Räkna ut vikt

JollyJumper

Trådstartare
Hur gör jag för att räkna ut hur mycket min häst väger. Jag har för mig att det ska gå med ett vanligt måttband :confused: men kommer inte ihåg riktigt. Är det någon som vet hur man går tillväga??? Snälla...

/JJ
 
det finns såna hästviktmåttband att köpa på hästsport butiker, hööks eller börjes...dom är lätta att läsa av!så slipper du räkna.
Kram/jumperjolly
 
Jo du....jag har testat ett sådant måttband (inte det från Hööks utan ett som jag fick från en foder leverantör) och det räckte inte runt bröstkorgen på min häst *asg*
Det innebär alltså att 800 kg som var den högsta vikten måttbandet räckte till överskreds med ca 50-150 kg
:confused:
Hööks måttband kanske är längre.....

:D :rofl: :D
 
Em jag rekomenderar INTE dom banden!! Enligt dom så väger min valack 450 kg.... Helt okej men på vågen i Ultuna så står det 702 kg!!! Så jämför själva.. :D
 
Jag gör så att jag räknar på detta sätt.

Diameter (runt magen strax efter manken) x diameter = svaret x längd (från armbågen på frambenet till svansroten) = svaret DELAT på 8900 så får du ungefär vikten.

Tex är min shettis: D X D X L = svar DELAT PÅ 8900 =
156 X 156 X 96 = 2336256 DELAT PÅ 8900 = 262,500674

Alltså ca vikt på 262 kg! :o (fet minishettis) :rofl:

Är du med? :D
 
Ja! Jag förstår precis!! (en fråga bara; ska man mäta diagonalt, bakom manken, som med viktmåttbanden?)

TACK!
//JJ
 
dessa viktmått ska man absolut inte lita på eftersom det inte alls är ofta de stämmer. tänk dej själv att din midja kanske är rätt smal men rumpan är skitstor. eller tvärtom.
alltså hänger det ju inte på hur stor/liten magen är. den bestämmer ju inte hur en häst är byggd...
ehh...fattar du??
 
Jo, jag förstår... Dessutom väger ju muskler en hel del mer än bara fett. Detta borde ju betyda att det blir jätte svårt att "mäta" vikten på min häst som är tunn men musklig(dvs inget/lite fett)...eller? Ja ja hur som helst har jag faktiskt ett hum om var han borde ligga i vikt så om det blir helt galet borde man ju kunna använda lite sunt förnuft. :)
 
menar du inte omkretsen? Diametern går ju rakt igenom en cirkel, och om din shettis är 156 i diameter så måste han vara stor..... ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hallå! Finns nån omvandlare på nätet som räknar ut vikten på hästen, om man har hästens mått? Eller nån som har ett viktmåttband och kan...
Svar
1
· Visningar
443
Senast: sweep
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 165
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·
Hästvård jag ska skaffa foderhäst och den jag är intresserad av har inte blivit maskkollad på ett tag enligt ägare. hästen är också extremt...
Svar
1
· Visningar
541
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp