat gårdsplanen i helgen). Kanske bara "vårpigghet" trots allt? Möjligen i kombination med att det kommit in "livsfarliga" möss i boxen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 103
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 943
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 051
Senast: Migo
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 326
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp