Rätt eller fel?

L

Love_Maya

Hoppas jag har lagt denna tråd i rätt forum, men annars får moderator flytta den :)
Jag har min foderhäst tillsammans med min syrras häst i ett stall nu under sommaren för betets skull (de har mycket bete och hästarna som är inhyrda där äter ej så mycket då de har haft/har fång, lätt blir tjocka och så vidare). Jag har haft häst där innan (fast under en längre tid än bara under sommaren) och jag kan ju inte påstå att jag tycker det är ett speciellt bra ställe. Men jag tänkte att det är ju bara under sommaren och jag har inget bete så jag satsade på det.
I alla fall så vet jag att när jag hade häst där förut så betalade man 250 kr för stallplats och spån. Grovfodret ingick inte, men man var ändå TVUNGEN att köpa deras dåliga hö (ej analyserat och mellan 1-3 år gammalt) som jag faktiskt bekostade analyser på själv och proteinvärdet låg på mellan 20-25 smbrp. Jag hade då ett väldigt svårfött varmblod som jag fick proppa i en jäkla massa proteinfoder för att hon skulle hålla vikten.. Är det rätt eller fel tycker ni: att man inte får köpa sitt egna grovfoder utan måste betala för stallets dåliga hö som kanske täcker hälften av ens hästs proteinbehov om den står på fri tillgång?
Nu vidare till dagens problem (trodde att det skulle bli lättare att ha häst där bara under sommaren, men icke). Stallet har nu ändrat hyran till 400 kr med spån, stallplats och HÖ. Så nu när jag endast har sommarbete måste jag ändå betala för höet. Jag sitter alltså och betalar för det höet som de ska ha i höst/vinter och sen har de skrivit på kontraktet att jag måste vara med och hjälpa till med höleveranserna. Det är väl verkligen inte rätt? Kan de göra så? Jag använder ju inte ens höet och kommer inte att göra det heller!
Sen ett problem till: ägaren till stallet har två hästar varav en ponny och de hästarna står i de största boxarna. Så min häst får stå i en box på 7,5 kvadratmeter vilket är för litet för honom (160 i manken) och jag brukar ju låta mina hästar stå inne några timmar varje dag för att vila från värme, mygg, flugor och knott. Så varför ska hennes lilla ponny stå i den största boxen och min häst i en liten? Och vem är det som åker på det ifall någon kommer ut och kollar till stallet?
Sen till det sista problemet: ägaren till stallet sa att de fanns mycket beten och visade vilka hagar våra hästar skulle kunna gå i, men nu har hon lånat ut hälften av betena till en bonde som ska slå hö på dem. Så nu står våra hästar med knappt något bete alls i sommar för de betena som finns att använda kommer att ta slut tills juli :crazy: Och ingen sa något om det förrän vi hade tagit dit hästarna. Så ja, vad skulle ni gjort? Jag har letat andra beten, men utan resultat. Jag har i alla fall inte skrivit på kontraktet än. Så hjälp!
 
Sv: Rätt eller fel?

Sätt ut en annons att du vill ha bete och strunta i det där om det är så illa.
Du måste ju inte ta det...
 
Sv: Rätt eller fel?

Jo, men det är ju just det att det inte finns något stall där det finns mycket bete i närheten :( Jag rider ju hästarna med så vill inte ha dem alltför långt bort. Är väldigt dåligt med stallplatser i detta området tyvärr.
 
Sv: Rätt eller fel?

Antingen tar du platsen och gillar läget eller så letar du annan plats som stämmer bättre med vad du anser är rätt & rimligt. Ibland får man helt enkelt vara beredd att både åka en bit och betala en slant för att få det man vill ha..
 
Sv: Rätt eller fel?

men måste det vara just ett stall då, om ni bara ska ha bete över sommaren?
En stor/bra hage någonstans kanske hade gått lika bra?
 
Sv: Rätt eller fel?

Ja, de kan sätta i stort sett vilka villkor de vill för att du ska få hyra. Är ni överens så är ni.

Om jag fattar rätt har du en stallplats till din häst, men du vill att den ska få komma ut på bete. Om jag vore du hade jag aldrig flyttat min häst för några månader om den hade flyttat ensam - jag är nämligen övertygad om att det är flocken, hästkompisarna, som är viktigast för hästarna.

Och om nu betet ändå inte kommer att räcka måste ni ju tillskottsfodra så jag ser liksom inte vitsen öht med flytten. Jag hade ju hellre haft pålle i vanliga stallet och fodrat med ett bra grovfoder än flyttat till ett bete med konstiga ägare och fodrat med undermåligt grovfoder...

Mitt råd är; skriv INTE på kontraktet, tala med stallägaren och säg att ni kommer att flytta eftersom ni inte fått de beten ni blivit lovade och flytta sedan hem pålle igen.
 
Sv: Rätt eller fel?

Hästen står redan 15 km ifrån mig och jag har inget körkort så känner inte att jag vill flytta den längre ifrån mig. Finns inget annat stall i närheten som vill ta in hästar nu under sommaren eftersom de inte har något bete eller helt enkelt inga boxplatser så detta var mitt enda val. Jag har även letat efter endast beten, men alla beten verkar användas till kor eller som åkermark. Sen vill jag ändå ha ett stall att ta in hästarna i ibland och ha någonstans att rykta, sadla med mera.

Du har nog missförstått mig lite. Jag har inte flyttat hästen, utan jag har precis tagit hem honom (är ju fodervärd åt honom). Så eftersom inget stall på min hemort "tog emot" hästar nu under sommaren så får jag ha honom i detta stall tills i höst. Så han har skiljts från sina hästkompisar hos ägaren, men det gick inte att undvika som du kanske förstår. Så han har alltså varit hos ägaren tills jag blev fodervärd åt honom och nu går han tillsammans med min systers häst. Sen i höst kan jag äntligen ta hem honom tillsammans med min systers häst till ett stall ca 2 km ifrån mig eftersom detta stall har stallplatser, men pga dåligt bete tar de inte emot hästar på sommaren.

Jag trodde ju att jag skulle ha massa beten i detta stall, men jag blev lurad. Det värsta är ju att min syster nyss berättade att hon har skrivit på kontraktet för hennes häst så trög som hon.. Så hon kan ju inte flytta sin häst (kontraktet är över juni, juli och augusti) och då vill inte jag heller flytta min eftersom de två ska gå tillsammans (precis som du skrev så vill jag inte att han ska skiljas från sin hästkompis). Så jag är fast i detta stallet och undrade bara om man på något sätt kan få folket att förstå. De har ju ljugit för mig rakt upp i ansiktet när de sa att det fanns beten och att jag skulle kunna använda alla dessa.

Sen undrar jag en sak: detta stall tar betalt för medlemskap i deras ridklubb som går via smålands ridsportförbund (man måste betala om man ska vara i stallet), men jag mailade och frågade smålands ridsportförbund om denna ridklubben fanns kvar och då fick jag till svar att den inte är med i förbundet längre. Kan de ha en ridklubb via något annat eller lurar de en på pengar?
 
Sv: Rätt eller fel?

Aha...

Finns det med i kontraktet vilka beten ni ska ha? Isf kan ni väl skriva under kontraktet och vägra betala tills ni får dem. Men mest troligt har ni blivit blåsta :mad: Men har ni skrivit under kontrakten under falska förespeglingar om goda beten, så kan nog det vara skäl för omgående uppsägning - men det kräver ju förstås att du har någon annanstans att vara.

Men ingår fritt hö, så kanske det kan kompensera sämre bete? Jag menar, ingår det i hyran så ska väl ni få tillgång till det?? Det måste ni kräva! Red ut alla frågetecken innan du skriver under, även om ägaren kommer med ett färdigt kontrakt så kan man diskutera och ändra vissa punkter.

De kan mycket väl ha en privat klubb och kräva att man är med i den för att stå i stallet, men i mina öron låter det som att de tar pengarna själva. Vad gör klubben, mer än tar betalt? Om klubben är ansluten till ridsp.förb så ingår någon sorts försäkring, men en privat klubb har nog inte det.
 
Sv: Rätt eller fel?

Nä, det står inget om betena, tyvärr :( Men hö ingår ju och det står ju inte hur mycket hö man får ta så det är ju bra. Det dåliga med det är ju att höet har så dåligt proteininnehåll, men betet kanske kompenserar upp det lite ändå? Jag ska i alla fall ordna ett möte med dem och försöka ändra vissa saker innan jag skriver på för jag har inte fått de betena jag har blivit lovad, jag får betala för dåligt hö som jag inte skulle behövt använda om jag hade fått betena och sen kräver dem ändå att jag ska vara med och hjälpa till vid höleveranserna. Jag skulle mer än gärna kunnat vara med och hjälpt till vid höleveranserna om de hade hållit var de lovade! Det värsta är att ägaren inte ens har vågat visa sig i stallet sen jag kom dit, utan det är hennes man som kommer upp och tar hand om hästarna. Sen när jag försöker ringa/smsa så svarar hon inte och det är väl antagligen för att hon är konflikträdd. Hon vet väl själv att hon har gjort fel.

De har ju varit med i ridsportförbundet innan, men det är ju inte det längre enligt ridsportförbundet själva. Och de säger ju att man måste vara med pga att man får en försäkring, men jag tror det är något lurendrejeri med det där! Klubben gör ingenting.. De har ponnyridning som de tar betalt för och sen händer det väl ingenting mer där uppe så man kan ju inte kalla det för en klubb direkt. Förut när jag hade häst där köpte de väl in lite hinder ibland, men jag vet att det hade 70 000 på kontot som man absolut inte fick göra något för.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 348
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 407
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 850
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp