Räkna ut kostnad för stallplatser

pastejja

Trådstartare
Jag sitter och räknar på vad som är en ok stallhyra men jag tycker att det är svårt. Vet ju själv som hyresgäst att man ju gärna vill ha service, läge och foder så billigt som möjligt. Nu är jag på andra sidan.
Jag vill inkludera 15 kg bra analyserad Ensilage, 3 kg korn/betfor och mineraler, halm (anledning- inga direkta biutrymmen för extra foderförvaring). Det ingår utsläpp, insläpp men att jag är fri ett insläpp i veckan enligt överenskommelse. 3 4 fodringar/dag. Litet nybyggt stall, tyvärr ingen egen ridnas men ridhuskort ingår också till ridhus 1,5 km bort. Läget är ganska bra om man har bil, eller orkar cykla 5 km från tåg. Ok hagar som tyvärr blir leriga på höst/ vår. Nära flera kända tränare.
Har jag räknat rätt hamnar jag inkl ränta på nybyggda stallet på 1300/ månad utan att det blir en krona över.(3 boxar, jag har 2 och allt har delats rakt av så alla boxar kostar samma. Då har jag inte räknat in underhåll. Läget är ca 7 km från Lund mot Kävlinge-Eslöv. Troligen tillkommer moms på priset..(jag betalar ju moms så det hamnar nog i mitt företag).
Hoppas någon tar tid att fundera med mig..
/u
 
Sv: Räkna ut kostnad för stallplatser

Ok, det var väl till att ta i, nöjer mig med 4 fordringar/ dag och inte 34.. ;). (ca 6, 12,17 och 22)
 
Sv: Räkna ut kostnad för stallplatser

Du funderar alltså på om 1300 är rimligt? Om ja så tycker jag att det låter väldigt billigt. Jag hade personligen betalat åtminstone 2000 om fodret var tillräckligt för en komplett foderstat och strö ingick. Den summan är jag som hästägare uppe i ändå när jag köpt foder och strö utöver stallhyran.
 
Sv: Räkna ut kostnad för stallplatser

Njehh, frågan är väl mer om jag glömt något, samt vad som är ett vettigt pris inkl. moms.. Jag vill inte riskera att gå back på den boxen som hyrs ut om jag kan undvika det..
Hur gör ni under sommaren? Sänker hyran eller kör samma året runt?
 
Sv: Räkna ut kostnad för stallplatser

Jag sitter och räknar på vad som är en ok stallhyra men jag tycker att det är svårt. Vet ju själv som hyresgäst att man ju gärna vill ha service, läge och foder så billigt som möjligt. Nu är jag på andra sidan.
Jag vill inkludera 15 kg bra analyserad Ensilage, 3 kg korn/betfor och mineraler, halm (anledning- inga direkta biutrymmen för extra foderförvaring). Det ingår utsläpp, insläpp men att jag är fri ett insläpp i veckan enligt överenskommelse. 3 4 fodringar/dag. Litet nybyggt stall, tyvärr ingen egen ridnas men ridhuskort ingår också till ridhus 1,5 km bort. Läget är ganska bra om man har bil, eller orkar cykla 5 km från tåg. Ok hagar som tyvärr blir leriga på höst/ vår. Nära flera kända tränare.
Har jag räknat rätt hamnar jag inkl ränta på nybyggda stallet på 1300/ månad utan att det blir en krona över.(3 boxar, jag har 2 och allt har delats rakt av så alla boxar kostar samma. Då har jag inte räknat in underhåll. Läget är ca 7 km från Lund mot Kävlinge-Eslöv. Troligen tillkommer moms på priset..(jag betalar ju moms så det hamnar nog i mitt företag).
Hoppas någon tar tid att fundera med mig..
/u

hmm.. alltid svårt det där.
Bor själv i skåne, men i Hässleholm och här är inte hyrorna i närheten av vad det är i Malmö-Lund regionen..

Men dom 1300 du pratade om, är det bara rakt upp och ner vad bygget kostar dig månadsvis? eller per box?

Om det är vad hela bygget kostar så är det 433kr/box, och det kan vi ha som utgångspunkt i kallhyra. Att starta på med andra ord. Sen är ju resten vad du betalar själv för hö, krafft, halm.
Köper du hö för 1kr/kg så blir bara det 455kr/mån för de 15kg du tänkt.
Sen tillkommer transport, moms osv (allt enligt hur man inhandlar som sagt).
Sen är krafften, 3kg/dygn korn (räknat på att 25kg kostar 100kr) = 364kr/mån
Betfor, 3kg/dygn (20kg för 120kr) = 546kr/mån
Halm (svårt. här betalar vi ca 2kr/kg vad går det åt per dygn och häst? räknar fult på 10kg/dygn) = 606kr/mån.

Bara detta ger kostnader på:

Box: 433kr
Hö: 455kr
Korn: 364kr
Betfor: 546kr
Halm: 606kr

Totalt: 2404kr.

Sen tillkommer jobbet. 4fodringar/dygn tar ca 20min/gång = 1h 20min. Räknat på en timmlön på 90kr (svart) så är det 120kr vilket blir 3640kr/mån (alla dagar inräknade). Delar man detta på 3 (antalet hästar) så blir det 1213kr/mån.
Det ingick även in och utsläpp. Utan täckesbyten eller liknande så ca 20min/insläpp, 20min/utsläpp = 40min/dag. Med samma timmpeng som ovan så blir det 1820kr/mån. Delat med 3 (antalet hästar) så är det 606kr/mån.

Fodring: 1213kr
In/utsläpp: 606kr

Totalt: 1819kr

Alltså så är du redan uppe i 4223kr/mån.

Utöver det så ingick det ridhuskort.
Sen kan man lika gärna lägga en tanke vid underhåll, foderinköp, tidsåtgång mm mm. Helt orimliga summor med andra ord.. för hästfolk iaf.. :angel:

Nu ska du inte tappa modet för det, detta är bara en snabbräkning. Kolla vad andra i trakten tar och för vad, vet att priserna runt malmö och lund är rätt höga. Men det är trots allt ett litet stall, ingen ridbana. Hur är det med spolspilta? Tillgång till toalett/fikarum/varmvatten? Torkrum till täcken? Tvättmöjligheter? analyserat foder? Möjlihet att köpa till extra tjänster så som mockning, täckesbyte/byte av lindor, ridning?

men vad du tar i slutändan är tyvärr oftast mindre än vad du lägger ut i tid och pengar tyvärr.. räkna på vad DU skulle ge för samma och hör dig för i trakten.

Lycka till
 
Sv: Räkna ut kostnad för stallplatser

Tack för ditt svar.. Jag räknade på det som det ser ut just nu med den höleverantören jag har etc. Kanske ska använda mig av vanligare summor.. Kan ju vara att han börjar väga höbalarna ;).
Räntan på stallbygget är ca 7000/år. Per månad och box(12 månader och tre boxar) 195 kr.
Min otroligt trevliga och duktiga höleverantör lämnar fin Ensilage för uppskattningsvis 2 kr/kg inkl leverans o moms.
Korn har jag köpt av kanonkvalitet utan moms precis som halm men det borde ju gå att köpa med moms.. Ridhuskort är 800 / termin.. Kanske jag får räkna om när dottern somnat.. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 690
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Vilket stall tycker ni spontant verkar passa mig och min häst bäst? Jag har ett barn på 6 månader och är gravid med nummer två. Har en...
Svar
16
· Visningar
1 588
Senast: Kiwifrukt
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 385
Senast: moonstruck
·
J
Ekonomi & Juridik Har ett problem, spelar ingen roll vart jag hamnar för jag tycker om båda ställena lika mycket, så jag tar det som är billigast. Kära...
2
Svar
26
· Visningar
2 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp