Rätt hingst som pappa?

Den här hästen har gult anlag, till exempel. Jag skulle nog vilja hävda att det är ganska väl dolt under den svarta färgen (även om nyansen säkert hade sett annorlunda ut om han inte haft det gula, men jag vill absolut hävda att det finns svarta hästar som ser ut såhär även utan gult anlag).

Visa bifogad fil 67920
Är det Askur? I så fall , hans mamma isabell.
 
Är det Askur? I så fall , hans mamma isabell.
Ja, det är Askur som är gulsvart med svart pappa och isabellfärgad mamma och en hel hög gula avkommor. Jag la upp bilden på honom för att visa att det inte alls är självklart att ett gult anlag "syns" när grundfärgen är svart!
 
Även utan gulanlag kan svart finnas i olika nyanser. Från nästan blåsvart till blekare svart. Men fortfarande svart.

som Furugren sagt - om hästen inte är tydligt brun är den svart. :)
Jag har haft svarta hästar som varit rödaktiga när solen blekt på sommaren.
Ja, visst är det så och det var litegrann poängen med mina inlägg och bilden på den (konstaterat) gulsvarta islandshingsten - både att gulanlag kan finnas där det inte tydligt syns, och att svart liksom alla andra färger kommer i olika nyanser.
 
Ja, visst är det så och det var litegrann poängen med mina inlägg och bilden på den (konstaterat) gulsvarta islandshingsten - både att gulanlag kan finnas där det inte tydligt syns, och att svart liksom alla andra färger kommer i olika nyanser.
Nu tycker moderatorn att diskussionen flytit iväg till att bli en mer allmän färgtråd. Det finns en färgtråd och diskussionen om färger på andra hästar än TS föl får fortsätta i den https://www.bukefalos.se/threads/faergtrad-iii.1480290/

/mod.
 
@Freazer
Vet inte hur vanligt det är att det blandas ihop doser på hingstar, men det är väl inte helt omöjligt? Det finns ju ändå en mänsklig faktor i hela processen också. Spännande när du sen får svaret på papper! :)

Vi har iaf fått fel pappa på flera kalvar på mitt jobb och fått dna-bestämt att det är en tjur som vi aldrig ens haft i vårt kärl. Den är spännande! ;)
 
@Freazer
Vet inte hur vanligt det är att det blandas ihop doser på hingstar, men det är väl inte helt omöjligt? Det finns ju ändå en mänsklig faktor i hela processen också. Spännande när du sen får svaret på papper! :)

Vi har iaf fått fel pappa på flera kalvar på mitt jobb och fått dna-bestämt att det är en tjur som vi aldrig ens haft i vårt kärl. Den är spännande! ;)

Nej man hör väl inte jätteofta om att det händer men hade för mig jag läste häromåret om ngn som misstänkte fel pappa till sitt föl. Sen finns det väl ngt känt fall (står helt still i huvudet nu vilken hingst det rörde sig om). Jag är väldigt nyfiken på att göra en koll lite tidigare bara för att se om det är rätt eller inte. Vad sjutton gör man om det är fel pappa? Det går inte att ta fler föl på stoet så det är inte bara att försöka tillverka en ny isåfall.

Men oj! hur upptäckte ni det var fel pappa? "Fel" färg? 🙈
 
Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen väldigt mörkt) i svansen. Kanske inget konstigt med det förutom att pappan, farfar, mamman till hingsten osv är svarta. På stoets sida är hon själv mörkbrun och har endast svarta/mörkbruna hästar iaf i 4 led bak. Hon har tidigare lämnat ett antal föl med olika pappor där alla föl har varit svarta eller mörkbruna, utom då denna. Dessutom travar den och rör sig alldeles ”för bra” för att vara ett hoppföl 🙈

Vet att jag har läst trådar tidigare på buke om personer som har misstänkt att det varit fel pappa.
Hur stor är risken tror ni att det bara blivit ngt med färgen från långt bak ngnstans i stammen eller att det faktiskt är fel pappa?
Lär ju få veta när jag gör passet om inget annat men har funderat mkt på det efterhand fölet har vuxit på sig och travar bara bättre och bättre 🙈
Jag litar inte alls på fölfärgen, speciellt inte för de som är svarta. Min svarta var visserligen lite grå som de brukar vara när de föds men med tydlig gul nyans på vissa ställen sen blev hon i stort sett beige inom ett par veckor och hade kvar ljusa stråk i man och svans tills hon var två. Hon hade också ål när hon såg ut så. Som vuxen är hon nu svart med en hel del vita stickelhår.
 
Nej man hör väl inte jätteofta om att det händer men hade för mig jag läste häromåret om ngn som misstänkte fel pappa till sitt föl. Sen finns det väl ngt känt fall (står helt still i huvudet nu vilken hingst det rörde sig om). Jag är väldigt nyfiken på att göra en koll lite tidigare bara för att se om det är rätt eller inte. Vad sjutton gör man om det är fel pappa? Det går inte att ta fler föl på stoet så det är inte bara att försöka tillverka en ny isåfall.

Men oj! hur upptäckte ni det var fel pappa? "Fel" färg? 🙈
Spännande att se! Man hoppas ju såklart att det är rätt, man har ju ändå gjort hingstval med omsorg!

När det gällde kalvarna så skickar vi alltid prov för dna-analys på alla kvigor som föds och då när vi fick tillbaka provsvaren så var det två som hade helt fel pappa. :p Jag kände inte alls igen namnet så grottade igenom alla rapporter och allt och insåg att det måste ha varit fel sperma i doserna, alternativt blandad sperma, för vi hade aldrig haft den tjuren (B, stationerad i Tyskland) och korna var seminerade med samma doser (från H, stationerad i Danmark). Nu visade det sig att det var en bra tjur som var pappa så det gjorde inte så mycket (jag hade blivit duktigt upprörd om det typ var fel ras eller nåt :laugh:) men både jag och min avelsrådgivare var rätt så frustrerade ett tag och det var många turer innan vi insåg att det helt enkelt blivit fel. :laugh: Det var könssorterade doser så antagligen hade sperma från den ena blivit kvar i makapären som separerar när det skulle bytas doser (det görs på samma ställe).
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 198
Senast: Unafraid
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 411
Senast: Görel
·
Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 055
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp