Rätt hingst som pappa?

Jag kan inte så mkt om färger så kanske dum fråga, men räknas den på bilden som svart? Den ser ju verkligen brun ut i både päls och man/svans. Ser ju nästan ut som en väldigt mörk fux?
Han är registrerad som "smokey black", alltså gulsvart (och han är genetiskt gulsvart, han har många avkommor och många av dem är isabeller och gulbruna, själv är han resultatet av isabellfärgad mamma och svart pappa). Det bruna är säkert resultatet av att gulanlaget ändå har viss blekningseffekt på svart, min poäng med bilden var att illustrera att man inte omedelbart ser att "det där är en häst med gulanlag", utan att man snarare som du funderar över om den är svart, svartbrun eller mörkbrun.
 
Han är registrerad som "smokey black", alltså gulsvart (och han är genetiskt gulsvart, han har många avkommor och många av dem är isabeller och gulbruna, själv är han resultatet av isabellfärgad mamma och svart pappa). Det bruna är säkert resultatet av att gulanlaget ändå har viss blekningseffekt på svart, min poäng med bilden var att illustrera att man inte omedelbart ser att "det där är en häst med gulanlag", utan att man snarare som du funderar över om den är svart, svartbrun eller mörkbrun.
Svart hade jag nog inte gissat på iaf..
 
Pompe 401 som sagt
Pompe.jpg
 
Jag kan inte så mkt om färger så kanske dum fråga, men räknas den på bilden som svart? Den ser ju verkligen brun ut i både päls och man/svans. Ser ju nästan ut som en väldigt mörk fux?
Och så ska jag kanske tillägga att jag sett hästar som är registrerade som svarta och som ser ut såhär! Jag upplever att det hos islanshästar är en lite större nyansvariation i de flesta färger än vad jag sett på andra hästar - jag har t.ex. själv ett sto som är registrerad som svart och den här tiden på året (när vinterpälsen släpper) är hon nästan ljusbrun på kroppen! (mycket ljusare än hästen på bilden) Hon kan inte rimligtvis ha gulanlag (pappa mörk musblack utan gula avkommor, mamma fux), så utgår från att hon är korrekt reggad.
 
...och jag gissar att om man inte vet hur hans genetik ser ut, så skulle man kunna bli aningens förvånad över att han med ett mörkbrunt sto ger en gulbrun fölunge (som ju kan vara väldigt ljusa när de föds)!
Hans morfar var gul, står som gulblack eftersom han var född 1938 och man inte hade kläm på färgerna ordentligt. Mamma står som mörkfux i stamboken men det är förstås fel. Morfar fick färgen från sin skimmelpappa född 1933 som måste ha varit född gul eftersom hans skimmelmamma gav gul avkomma med icke gul hingst.

Så man blev förvånad över både gulbruna och isabeller och sen lärde man sig mer om hur anlaget fungerar.
 
Hans morfar var gul, står som gulblack eftersom han var född 1938 och man inte hade kläm på färgerna ordentligt. Mamma står som mörkfux i stamboken men det är förstås fel. Morfar fick färgen från sin skimmelpappa född 1933 som måste ha varit född gul eftersom hans skimmelmamma gav gul avkomma med icke gul hingst.

Så man blev förvånad över både gulbruna och isabeller och sen lärde man sig mer om hur anlaget fungerar.
Ja, och jag kan tänka mig att den enskilda uppfödaren även idag skulle kunna bli förvånad över att två riktigt mörka hästar kan ge en väldigt ljus, om man inte fullt ut känner till färgerna bakom de två mörka föräldrahästarna (som ju då skulle kunna vara gulsvart + mörkbrun till exempel).
 
Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen väldigt mörkt) i svansen. Kanske inget konstigt med det förutom att pappan, farfar, mamman till hingsten osv är svarta. På stoets sida är hon själv mörkbrun och har endast svarta/mörkbruna hästar iaf i 4 led bak. Hon har tidigare lämnat ett antal föl med olika pappor där alla föl har varit svarta eller mörkbruna, utom då denna. Dessutom travar den och rör sig alldeles ”för bra” för att vara ett hoppföl 🙈

Vet att jag har läst trådar tidigare på buke om personer som har misstänkt att det varit fel pappa.
Hur stor är risken tror ni att det bara blivit ngt med färgen från långt bak ngnstans i stammen eller att det faktiskt är fel pappa?
Lär ju få veta när jag gör passet om inget annat men har funderat mkt på det efterhand fölet har vuxit på sig och travar bara bättre och bättre 🙈
vad är det för stam på fölungen?
 
Färg är intressant.
Fux + fux blir alltid fux

Svart + svart blir svart eller fux om båda är Ee

Brun + brun kan bli alla 3 grundfärger (fux svart och brun) .

Här har du svart + brun och avkomman kan bli svart, brun eller fux, fux beror på om den svarta har Ee kan ge fux eller EE kan inte ge fux så frågan är om hingsten fått avkommor som är fuxar eller inte.
Väldigt intressant med färg. Hingsten har lämnat fux ihop med fuxsto har jag sett.
 
På din beskrivning låter det nästan som om fölet har gulanlag och alltså skulle kunna vara gulbrun? Om det du beksriver som är mörkt faktiskt är svart (för då kan det ju inte vara fux)? Gulanlag kan ligga dolt (i typ hur många generationer som helst) "under" svart grundfärg, så det skulle ju kunna vara en möjlighet att pappan faktiskt är gulsvart och att det i kombination med stoets bruna färg gett en gulbrun avkomma? Men då borde hingsten gett (synligt) gult tidigare, dvs han borde ha några avkommor som är gulbruna eller isabeller. Har du någon bild på ditt föl? Tror det är mycket lättare att försöka färgbestämma om vi får se fölet, snarare än att gissa utifrån beskrivningar!

Nej det tror jag inte att det finns. Det har inte funnits några avkommor med synligt gult iaf och ingen av dom har några av de hingstar med gulanlag i stammen.
 
Väldigt intressant med färg. Hingsten har lämnat fux ihop med fuxsto har jag sett.
Då vet vi att hingsten är aa Ee eftersom den givit fux med en ee (fux), avkomman måste ha fått e från både sto och hingst för att få ee (fux).

Brun häst har någon av dessa genuppsättningar

AA EE, AA Ee, Aa EE och Aa Ee.
Eftersom din häst fått avkomma som är svart så kan hon inte vara dom 2 som jag färgat rött för då hade hon bara givit bruna hästar.
Så detta sto är någon av dom andra varav AaEE kan ge avkomma som är svart eller brun medan Aa Ee kan ge fux , brun eller svart.

Aa Ee kan bekräftas med att denna hästen ger en fuxavkomma medan Aa EE inte kan bekräftas med avsaknad av att ge fux då det kan vara en slump att det inte blivit några fuxar.
 
Och så ska jag kanske tillägga att jag sett hästar som är registrerade som svarta och som ser ut såhär! Jag upplever att det hos islanshästar är en lite större nyansvariation i de flesta färger än vad jag sett på andra hästar - jag har t.ex. själv ett sto som är registrerad som svart och den här tiden på året (när vinterpälsen släpper) är hon nästan ljusbrun på kroppen! (mycket ljusare än hästen på bilden) Hon kan inte rimligtvis ha gulanlag (pappa mörk musblack utan gula avkommor, mamma fux), så utgår från att hon är korrekt reggad.
Även utan gulanlag kan svart finnas i olika nyanser. Från nästan blåsvart till blekare svart. Men fortfarande svart.

som Furugren sagt - om hästen inte är tydligt brun är den svart. :)
Jag har haft svarta hästar som varit rödaktiga när solen blekt på sommaren.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 198
Senast: Unafraid
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 414
Senast: Görel
·
Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 055
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp