Rätt galopp på unghäst (utbruten från Dressyrsnackis 14)

villhöver

Trådstartare
Vad är era bästa tricks för att få rätt galopp på en ganska valpig unghäst?
Ena jag rider är inne i en period där det blir lite bakvänt, fattar vänstergalopp i höger varv - gång på gång... Sen när man byter varv till vänster så fattar han glatt högergalopp istället :grin:
Han fattar rätt galopp åt båda hållen efter att man börjat om ett par gånger, men vore trevligt om man kunde hjälpa honom komma rätt och minska antalet försök och omfattningar.

Jag har kört mina vanliga "go to"-tricks men tänker om någon sitter på ett superbra "såhär brukar jag göra"-tips så tas det gärna emot.
 
Vad är era bästa tricks för att få rätt galopp på en ganska valpig unghäst?
Ena jag rider är inne i en period där det blir lite bakvänt, fattar vänstergalopp i höger varv - gång på gång... Sen när man byter varv till vänster så fattar han glatt högergalopp istället :grin:
Han fattar rätt galopp åt båda hållen efter att man börjat om ett par gånger, men vore trevligt om man kunde hjälpa honom komma rätt och minska antalet försök och omfattningar.

Jag har kört mina vanliga "go to"-tricks men tänker om någon sitter på ett superbra "såhär brukar jag göra"-tips så tas det gärna emot.

Jag tycker det funkar att motställa (ibland ganska kraftigt) för att på så sätt "spärra" ytterbogen och inbjuda hästen till att köra fram inner bog.

Min egen höll på lite så när jag köpte henne. Men det berodde på att ju "tydligare" galoppskänkel jag la an, desto snedare satt jag i sadeln och hon fattade för sätet. Det kan också vara något att tänka på när man rider.
 
Vad är era bästa tricks för att få rätt galopp på en ganska valpig unghäst?
Ena jag rider är inne i en period där det blir lite bakvänt, fattar vänstergalopp i höger varv - gång på gång... Sen när man byter varv till vänster så fattar han glatt högergalopp istället :grin:
Han fattar rätt galopp åt båda hållen efter att man börjat om ett par gånger, men vore trevligt om man kunde hjälpa honom komma rätt och minska antalet försök och omfattningar.

Jag har kört mina vanliga "go to"-tricks men tänker om någon sitter på ett superbra "såhär brukar jag göra"-tips så tas det gärna emot.
Min ungponny gör gärna så. Jag ställer henne utåt och lättar på innerhanden i fattningen, då brukar det bli rätt galopp. Rider henne gärna lite utåtställd på långsidan, efter tips från tränaren. Detta för att få en jämn bjudning och lika stöd i båda händerna.
 
Jag tar halvhalter så de har bra balans, är noga med timing och stöttar upp på ytter ordentligt. Har de riktigt svårt så välter jag in dem i nya galoppen genom att vända i fattningen. Men då ska tygeltaget aldrig gå bakåt...
 
Min har lite svårt att fatta vänstergalopp. Lägger hittills alltid fattningen på samma ställe, ur andra hörnet med långsidan fram för oss. Rider på framåt i traven och rubbar henne lite ur balans, ut på yttertygeln så hon börjar galoppera. Jag tar ingen förhållning utan hellre att det blir några snabba travsteg in i galoppen så de hittar flytet framåt. Sen går det perioder när de får lite kaos i hjärnan och det lätt blir fel galopp. Bara att bryta av och berömma när det blir rätt typ.
 
Lägger hittills alltid fattningen på samma ställe, ur andra hörnet med långsidan fram för oss. Rider på framåt i traven och rubbar henne lite ur balans, ut på yttertygeln så hon börjar galoppera. Jag tar ingen förhållning utan hellre att det blir några snabba travsteg in i galoppen så de hittar flytet framåt. Sen går det perioder när de får lite kaos i hjärnan och det lätt blir fel galopp. Bara att bryta av och berömma när det blir rätt typ.

Såhär 👆
Hellre lite framåt än förhållningar. Många unghästar är inte starka nog.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har en relativt outbildad unghäst som alltså inte tar galoppskänkeln. Hon kan fatta galopp, i båda varven men hon bara fattar...
Svar
4
· Visningar
1 138
Senast: fejko
·
Träning På ridbanan tar han alltid rätt galopp,dvs vänster galopp i vänster varv och tvärt om. När vi rider i skogen (som blir 99% av gångerna,i...
2
Svar
30
· Visningar
2 997
Träning Nu blir detta ganska långt. Jag har en unghäst som under vilan i vintras lyckades sträcka sitt ena bakben. Efter detta har hon svårt...
Svar
11
· Visningar
2 923
Senast: Balahé
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 497
Senast: TeamVM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp