Rätt häst men fel ålder på hästpasset

P

puckis

Har nyligen köpt häst som är oregistrerad. Förra ägaren ordnande ett hästpass - allt lät jättebra.
Sedan åkte jag på kurs och alla undrade vem han var efter ( rätt fin häst :love:).
Började söka lite ( visste vem uppfödaren var) och upptäckte att det är fel ålder på hästpasset.
Det underliga är att han inte har några ordentliga papper dvs helt oregistrerad och "okänd" härstamning även fast jag vet vem uppfödaren är. Har dock inte fått tag i honom för att få rätta papper. Men hur gör jag nu? jag tycker det känns tråkigt att det ska stå okänd härstamning när jag vet vem han är efter - dessutom en fin hingst.
Okunnigt av mig att inte tänka ett steg före men jag brydde mig inte så mycket om stammen då men eftersom alla frågat vem han är efter blev jag intresserad och började kolla runt - och han är ju fin! Kan man bara ändra hur som helst i hästpasset eller? :confused:
 
vad är hästen för ras?

Du tar kontakt med den rasförening som har hand om hästpass och registreringsärenden för din ras (eller korsning). Så kommer de att hjälpa dig både med hur du ska göra, och med att fixa ett nytt pass med rätt uppgifter i.

Så, vad är det för ras eller korsning? Om det är helt okänt, vad är det för typ av häst? (halvblodsmodell t ex). Och vem har utfärdat passet?
 
Det är ett fullblod/halvblod. Han går ju då automatiskt under svenskt halvblod.
Jag har inte passet framme nu men det är bara tt ringa och ändra eller?
 
Kan det inte vara så att hästen inte får registreras då stoägaren inte betalt sina betäckningsavgifter?
 
Nej, du kan inte ändra i passet. ring till ASVH och fråga hur du ska göra. Om passet ska ändras måste du skicka in passet till ASVH. Lycka till!
 
Nej, DU får inte ändra, det måste du skicka in passet för. Men de hjälper dig med vilka papper etc du kan behöva kompletteras med etc.
 
Hästen måste identifieras att det värkligen är den du säger om det är så att det inte finns några papper.
Det är inte bara att säga att nu vet jag vem han är efter...
Som sagt ring till avelsförbundet så får du hjälp!!!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 659
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 238
Relationer En förälder/vårdnadsperson i det här fallet. Låt mig först vara tydlig med att jag egentligen inte tycker att jag gjort något fel...
2
Svar
30
· Visningar
4 405
Senast: honung
·
Relationer En person som var mig nära i barndomen fyller snart 90 år. Vi har inte haft någon kontakt på många år men när jag träffade hen innan jul...
2
Svar
22
· Visningar
2 141
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp