Rätt form?

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Thuja

Jag har ett sto som endast är grundriden. Köpte henne för 1 år sedan men inte kunnat börja träna henne ordentligt förrän nu. Det går bra men hon vägrar gå i "rätt form" (höja ryggen, trampa under sig osv..). Jag har fått en ny sadel utprovad till henne (den gamla var totalslut!). Vad ska jag göra? Ibland när jag rider på en volt lyckas jag få henne att trampa under sig men det är väldigt kort.
Vad gör jag för fel?? :cry:
 
Väldigt svårt att säga när man inte ser hur du rider.
Gör som Nyx sa, skaffa en tränare, det är det bästa sättet!
 
Tag hjälp av en person som är duktig på att tömköra också, det är bra speciellt för hästar som inte har muskler att bära både sig själv och ryttaren i rätt form.
 
Troligen behöver hästen mer muskler, den orkar helt enkelt inte några längre stunder. Klättra i branta backar, ev avsuttet i början. Och tömkörning. Det kommer med tiden. Lycka till.
 
Tack för alla svar. Jag hade gärna haft en privattränare men bor totalt avlägset så det är väldigt svårt att få upp någon hit! Bara att locka hit hovslagaren är svårt!!

Ska prova det där med tömkörning. Är det något speciellt jag ska tänka på då?
 
Det fel du gör är nog att ni inte lagt den viktiga grunden på rätt vis i rätt ordning för att hitta styrkan till rätt bärighet.

Då du bor långt från hjälp så gå in på www.riskonst.nu och följ ridtrappan så ska du se att det kommer lossna regält för er.

MVH/
 
Hon orkar kanske inte behöver kanske mer muskler.
rid för tränare!
Du kan kanske använda gummisnodd!!
 
Om Din hast bara ar grunriden sa har hon antagligen ingen aning om hur hon ska balansera sig for att kunna ga i en avslappnad form. Har du kunskapen att lara henne det? Annars maste du hitta en tranare, eller lata det ta den tid det tar att soka reda pa all fakta och trana dig sjalv.

Ratt form i hennes fall ar att hon maste borja lara sig vad bojning runt skanklarna innebar, att lara sig svara pa latta halvhalter med saetet sa att du kan reglera hennes tempo utan att behova stora henne i munnen mer an nodvandigt.

Vad du vill ar att hon ska vaga soka sig framat nerat med nacken for att finna en mjuk kontakt med bettet, detta kommer forst nar hon lart sig att ga ett jamnt, lugnt och avslappnat tempo, lart sig att boja sig genom hela kroppen, och att folja latta tygeltag.

Detta kan ta lang tid och du nar aldrig dit om du forsoker tvinga hals och huvud i form med hjalp av handen eller hjalptyglar. For hur ska en hast lara sig att soka kontakt med bettet framat nerat om handen ar hard och ber den att backa undan och boja pa nacken??

Nar nacken sjuker nerat och munnen sjalv soker kontakt med bettet sa kommer aven ryggen att slappna av och borja jobba korrekt. Med olika ovningar, mycket tempovaxlingar och halvhalter sa kommer tids nog aven bakbenen att jobba langre in under hasten, med det tar tid!

Lycka till

Frida
 
det viktigaste tycker jag att man får en riktigt bra tränare! som värkligen hjälper en..och det ska vara en utbildad A-B-C tränare! med mycket kunskap.
 
Sv: Rätt form?

hitta en duktig person som kan hjälpa dig med ridningen, som du och din häst trivs med, så ska du se att hästen kommer hitta formen.:D
 
Sv: Rätt form?

Eftersom denna tråd är FEM ÅR GAMMAL, så får vi hoppas att trådskaparen hittat en bra instruktör åt sig och sin häst.

Mvh

IngelaH
moderator, som låser tråden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 051
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 066
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 375
Senast: Snurrfian
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 437
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp