Dressyr Rätt galopp på unghäst (utbruten från Dressyrsnackis 14)

villhöver

Trådstartare
Vad är era bästa tricks för att få rätt galopp på en ganska valpig unghäst?
Ena jag rider är inne i en period där det blir lite bakvänt, fattar vänstergalopp i höger varv - gång på gång... Sen när man byter varv till vänster så fattar han glatt högergalopp istället :grin:
Han fattar rätt galopp åt båda hållen efter att man börjat om ett par gånger, men vore trevligt om man kunde hjälpa honom komma rätt och minska antalet försök och omfattningar.

Jag har kört mina vanliga "go to"-tricks men tänker om någon sitter på ett superbra "såhär brukar jag göra"-tips så tas det gärna emot.

Ena jag rider är inne i en period där det blir lite bakvänt, fattar vänstergalopp i höger varv - gång på gång... Sen när man byter varv till vänster så fattar han glatt högergalopp istället :grin:
Han fattar rätt galopp åt båda hållen efter att man börjat om ett par gånger, men vore trevligt om man kunde hjälpa honom komma rätt och minska antalet försök och omfattningar.

Jag har kört mina vanliga "go to"-tricks men tänker om någon sitter på ett superbra "såhär brukar jag göra"-tips så tas det gärna emot.
Jag tycker det funkar att motställa (ibland ganska kraftigt) för att på så sätt "spärra" ytterbogen och inbjuda hästen till att köra fram inner bog.

Min egen höll på lite så när jag köpte henne. Men det berodde på att ju "tydligare" galoppskänkel jag la an, desto snedare satt jag i sadeln och hon fattade för sätet. Det kan också vara något att tänka på när man rider.

Min ungponny gör gärna så. Jag ställer henne utåt och lättar på innerhanden i fattningen, då brukar det bli rätt galopp. Rider henne gärna lite utåtställd på långsidan, efter tips från tränaren. Detta för att få en jämn bjudning och lika stöd i båda händerna.

Just nu

Hästfolk

Hästvård

Träning

• Slänger med huvudet

Utrustning

Hästavel

• Dräktiga ston 2019/2020

Tävlingsgrenar

Allmänt

Hem & Hobby

Barn