Rätt att träffa sitt barnbarn?

astronaut

Trådstartare
Handlar inte om mig!

Person A har ett barn (person B) som fick ett barn skapligt nyligen.
Person A har ännu inte träffat sitt barnbarn pga corona och de bor inte i samma kommun utan flera mil ifrån.

Person B är skapligt nyligen (innan barnet föddes) utskriven från ett beroendehem, har jobb osv.
Person B och sambo (barnets andra förälder) blev anträffade ha använt narkotika. Barnet omhändertogs.

Person A orkar inte mer och orkar inte ha mer kontakt med person B, åtminstone inte nu.

Person A sade till mig att "nu får jag ju aldrig träffa mitt barnbarn". Krävs väl en del att barnet kommer tillbaka till föräldrarnas omvårdnad (om det ens blir av att de får tillbaka barnet).

Finns det något sätt för person A att få träffa sitt barnbarn även om hen är omplacerad? Hur ska person A gå vidare? Kontaktar socialförvaltningen i den stad som barnet omhändertogs i?

(självklart vill hen inte träffa barnbarnet just nu utan vänta tills det lugnat sig med coronan).
 
Kolla Föräldrabalken 6 kap. Där ska det stå om umgänge med t ex morföräldrar. Viktigt att komma ihåg att det handlar om BARNETS rätt till umgänge med t ex morföräldrar. Det är socialtjänsten som man ska kontakta om detta.
 
Kolla Föräldrabalken 6 kap. Där ska det stå om umgänge med t ex morföräldrar. Viktigt att komma ihåg att det handlar om BARNETS rätt till umgänge med t ex morföräldrar. Det är socialtjänsten som man ska kontakta om detta.
15 a § På talan av en förälder som vill umgås med sitt barn får rätten besluta om umgänge mellan barnet och den föräldern. En sådan talan får också föras av socialnämnden.

På talan av socialnämnden får rätten besluta om umgänge mellan barnet och någon annan än en förälder. Vid bedömningen av om en sådan talan skall föras skall socialnämnden särskilt beakta barnets behov av umgänge med sina morföräldrar och farföräldrar och andra som står barnet särskilt nära.

Står barnet under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem, får de avtala om barnets umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med. Avtalet skall gälla, om det är skriftligt och socialnämnden godkänner det.
Lag (2006:458).
 
Kolla Föräldrabalken 6 kap. Där ska det stå om umgänge med t ex morföräldrar. Viktigt att komma ihåg att det handlar om BARNETS rätt till umgänge med t ex morföräldrar. Det är socialtjänsten som man ska kontakta om detta.

Ja, absolut handlar det ju om barnets rätt om umgänge. Min vän hade ställt in sig på att aldrig få lära känna sitt barnbarn. Det meddelar jag hen om hur hen ska gå till väga så får det bära och brista.
 
Ja, absolut handlar det ju om barnets rätt om umgänge. Min vän hade ställt in sig på att aldrig få lära känna sitt barnbarn. Det meddelar jag hen om hur hen ska gå till väga så får det bära och brista.
Socialtjänsten brukar måna om att barnet ska ha kontakt med viktiga personer i dess omgivning, bl a biologiska släktingar. Men utgångspunkten är att det är positivt för barnet och just släktingar brukar bedömas som betydelsefullt särskilt på lång sikt.
 
Man kanske ska tänka på att det är olika aspekter för socialtjänsten här. Dels ett ansvar de har för att barnet behåller kontakt med sin familj/andra viktiga personer under tiden det är placerat. Dels vad de gör om det är en vårdnadshavare som nekar barnet kontakt med mor/far-föräldrar.

Den citerade lagparagrafen syftar väl på det senare? Soc. kan inte gärna stämma sig själva för hur de styr barnets kontakter medan det är omhändertaget av samma myndighet...
 
Lagstiftningen säger att barnet ska ha rätt till umgänge med andra för det viktiga personer. I fall som beskrivs här vet jag att det uppkommit diskussioner om en person som barnet aldrig har träffat kan anses som viktig för barnet, man har fått avslag på ansökan om att få träffa ett barn man aldrig träffat. Dock har det alltid gällt barn som bott hos åtminstone en förälder, aldrig placerade barn.
 
På mitt jobb skulle vi verka för att barnet får träffa sitt biologiska nätverk om det inte finns en känd anledning till att det skulle vara olämpligt. Vi inventerar nätverket inför placering också (men de biologiska föräldrarna är inte alltid så hjälpsamma).
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 504
Senast: Gunnar
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 502
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 254
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp