Rätt hö, råprotein.

mimma

Trådstartare
Min häst har varit väldigt dålig i magen den senare tiden. Han får ensilage och nu har veterinären sagt att jag borde införskaffa hö och ge honom istället, för att se om magen stabiliserar sig av det.
Jag har dock inte mycket kunskap när det gäller foderanalyser och skulle därför behöva lite hjälp.

Han är valack på 18 år, ca 600 kilo. Rids 5-6 gånger i veckan, både i paddock, backar och vanliga uteritter i skog. Så medel - medelhård träning skulle jag väl säga. Lite osäker på om råproteinet i detta hö är för lågt för honom.

Screenshot_20191129_150650_se.appcorn.Blocket.jpg
 
Oj! :eek: Det där har verkligen katastroflågt med protein. Man brukar säga att kvoten smältbart råprotein/MJ ska ligga på minst 6 för vuxna hästar.

Tipsar om att kolla in HästSveriges foderskola.
 
Oj! :eek: Det där har verkligen katastroflågt med protein. Man brukar säga att kvoten smältbart råprotein/MJ ska ligga på minst 6 för vuxna hästar.

Tipsar om att kolla in HästSveriges foderskola.
Oj... Ja det var inte alls bra. Tack, jag ska kolla där! :)
 
Om hästen redan är dålig i magen så ska se till att få ett hör där det finns analys för de hygieniska värdena. Gärna så nytt som möjligt eftersom hö lätt kan bli dåligt. Alternativt låta göra en egen innan du köper det.
Dåliga hygieniska värden på grovfoder är den vanligaste orsaken till dåliga magar på hästar. Tyvärr också något som väldigt många sparar in på när dom gör analys av fodret.
 
Nej, dett där är inget att satsa på. I år är det ju knappast någon brist på hö så det borde inte vara omöjligt för dig att få tag på ett vettigt hö.
 
@mimma för det första så råprotein är en sak. Smältbart råprotein ett annat . Det är det smältbara man använder i sammanhanget foderstat för hästen och det behöver balanseras upp med hästens behov av erergi i fodret.

Mitt tips är att du utifrån frågorna läser på lite grundmässigt som bas . På tex. Hästsverige.se kan du hitta mycket sån baskunskap som är lätt att förstå och informationen där är legitim.
Eftersom du även har en äldre häst är det ytterligare viktigt att du förstår grunden. En senior behöver oftast mycket extra utöver det, och då behövs det att hästägaren förstår grunden först.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 379
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 501
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 069
Senast: miniola
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 473
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp