räkna ut energibehovet, MJ!!!!kan någon hjälpa mig???

A

alltidhvit

jag undrar hur högt energibehov MJ min ponny har. han är en connemarakorsning på 19 år. han är 139 cm hög och han rids ca 6 dagar i veckan. han är i normalhull, kanske lite lite över men inte mycket och han är normalfödd. jag vet inte exakt hur mycket han väger man jag tror kring 400 kg.

just nu är han inte i så jätebra kondis men jag ska börja träna upp honom och börja bygga mer muskler på han...

kan någon hjälpma mig att räkna ut hur mycket MJ han beöver....
 
Runt 55 MJ kanske?

Om du inte har gett analyserat hö förrut så är det ju svårt att säga vad han fungerar på eftersom det finns stora individuella skillnader. Jag skulle nog börja runt 55 MJ och sedan justera uppåt eller nedåt beroende på hur han ser ut i hull.
 
ok om vi säger att han ska ha 55 MJ. hur gör man sen när man ska räkna ut hur mycket hö och annat foder han ska ha???
 
Men har du läst de andra svaren i ditt tidigare inlägg igentligen?
Då måste du ha en höanalys där energi, protein, o mineralvärdena står. Har du tex ett hö som innehåller 7 mj och 50 smrp och du ger tex 8 kg hö så blir det ju då sammanlagt 56 mj och 400 smrp och det blir en kvot på 7 (smrp/mj kvoten får inte understiga 6 i foderstaten sen) men du kan ju som sagt ha ett hö med bara 5 mj och 20 smrp och då hamnar man med 8 kg hö bara på 40 mj och 160 smrp och en smrp/mj kvot på 4 och då måste man fodra upp med kraftfoder. Vilken sort beror på vad det innehåller i energi, protein och mineraler.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 794
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 652
Senast: super
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 567
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 302
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp