Räkna om värden/ts, hjälp!

Antiqua

Trådstartare
Matematik har aldrig varit min starka sida, jag fattar inte hur jag ska räkna om detta:o.

När vi gjorde hösilagenalysen (plockat från flera balar, alla kändes lika blöta) fick vi följande värden:

Ts 30%
Mj 2.9/kg foder
Smrp 25/kg foder
Ca 2.3
P 0.8
Mg 0.6

Ganska blött mao. Sista balarna har dock varit betydligt torrare. Jag har torkat hösilaget i ungnen och fått fram ts 55%.
Allt hösilage är slaget på samma fält, samma dag och tidpunkt, men blötheten varierar som sagt.Det torrare hösilaget borde väl få lite andra värden/kg foder eller? Det innehåller ju såpass mycket mindre vatten.

Så - ni som kan räkna:p, HUR räknar jag fram värdena per kg/foder på det torrare, ts 55%?

Help!
 
Sv: Räkna om värden/ts, hjälp!

Först delar du värdet med 0,3 (30%), då får du värdet per kg TS.

T ex energin:

2,9/0,3= 9,67 MJ per kg TS

För att omvandla till det torrare hösilaget multiplicerar du med 0,55 (55%)

9,67x0,55= 5,32 MJ per kg foder
 
Sv: Räkna om värden/ts, hjälp!

Blir alltså:
5,32 MJ
45,8 smrp
Ca 4,22
P 1,47
Mg 1,1
 
Sv: Räkna om värden/ts, hjälp!

Tänk vad nära hjälpen fanns!:D

Tack!:bow::bow:
Är balarna fortsättningsvis lite torrare då så behöver jag knappast tillsätta så mkt mer under högdräktigheten. Räknade lite snabbt nu och hon får i sig ca 150 mj:o;)

Kalasbra ju!:bow:
 
Sv: Räkna om värden/ts, hjälp!

Blir lite mindre för dig att packa i påsarna också ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Följande värden fick jag på hösilageanalysen: TS: 59,6 % smrp häst: 35 g/kg foder energi häst: 5,6 MJ/kg foder Ca: 4,2 g/kg TS P...
Svar
2
· Visningar
3 858
Senast: Majskolven
·
E
Foder & Strö Nu vill jag inte ha massa elaka kommentarer som att jag är ofoderkunnig - för nog har jag läst om foder osv, ( går hästlinje på gymn ) ...
2
Svar
24
· Visningar
2 457
Foder & Strö Vi har tre olika analyser på hösilageskörderna i år och därmed tre olika TS-halter. Den vallen vi tar från nu har enligt analys 55 i...
Svar
4
· Visningar
803
Senast: mahlmt
·
L
Foder & Strö Hjälp! Jag har köpt mig ett gammalt sto som är i ett uruselt skick. Hon är 21 år gammal, inte en muskel på kroppen och tunn över...
Svar
11
· Visningar
974
Senast: LindaK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Trött och arg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp