Räkna om råprotein till smältbart protein?

Alexandra_W

Trådstartare
Finns det något enkelt sätt (elelr svårt *s*) att själv räkna om råprotein till smältbart protein om man vet allt fodret innehåller samt halten råprotein?
 
JAG är intresserad, men jag har aldrig behövt använda den förr. Dock kan jag garantera dig att OM jag sett den hade jag skrivit ner den. Det ingår i konceptet "kan bli nyttig en dag"

Så om jag ber riktigt snällt och ler riiktigt sött, kan du tänka dig att upprepa den då? =)

Som jag fattat det måste man ta hänsyn till..ehh ja just det..någonting, och se på vad fodret innehåller i övrigt (hur mkt olja t ex, hur mycket av något annat jox jag glömt etc), men det finns en grundformel som man använder för hö iaf. Men fungerar den på kraftfoder med, är det inte så att olika proteinkällor är olika lätta/svåra för hästen att tillgodogöra sig. Så 50% protein i foder A ger X gr srp, och 50% protein i foder B ger Y gr srp?

*krånglar glatt till det*

Är iaf följande foder jag är intresserad av att få omräknat (har ett till med, men det spar vi)

12.7 Mj
32% råprotein
3 g Ca
1,5 gr P
0,6 gr Mg
600 järn (osäker på enhet)
225 koppar ( " )
5 kobolt ( " )
9 gr stärkelse
2.2 gr lysin
5% olja
15 aska (osäker på enhet)
5 fibrer ( " )
450 zink ( " )
240 mangan ( " )
Vit A 44 000 ( " )
Vit D3 4400 ( " )
Vit E 800 ( " )

Det är vad jag vet, kan ha glömt något
 
Då vill jag ha en :d. För att räkna ut smbrp i ett blandfoder, ja till detta finns ingen formel som klarar detta. Då måste man vara så jävla giftig att man måste:
1. veta exakt alla enskilda råvaror i blandningen
2. exakt hur mycket av varje enskilt fodermedel som finns i blandningen
3. Sedan räknar man ut smbrp på varje enskilt fodermedel i blandningen och plussar ihop detta.

Förstår du nu varför inte pelletstillverkarna inte är så heta på att ange detta :smirk:
 
Åh fy fan =/ Jag pratade ju med leverantören (ej tillverkare) som sa sig någonstans ha en "lathund" ang hur man räknade ut, och pratade att man måste titta på olika ingredienser (inte alla som jag fattade det). Hon skulle återkomma när hon räknat ut (och skulle än en gång trycka på generalagenten om att skicka fodret på analys i Sverige).

Men nu fattar jag varför tom Krafft slutat ange smältbart protein på sina säckar och bara anger protein i %

Och då kan man ju ine räkna baklänges heller, dvs hur mkt xxx gram srp som motsvaras av gram råprotein.

Stön...
 
Men Krafft har ju foderbroschyrer och värden på nätet man kan kolla i...?
 
Javisst, men förr angav de smrp på säcken med, det har de nu slutat med, och anger bara råprotein i %. Ett steg mot att bli mer internationella antar jag.

Är ju lugnt sålänge man kan kolla på nätet eller skicka efter papper/ringa och fråga, men irriterande ändå. Endera får man börja räkna behov i råprotein (hur det nu ska gå till) eller så får man ju ange råprotein som folk, dvs tydligt på nätet. Utländska foder som inte är analyserade i Sverige är ett helsike har jag märkt efter min djupdykning i foderträsket =/

Och ska man sälja foder i Sverige borde det fasiken vara lag på att ange srp..*tycka*
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 489
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Hur mycket protein och MJ behöver era hästar ponnysar? Förstår att det är extremt inviduellt men lite intresserad av att veta...
Svar
4
· Visningar
623
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
906
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp