Rätt hingst som pappa?

Freazer

Trådstartare
Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen väldigt mörkt) i svansen. Kanske inget konstigt med det förutom att pappan, farfar, mamman till hingsten osv är svarta. På stoets sida är hon själv mörkbrun och har endast svarta/mörkbruna hästar iaf i 4 led bak. Hon har tidigare lämnat ett antal föl med olika pappor där alla föl har varit svarta eller mörkbruna, utom då denna. Dessutom travar den och rör sig alldeles ”för bra” för att vara ett hoppföl 🙈

Vet att jag har läst trådar tidigare på buke om personer som har misstänkt att det varit fel pappa.
Hur stor är risken tror ni att det bara blivit ngt med färgen från långt bak ngnstans i stammen eller att det faktiskt är fel pappa?
Lär ju få veta när jag gör passet om inget annat men har funderat mkt på det efterhand fölet har vuxit på sig och travar bara bättre och bättre 🙈
 
En del hästar reggas felaktigt som svarta, i alla fall bland islandshästar

Inom varmblod är det ofta tvärt om. Svarta hästar reggas felaktigt som mörkrbruna eller svartbruna.

Detta för att det finns en tanke om att svarta hästar aldrig har några ljusa hår någonstans. Medan det tydligen är så att även genetiskt svarta hästar kan vara lite ljusare i tex ljumskarna.
 
Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen väldigt mörkt) i svansen. Kanske inget konstigt med det förutom att pappan, farfar, mamman till hingsten osv är svarta. På stoets sida är hon själv mörkbrun och har endast svarta/mörkbruna hästar iaf i 4 led bak. Hon har tidigare lämnat ett antal föl med olika pappor där alla föl har varit svarta eller mörkbruna, utom då denna. Dessutom travar den och rör sig alldeles ”för bra” för att vara ett hoppföl 🙈

Vet att jag har läst trådar tidigare på buke om personer som har misstänkt att det varit fel pappa.
Hur stor är risken tror ni att det bara blivit ngt med färgen från långt bak ngnstans i stammen eller att det faktiskt är fel pappa?
Lär ju få veta när jag gör passet om inget annat men har funderat mkt på det efterhand fölet har vuxit på sig och travar bara bättre och bättre 🙈
Inte konstigt alls - fux kan ligga dolt i generationer. Till och med hos Frieserhästar dyker det upp nån fux då och då
 
Inte konstigt alls - fux kan ligga dolt i generationer. Till och med hos Frieserhästar dyker det upp nån fux då och då
Det finns inga fuxar bakåt förrän en endaste i 6:e led bak på pappans sida (kollade typ 10 led bak på båda sidorna), resten är som sagt svarta eller mörkbruna. Menar du att han kanske blir en fux? 🙈 Är sjukt dålig på färger men vad är oddsen för att den där enstaka fuxen isåfall ska slå igenom 😂
 
Jag fick en fux från svart hingst och brunt sto som hade två fuxar i fjärde led. Hingstens mamma var fux med jag trodde att stoet helt saknade fuxanlag.
När fölet föddes tänkte jag att det fått en väldigt konstig brun färg. Vit på insidan av låren. Tog ett tag innan jag kopplade att det blivit en fux.
 
Mitt ena varmblod är född blyertsgrå och full i vita tecken, de var ju en chock då alla andra har blivit svartbruna elr mörkbruna utan tecken i den släkten förutom någon vit kota på några av dem. Men sen började vi kolla bakåt i stamtavlan och insåg att både färg och tecken kom från Morfars far. Så ibland slår de lite roligt vad de gäller färger och tecken 😊
 
Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen väldigt mörkt) i svansen. Kanske inget konstigt med det förutom att pappan, farfar, mamman till hingsten osv är svarta. På stoets sida är hon själv mörkbrun och har endast svarta/mörkbruna hästar iaf i 4 led bak. Hon har tidigare lämnat ett antal föl med olika pappor där alla föl har varit svarta eller mörkbruna, utom då denna. Dessutom travar den och rör sig alldeles ”för bra” för att vara ett hoppföl 🙈

Vet att jag har läst trådar tidigare på buke om personer som har misstänkt att det varit fel pappa.
Hur stor är risken tror ni att det bara blivit ngt med färgen från långt bak ngnstans i stammen eller att det faktiskt är fel pappa?
Lär ju få veta när jag gör passet om inget annat men har funderat mkt på det efterhand fölet har vuxit på sig och travar bara bättre och bättre 🙈
Svart är dominant över fux, så om det bara finns fux någonstans bakåt på båda sidor, så kan anlaget "tassa med" i generationer utan att synas.
 
Svart är dominant över fux, så om det bara finns fux någonstans bakåt på båda sidor, så kan anlaget "tassa med" i generationer utan att synas.
Spännande, men räcker det att det bara finns en fux på ena sidan bakåt? (6:e ledet). Får se helt enkelt vad det blir men håller tummarna för att det inte blir en fux 🙈😅
 
Spännande, men räcker det att det bara finns en fux på ena sidan bakåt? (6:e ledet). Får se helt enkelt vad det blir men håller tummarna för att det inte blir en fux 🙈😅
En svart eller brun häst är genetiskt E/e eller E/E (extension - E är dominant och gör att cellerna kan producera svart päls). En fux är alltså e/e. Om båda föräldrarna är tex svarta och heterozygota för E (E/e) så är det 25% chans att fölet blir fux (e/e). Är någon av föräldrarna homozygot (E/E) blir det bara svarta föl eftersom minst ett E alltid följer med.
 
Nej, röd man och svans och ofta är de ganska färglösa runt ögon osv när de föds.

Han har inte röd man eller svans..
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 198
Senast: Unafraid
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 414
Senast: Görel
·
Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 055
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp