räkna foderstat åt hund!

Qodrofenia

Trådstartare
Hej jag undrar om det finns nått sådant program på nätet för hund???Där man kan räkna precis som man gör åt hästarna.
 
oki!!Men jag som är så himmla kass på matte då :confused:
Och nu var det väldigt längesedan jag räknade åt häst oxå så jag har glömt hur man gör :crazy:
Finns det någon som kan hjälpa mig då?
Jag har två hundar jag vill räkna åt nämligen :crazy:
 
Vet inte riktigt vad det är Du vill räkna ut. :confused: Ska Du själv tillaga Din hunds mat, då? Annars är ju allt uträknat och tryckt på fodersäcken och då får du ju själv avgöra mängd efter din hunds aktivitetsnivå
 
Jag har lite svårt att lita på vad som står på fodersäckarna!alla hundar är ju dragna över samma kam!Inget för svår födda hundar tex och hur är jag säker på att hon får i sig tillräkligt :confused:
även om jag nu fodrar efter vad som står på påsen så lägger hon på sig dåligt!Och vi bytte foder precis...Var till vet med henne i början när vi fick hem henne ,pga att hon var undernärd då.Är det helt galet att ge hundar fri tillgång på mat!hadde velat göra ett test på henne och se hur mycket hon måste äta för att bli nöjd och sen kanske gå på det!Hon är inte undernärd nu.hon är svår att hålla i hull!Och så är hon under året oxå och växer antagligen fortfarande.Och dessutom är hon en mycket livlig hund som rör sig mycket och aktiveras därför mycket. Vad är bra värden på helfoder?
Känner mig lite tappad bakom en vagn nu .
skiver värderna på fodret jag har så kanske nån kan hjälpa mig!!

Råprotein 24.0 %
Råfett 12.0 %
(Linolsyra 1.7 %)
N.F.E (Kolhydrater) 46.5 %
Växttråd 2.5 %
Vatten 9.0 %
Aska (Mineralämnen) 6.0 %
Varav Kalcium 1.2 %
Fosfor 0.9 %
Selen (som selenjäst) 0.2 mg

Omsättbar energi 14.6 Mj/kg

Kan ju tilllägga att hunden är 10 månader.... och väger 28 kg


Sen äter gammel hunden detta och väger 20 kg och är lätt född och äter typ allt :D

Vitamininnehåll / tillsats per kilo: Vitamin A...
Vitamin D3...
Vitamin B1...
Vitamin B2...
Vitamin B6...
Vitamin B12...
Vitamin E...
Biotin...
Folacin...
Ca pantotenat...
Niacin...
Kolin


7000 IE
890 IE
4 mg
5 mg
6 mg
0,03 mg
60 mg
0,15 mg
0,2 mg
l0 mg
30 mg
1250 mg




Deklaration: Protein..........................20%
Råfett...............................9%
Kolhydrater.................52,5%
Växttråd........................2,5%
Vattenhalt.....................10%
Aska................................6%
Därav:
Kalcium (Ca) 1,2%
Fosfor (P) 0,8%
Natrium (Na) 0,3%
Kalium (K) 0,38%
Magnesium (Mg) 0,15%

Energivärde 1340 kj/l00g foder
Innehåller EU-godkända antioxidanter.





Spårelement per kg:
Mangan (i form av manganoxid).......4 mg
Jod (i form av kalciumjodal)..........0,15 mg
Kobolt (i form av koboltsulfat)........0,15 mg
Zink (i form av zinkoxid)....................90 mg
Koppar (i form av kopparsulfat)...........5 mg
Järn (i form av järnsulfat)..................50 mg
Selen (i form av järnsulfat)..............0,1 mg
 
Jag tycker du ska gå till en välsorterad hundbutik och be dem om råd.
Eller fråga tex en vet.
Det finns många olika sorters foder till allt möjligt.
Tex har du Dietfoder, valpfoder, foder till högpresterande,
foder för känslig mage, vegetariskt foder osv...
 
Du skriver inte vad det är för ras på Dina hundar. Min Schäfertik är 2 år och väger 28kg. Jag vill ha upp henne något kilo eller max två till. Hon tränas hårt, och med det menar jag att hon går promenad ca 4 h per dag i raskt tempo och samtidigt busar med andra hundar. Hon följer med mig när jag rider/kör hästar = springer med i ca 1-1½ h ca 4-5 dagar i v. och sen tränar vi lydnad och spår m.m. Hon följer även med när jag är ute och springer ca 1-2 dagar i veckan. Host :o Ibland med vissa uppehåll. :o :D

Hon är väldigt svårfödd och är oftas smal. Hon får mer eller mindre fri tillgång på hennes torrfoder Mera Dog (Agility) det brukar bli att hon får i sig ca 6 dl morgon och 6-7 dl kväll. Utöver det har hon fri mängd märgben och får även pannkakor med jämna mellanrum för att öka i vikt.

Men så länge Du ger din hund ett helfoder och hunden ser välmående, är pigg, fin i pälsen så får h-n nog i sig det som behövs.
Jag tillsätter b-vit när hon fäller och så får min hund äggula några dagar i veckan. Just nu när hon tränas x-tra hårt får hon även biosynov.

Det gör väl inget att hunden är lite smal, huvudsakligen att hon inte tappar i vikt. Jag har fått acceptera att min hund är lite smal, den dagen jag ska oroa mig är när hon blir ännu smalare.
Precis som med människor så finns det folk som är trådsmala och äter som sjutton liksom det finns kraftiga personer som äter nyttigt och lite men ändå inte går ned.
 
Unghunden är korsning mellan Akita och Ja just det?Två potensiella fäder(doberman)(eng springer spaniel) tror snarare på det förstnämnda då hon har dragit i från de båda andra i höjd och vikt.Hennes mamma är väldigt liten.Även springern är mindre än henne! :smirk:
Hon går vanliga promenader 4 gånger dag.Sen tar jag ofta ut henne en timme eller två i skogen.eller tränar lydnad.Kan ju säga som så att när hon går lös i skogen eller vid träning hiar hon upp sig.Hon är stressigt lagd!Och jag tror mycket av hennes dåliga vikt kommer där i från.Hon är fin i pälsen.Blank och fin utan mjäll.Jag pratade med vet om henne för ett par dagar sen och han sa att så länge hon stannar på den vikt hon har så är det ingen fara.och att jag skulle gå på den rekomendation som står på påsen :confused:
Jag ringde även till de foderbolag jag använde.Och svaret jag fick där i från var bara försäljnings snack (har du provat det här fodret vi har bla bla)Fick inga råd direkt! :smirk:
Sen är man ju rätt orolig eftersom hon fick så dåligt med mat när hon var liten att något ska fattas henne :crazy:
Jag är en riktig hönsmamma och vill bara att min vovve ska må bra....
gammel hunden for fortsätta äta sina fyra dl var dag.verkar fungera fint på henne.Så fin som hon är nu har hon nog aldrig varit :D
Bilder på unghunden!
Så här såg hon ut vid 4-5 månaders ålder kita
dålig bild på nuläget tyvärr så blev jag oxå med :crazy:
 
Jag vet hur man gör men känner inte att jag har tid att sitta och räkna just nu :crazy:. Man måste hur som helst räkna om värdena på säckarna till SMÄLTBARA värden och sedan ha en tabell där det står vad varje hund har för behov (vi fick en NORSK sådan på foderkursen). Man blir förvånad över hur de rekomenderade givorna på säckarna misstämmer! Särskilt av dom billiga fodrerna måste man oftast ge mer än vad som står på säcken.

Men din hund ser väldigt tunn ut så det är väl bara att fodra på så mycket det bara går? Och om hon inte orkar äta stora mängder byta till ett högenergifoder...
 
Är hunden för smal så måste fodergivan ökas. På fodersäckarna står det att det är en REKOMENDERAD mängd och att man maåste anpassa det efter hunden. Det säger väl sig själv att vissa hundar bränner mer och vissa mindre.

12% fett låter aldeles för lite för en hund som är så smal som eran hund. Ge ett foder med 16-20% fett i. Jag skulle gissa på att hon skulle kunna äta 8-12 dl per dag av ett sådant foder.
 
det där behövde inte jag!!Hunden i fråga ligger just nu på djursjukhuset med dropp!Jag vet inte ens om min hund överlever :cry: :cry: :mad:
 
Då måste du öka på energitätheten i fodret. 12% ger man till mindre aktiva hundar...
 
Men varför i hela friden heter då fodret jag använder active :confused: :confused:
Det är ju det jag säger man kan inte lita på påsarna!uräkta om jag e upprörd!Det står ovan varför :cry:
 
Ja inge aning kanske. Deras "vanliga" foder innehåller kanske bara 8% fett. Det är ju typ ett Lightfoder...

Jag tycker att mina Labradorer skall äta ca 8 dl per dag. Det blir de mätta på och behöver samtidigt inte trycka så mycket att magsäcken blir "uttöjd" *nåja, nån slags "fobi" jag har*

Sen anpassar jag fodret efter det. Den äldre har 8.5% fett i maten och den yngre... 18% tror jag att det är.

Det är ju alltid hullet över revbenen som är den slutgiltiga mätstickan...
 
Tack så mycket för dina bra och givande svar!!Om jag nu har någon hund att utfodra i morgon så ska jag byta foder till ett bättre.....MVH/Hanna
 
Jag har också en tik som är svår att hålla i hull och i mitt foder är det 30 % fett!! Ger Royal Canin Energi. Ett litet tips bara :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
622
Senast: Emmi
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 276
Hundhälsa Min hund kom igår i slagsmål med en räv. Hemma, invid ett uthus så hunden sprang alltså inte lös någonstans då den används till jakt och...
Svar
1
· Visningar
268
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp