Rätt hingst som pappa?

Spännande, men räcker det att det bara finns en fux på ena sidan bakåt? (6:e ledet). Får se helt enkelt vad det blir men håller tummarna för att det inte blir en fux 🙈😅
Nej, anlaget måste komma från båda sidor för att det ska bli en fux av två svarta/bruna. Fölet måste få två fuxanlag för att bli fux.
 
Färg är intressant.
Fux + fux blir alltid fux

Svart + svart blir svart eller fux om båda är Ee

Brun + brun kan bli alla 3 grundfärger (fux svart och brun) .

Här har du svart + brun och avkomman kan bli svart, brun eller fux, fux beror på om den svarta har Ee kan ge fux eller EE kan inte ge fux så frågan är om hingsten fått avkommor som är fuxar eller inte.
 
Om det blir brun eller svart beror på om hästen har A, hur dom olika bruna nyanserna nedärvds är lite riktigt klart.
  • (A)= brun
  • (A+)= viltbrun
  • (At)= svartbrun
 
Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen väldigt mörkt) i svansen. Kanske inget konstigt med det förutom att pappan, farfar, mamman till hingsten osv är svarta. På stoets sida är hon själv mörkbrun och har endast svarta/mörkbruna hästar iaf i 4 led bak. Hon har tidigare lämnat ett antal föl med olika pappor där alla föl har varit svarta eller mörkbruna, utom då denna. Dessutom travar den och rör sig alldeles ”för bra” för att vara ett hoppföl 🙈

Vet att jag har läst trådar tidigare på buke om personer som har misstänkt att det varit fel pappa.
Hur stor är risken tror ni att det bara blivit ngt med färgen från långt bak ngnstans i stammen eller att det faktiskt är fel pappa?
Lär ju få veta när jag gör passet om inget annat men har funderat mkt på det efterhand fölet har vuxit på sig och travar bara bättre och bättre 🙈

På din beskrivning låter det nästan som om fölet har gulanlag och alltså skulle kunna vara gulbrun? Om det du beksriver som är mörkt faktiskt är svart (för då kan det ju inte vara fux)? Gulanlag kan ligga dolt (i typ hur många generationer som helst) "under" svart grundfärg, så det skulle ju kunna vara en möjlighet att pappan faktiskt är gulsvart och att det i kombination med stoets bruna färg gett en gulbrun avkomma? Men då borde hingsten gett (synligt) gult tidigare, dvs han borde ha några avkommor som är gulbruna eller isabeller. Har du någon bild på ditt föl? Tror det är mycket lättare att försöka färgbestämma om vi får se fölet, snarare än att gissa utifrån beskrivningar!
 
På din beskrivning låter det nästan som om fölet har gulanlag och alltså skulle kunna vara gulbrun? Om det du beksriver som är mörkt faktiskt är svart (för då kan det ju inte vara fux)? Gulanlag kan ligga dolt (i typ hur många generationer som helst) "under" svart grundfärg, så det skulle ju kunna vara en möjlighet att pappan faktiskt är gulsvart och att det i kombination med stoets bruna färg gett en gulbrun avkomma? Men då borde hingsten gett (synligt) gult tidigare, dvs han borde ha några avkommor som är gulbruna eller isabeller. Har du någon bild på ditt föl? Tror det är mycket lättare att försöka färgbestämma om vi får se fölet, snarare än att gissa utifrån beskrivningar!
Tvärtom, gulanlag kan inte ligga dolt. Precis som skimmel så syns det om hästen har färgen.
Däremot kan det vara svårt att se, som med Pompe 401, men det märktes när han fick isabellavkommor.
 
Tvärtom, gulanlag kan inte ligga dolt. Precis som skimmel så syns det om hästen har färgen.
Däremot kan det vara svårt att se, som med Pompe 401, men det märktes när han fick isabellavkommor.
Det kan ju vara väldigt svårt att se gulanlag på en svart häst iom att blekningen är så liten jämfört med hur anlaget angriper den röda färgen. Jag tolkade inlägget du svarar på som att anlaget kan döljas av svart färg inte att anlaget skulle vara recessivt.
 
Det kan ju vara väldigt svårt att se gulanlag på en svart häst iom att blekningen är så liten jämfört med hur anlaget angriper den röda färgen. Jag tolkade inlägget du svarar på som att anlaget kan döljas av svart färg inte att anlaget skulle vara recessivt.
År 2021 med tillgång till dna-test och kunskap om hur anlaget nedärvs tror jag inte att det poppar upp en gul häst utan att man har misstänkt det på någon av föräldrarna och de måste ju i sin tur ha en förälder med anlaget o s v. Känns väldigt orimligt att det skulle finnas flera generationer med smyggula hästar i dagens läge.
 
År 2021 med tillgång till dna-test och kunskap om hur anlaget nedärvs tror jag inte att det poppar upp en gul häst utan att man har misstänkt det på någon av föräldrarna och de måste ju i sin tur ha en förälder med anlaget o s v. Känns väldigt orimligt att det skulle finnas flera generationer med smyggula hästar i dagens läge.
Osannolikt ja men inte omöjligt. Det räcker ju att gulanlaget gått i arv på morssidan i generationer och att allesammans varit svarta. Får de då bara något enstaka svart avkomma var så är det lätt att missa det gula anlaget. Det är inte alla raser som gentestar sina hästar på färger så kommer det bara svart svart svart så vem skulle veta?
Jag säger absolut inte att den här ungen är gul för det har jag ingen koll på alls men jag är rätt övertygad om att gult kan poppa upp där man minst anar det om hela släkten är svart.
 
Osannolikt ja men inte omöjligt. Det räcker ju att gulanlaget gått i arv på morssidan i generationer och att allesammans varit svarta. Får de då bara något enstaka svart avkomma var så är det lätt att missa det gula anlaget. Det är inte alla raser som gentestar sina hästar på färger så kommer det bara svart svart svart så vem skulle veta?
Jag säger absolut inte att den här ungen är gul för det har jag ingen koll på alls men jag är rätt övertygad om att gult kan poppa upp där man minst anar det om hela släkten är svart.
Jag skulle säga att sannolikheten att vinna 100 miljoner på Lotto är större. Inom den varmblodiga ridhästaveln är det gentestat i flera generationer och att missa det i så många generationer med antagligen ett gäng avkommor på varje sto tror jag inte är möjligt. Ta återigen Pompe som exempel, han fick flera isabellavkommor trots att han själv såg svartbrun ut.
 
Jag skulle säga att sannolikheten att vinna 100 miljoner på Lotto är större. Inom den varmblodiga ridhästaveln är det gentestat i flera generationer och att missa det i så många generationer med antagligen ett gäng avkommor på varje sto tror jag inte är möjligt. Ta återigen Pompe som exempel, han fick flera isabellavkommor trots att han själv såg svartbrun ut.
Ja fast då är du återigen inne på hingstarna. Att hitta gulanlag hos en hingst som får många avkommor är lättare än hos ett sto som kanske får en eller två. Det här rörde sig väl dessutom inte om ett varmblod utan om en islänning (kan minnas fel) gentestar man generellt dem för färg? Om så vore fallet borde TS veta om stoet är EE eller Ee.
 
Ja fast då är du återigen inne på hingstarna. Att hitta gulanlag hos en hingst som får många avkommor är lättare än hos ett sto som kanske får en eller två. Det här rörde sig väl dessutom inte om ett varmblod utan om en islänning (kan minnas fel) gentestar man generellt dem för färg? Om så vore fallet borde TS veta om stoet är EE eller Ee.
Hur är jag inne på hingstarna när jag skriver att mödernet måste ha producerat någon avkomma som det synts på?
Man har bra koll på vilka som haft anlaget, både hingstar och ston, och har givetvis koll på hur deras avkommor ser ut. Kunskapen har funnits i årtionden.
Det är ett hoppföl, inte en islänning.
 
Det är ett hoppföl, inte en islänning.
Då blandade jag ihop det med någon annan tråd
Jag kvarstår dock vid att man kan få oväntat gult från svarta hästar även om det säkert är ovanligt.
I övrigt hoppas jag fortfarande på att TS postar en bild på underverket så det går att säga något alls som inte bara blir teoretiska diskussioner :)
 
Jag skulle säga att sannolikheten att vinna 100 miljoner på Lotto är större. Inom den varmblodiga ridhästaveln är det gentestat i flera generationer och att missa det i så många generationer med antagligen ett gäng avkommor på varje sto tror jag inte är möjligt. Ta återigen Pompe som exempel, han fick flera isabellavkommor trots att han själv såg svartbrun ut.

Nu har jag inte koll på den varmblodiga ridhästaveln och vad som testas och inte testas där, men visst kan ett gulanlag finnas på en svart/svartbrun häst utan att synas! Jag har sett flera exempel på det. Och som du såg i min första kommentar skrev jag ju också att om hingsten har gulanlaget "dolt" så bör han ha gett synligt gula avkommor tidigare i form av gulbruna eller isabeller.
 
Det kan ju vara väldigt svårt att se gulanlag på en svart häst iom att blekningen är så liten jämfört med hur anlaget angriper den röda färgen. Jag tolkade inlägget du svarar på som att anlaget kan döljas av svart färg inte att anlaget skulle vara recessivt.
Ja, mitt inlägg ska tolkas som att gult kan döljas av svart färg, vilket jag fortfarande hävdar att det kan.
 
Nu har jag inte koll på den varmblodiga ridhästaveln och vad som testas och inte testas där, men visst kan ett gulanlag finnas på en svart/svartbrun häst utan att synas! Jag har sett flera exempel på det. Och som du såg i min första kommentar skrev jag ju också att om hingsten har gulanlaget "dolt" så bör han ha gett synligt gula avkommor tidigare i form av gulbruna eller isabeller.
Inom varmblodiga ridhästaveln har det som sagt inte hänt sedan Pompe och han var född 1958. Sedan dess har kunskapen utvecklats och nu vet man hur anlaget nedärvs. Anlaget kan finnas på men inte hos, d v s färgen kan se annorlunda ut men påvisas vid ett gentest. Däremot kan det inte ligga latent vilket att ligga dolt kan tolkas som.
 
Den här hästen har gult anlag, till exempel. Jag skulle nog vilja hävda att det är ganska väl dolt under den svarta färgen (även om nyansen säkert hade sett annorlunda ut om han inte haft det gula, men jag vill absolut hävda att det finns svarta hästar som ser ut såhär även utan gult anlag).

Askur.jpg
 
Inom varmblodiga ridhästaveln har det som sagt inte hänt sedan Pompe och han var född 1958. Sedan dess har kunskapen utvecklats och nu vet man hur anlaget nedärvs. Anlaget kan finnas på men inte hos, d v s färgen kan se annorlunda ut men påvisas vid ett gentest. Däremot kan det inte ligga latent vilket att ligga dolt kan tolkas som.
Jag vet hur anlaget ärvs, och när jag säger dolt så menar jag det och inget annat. Givetvis ser man vid ett gentest om det finns eller inte. Som sagt - mina kommentarer och mitt svar gäller inte specifikt varmblodig ridhäst, utan är generellt angående färgen. Det var inte tydligt för mig vilken ras ursprungsinlägget avsåg, och jag är inte insatt i vilka tester man normalt gör på varmblodiga ridhästar.
 
Den här hästen har gult anlag, till exempel. Jag skulle nog vilja hävda att det är ganska väl dolt under den svarta färgen (även om nyansen säkert hade sett annorlunda ut om han inte haft det gula, men jag vill absolut hävda att det finns svarta hästar som ser ut såhär även utan gult anlag).

Visa bifogad fil 67920
Jag kan inte så mkt om färger så kanske dum fråga, men räknas den på bilden som svart? Den ser ju verkligen brun ut i både päls och man/svans. Ser ju nästan ut som en väldigt mörk fux?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 882
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 198
Senast: Unafraid
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 411
Senast: Görel
·
Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 055
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp