räkna foderstat till grovt överviktig häst

J

johann-a

Vi har köpt oss våran drömhäst, problemet är att hon är dold under ca 200 kg fett som borde försvinna. Hon är en nordsvensk och har vilat i ca 3 år. nu promenerar hon 1 timme 2 dagar och vilar den 3 för att sakta sätta igång kroppen och ge senor och ligament chans att återhämta sig.

Problemet är nu hur vi skall räkna ut hennes foderstat. ska vi räkna på hennes nuvarande vikt som alltså är ca 200 kg för tung eller ska vi räkna på den vikt hon skall ha när hon är mera fit?

det känns som om hippocampusprogrammet inte är det bästa heller för att räkna ut bra foderstater, finns det bättre program som man kanske kan betala en hundring för?

/johanna - noll erfarenhet av att banta hästar
 
Sv: räkna foderstat till grovt överviktig häst

Du ska utgå från hästens idealvikt. Om den har stor övervikt ska du dessutom dra av på energimängden men behålla den proteinmängd han behöver för sin idealvikt och arbete.

Hippocampus är definitivt det bästa foderprogrammet du kan hitta på svenska. Sen finns det en del utlänska specialprogram men de fordrar rätt mkt kunskap för att översätta till svenska sätt att beräkna energi. Så utgå du från Hippocampus och dra av på energin. HH
 
Sv: räkna foderstat till grovt överviktig häst

Du ska utgå från hästens idealvikt. Om den har stor övervikt ska du dessutom dra av på energimängden men behålla den proteinmängd han behöver för sin idealvikt och arbete.

Hippocampus är definitivt det bästa foderprogrammet du kan hitta på svenska. Sen finns det en del utlänska specialprogram men de fordrar rätt mkt kunskap för att översätta till svenska sätt att beräkna energi. Så utgå du från Hippocampus och dra av på energin. HH

Vad tycker du om tabellerna som finns i "Den Store Foderbog", är de användbara?
 
Sv: räkna foderstat till grovt överviktig häst

Ja de är utmärkta. Men de redovisar behoven i Råprotein och räknar energin annorlunda. (Sverige är nästan ensamt om sitt sätt att räkna energi) Man kan dra av ca 10 % av MJvärdet i bokens tabeller så blir det jämförbart. HH
 
Sv: räkna foderstat till grovt överviktig häst

Vad bra att du tycker de är bra!

Spelar det någon roll att man använder råprotein istället för smältbart protein om man även räknat på lysin? Lysinet är väl viktigare än summan smältbart råprotein i den totala foderstaten?

Vet du var man kan hitta formlerna för dessa tabeller? Jag skulle vilja göra i ordning en egen i Excel, enklare med olika vikter om man gör så?

Anser du att man bör ge en häst B-vitaminer?

Det finns ju inte med KERtabellerna, jag antar att det inte behövs eftersom en häst tillverkar dem själv om de äter tillräckligt med grovfoder!
 
Sv: räkna foderstat till grovt överviktig häst

Vad bra att du tycker de är bra!

Spelar det någon roll att man använder råprotein istället för smältbart protein om man även räknat på lysin? Lysinet är väl viktigare än summan smältbart råprotein i den totala foderstaten?

Precis så! Både råprotein och SMRP är ju litet av surrogatmått för aminosyror där lysin är begränsande.

Vet du var man kan hitta formlerna för dessa tabeller? Jag skulle vilja göra i ordning en egen i Excel, enklare med olika vikter om man gör så?
Här kan du nog ladda ner

http://nrc88.nas.edu/nrh/


Anser du att man bör ge en häst B-vitaminer?

Det finns ju inte med KERtabellerna, jag antar att det inte behövs eftersom en häst tillverkar dem själv om de äter tillräckligt med grovfoder!

B-vitamin har jag inte sett ngt behov av hos friska hästar. Men sjuka eller förgiftade kan behöva det. HH
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 615
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 315
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 011
Senast: isafore
·
Hästvård Hej jag har ett Islandssto som jag skulle veta vikten på för att beräkna foderstat ordentligt.. Har inte möjlighet att väga henne på...
2
Svar
20
· Visningar
5 540
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp