Ränta på lån på era jordbruksfastigheter utan verksamhet?

lundsbo

Trådstartare
Vi har en liten hästgård på några hektar, taxerad som jordbruksfastighet men utan någon aktiv näringsverksamhet.
Jag har länsförsäkringar idag på våra lån och där hamnar vi på lantbrukssidan.
Nu har jag ringt till både Swedbank och Handelsbanken för att ta in ränteofferter och där får vi ett vanligt bolån.
Länsförsäkringar hävdar att räntan är ca 0.3% högre på lantbrukssidan än på "privata" bolån, oklart varför.

LF erbjuder 1,51% på rörlig, 1,81% på 3 år och 2,10% på 5 år.
Både Swedbank och Handelsbanken kan gå ner något under det.

Någon som använt tjänsten Mitt bolån? Är ni nöjda?
 
Jag har lantbruksfastighet och vanlig bolån hos Nordea. Funderar på att flytta mitt bolån till LF men då låter ju inte det helt idealt?
 
Vi har nyligen köpt skogsfastighet och jämförde olika räntor slutade med att vi fortsatte med nordea och vanligt bolån. Deras service är lite tråkig, men när det skiljer 0,5 i räntesats så tja inte värt att byta. Gör väl dock en översyn igen snart då vi startar verksamhet också.
 
Vi har en liten hästgård på några hektar, taxerad som jordbruksfastighet men utan någon aktiv näringsverksamhet.
Jag har länsförsäkringar idag på våra lån och där hamnar vi på lantbrukssidan.
Nu har jag ringt till både Swedbank och Handelsbanken för att ta in ränteofferter och där får vi ett vanligt bolån.
Länsförsäkringar hävdar att räntan är ca 0.3% högre på lantbrukssidan än på "privata" bolån, oklart varför.

LF erbjuder 1,51% på rörlig, 1,81% på 3 år och 2,10% på 5 år.
Både Swedbank och Handelsbanken kan gå ner något under det.

Någon som använt tjänsten Mitt bolån? Är ni nöjda?
Hej!
hur lyckades du övertala banken att få det till ett vanligt bolån?
 
Mina föräldrar har Länsförsäkringar, de ligger på 1,21% bundet. De kunde inte få samma ränta någon annanstans, dessutom är lf de enda med gårdsförsäkring och när de samlade alla bank/ försäkringar så fick de ännu bättre rabatter och villkor.
 
Listräntor är en sak, sedan kan man alltid förhandla individuellt beroende på sin ekonomiska situation med hur stor andel man lånat på värdet av fastigheten och sina inkomster. Vi har lantbruksfastighet och Swedbank bundet, 4 av 5 år kvar med 1,41 procents ränta. Förstår inte riktigt vad ts menar med vanligt bolån, fastigheter är klassade i olika typkoder, och lånen man kan ta är beroende av vilken typkod fastigheten är klassad i.
 
Listräntor är en sak, sedan kan man alltid förhandla individuellt beroende på sin ekonomiska situation med hur stor andel man lånat på värdet av fastigheten och sina inkomster. Vi har lantbruksfastighet och Swedbank bundet, 4 av 5 år kvar med 1,41 procents ränta. Förstår inte riktigt vad ts menar med vanligt bolån, fastigheter är klassade i olika typkoder, och lånen man kan ta är beroende av vilken typkod fastigheten är klassad i.
Swedbank ansåg att det skulle hamna som vanligt bolån om vi gick dit, då vi inte har någon egentlig verksamhet på gården. Hästar för hobbybruk gills inte som verksamhet där.
 
Swedbank ansåg att det skulle hamna som vanligt bolån om vi gick dit, då vi inte har någon egentlig verksamhet på gården. Hästar för hobbybruk gills inte som verksamhet där.

Ok, då gör Swedbank olika på olika kontor. Vi har heller ingen verksamhet, enbart hobbyhästar, men då fastigheten är klassad i lantbrukskoden läggs lånen som för lantbruk.
 
Jag har en lantbruksfastighet med 8 hektar mark, mestadels bete/vall. Ingen verksamhet.
När jag skulle skriva om mina lån var det ingen bank som räknade på lantbruksfastighet, det går som vanligt bolån. Ändå kan jag inte ha mina lån hos vilken bank som helst utan det måste vara en bank som hanterar lantbruksfastighet.
Den stora skillnaden var väl att jag kunde belånat 85% som lantbruk, men endast 75% som vanligt bolån.
Eftersom jag har stor del av värdet belånat och är ensam ägare har jag förhållandevis hög ränta. Ligger på 1.95-2% rörligt.
 
Jag har en lantbruksfastighet med 8 hektar mark, mestadels bete/vall. Ingen verksamhet.
När jag skulle skriva om mina lån var det ingen bank som räknade på lantbruksfastighet, det går som vanligt bolån. Ändå kan jag inte ha mina lån hos vilken bank som helst utan det måste vara en bank som hanterar lantbruksfastighet.
Den stora skillnaden var väl att jag kunde belånat 85% som lantbruk, men endast 75% som vanligt bolån.
Eftersom jag har stor del av värdet belånat och är ensam ägare har jag förhållandevis hög ränta. Ligger på 1.95-2% rörligt.
Jag har precis börjat leta information om vilka bolån man kan ta för fastighet med typkod 120 och det verkar ju vara precis tvärtom? Att man bara får låna 75% till lantbruksfastighet och 85% till vanlig villa.
 
Jag har precis börjat leta information om vilka bolån man kan ta för fastighet med typkod 120 och det verkar ju vara precis tvärtom? Att man bara får låna 75% till lantbruksfastighet och 85% till vanlig villa.

Du har helt rätt. Jag som snurrade ihop det.

Jag var tvungen att kolla erbjudandena jag fick. Det var olika hur olika banker räknade på det.

Ett erbjudande jag fick:
70% av värderingen och 1% i amortering.

Erbjudandet jag tog:
85% av värderingen och 3% i amortering.

En bank tyckte att det var bäst att ge mig blancolån på 500000 kr med 7% ränta att betala av inom 3 år. Av rädsla för att jag annars inte skulle klara mig ekonomiskt. Vet inte hur man tänker då :confused:
Dom ville även att någon skulle gå i borgen för mig.


Kan tillägga att jag har ett prickfritt förflutet och hög kreditvärdighet. Inget som bankerna brydde sig om. Betalar mina amorteringar utan problem och bygger under tiden upp ett sparkapital. Det skulle vara oerhört intressant att veta hur man resonerar bakom dörrarna på banken och om det skulle vara annorlunda om man bara kände till de ekonomiska förutsättningarna.
 
Det skulle vara oerhört intressant att veta hur man resonerar bakom dörrarna på banken och om det skulle vara annorlunda om man bara kände till de ekonomiska förutsättningarna.
De går mycket på belåningsgraden.
Jag har helt ensam fått låna med goda villkor på bara den blygsamma inkomst som gården ger själv.
Från 34% till 57% belåning på en fånigt låg bankvärdering.
 
De går mycket på belåningsgraden.
Jag har helt ensam fått låna med goda villkor på bara den blygsamma inkomst som gården ger själv.
Från 34% till 57% belåning på en fånigt låg bankvärdering.

Jag har inga andra lån. Jag tycker det är intressant att det skiljer så mycket mellan olika banker.
 
Jag tycker det är intressant att det skiljer så mycket mellan olika banker.
Det beror litet på hur deras verksamhet går.
Landshypotek har bästa räntan men lägsta tillåtna belåningsgrad. De gör ju mindre förluster än banker som går högre i belåningsgrad.
 
Du har helt rätt. Jag som snurrade ihop det.

Jag var tvungen att kolla erbjudandena jag fick. Det var olika hur olika banker räknade på det.

Ett erbjudande jag fick:
70% av värderingen och 1% i amortering.

Erbjudandet jag tog:
85% av värderingen och 3% i amortering.

En bank tyckte att det var bäst att ge mig blancolån på 500000 kr med 7% ränta att betala av inom 3 år. Av rädsla för att jag annars inte skulle klara mig ekonomiskt. Vet inte hur man tänker då :confused:
Dom ville även att någon skulle gå i borgen för mig.


Kan tillägga att jag har ett prickfritt förflutet och hög kreditvärdighet. Inget som bankerna brydde sig om. Betalar mina amorteringar utan problem och bygger under tiden upp ett sparkapital. Det skulle vara oerhört intressant att veta hur man resonerar bakom dörrarna på banken och om det skulle vara annorlunda om man bara kände till de ekonomiska förutsättningarna.
Var värderingen samma som köpeskillingen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp