rätt sittben

jamen då säger man ju kanske inner eller ytter ;)
men vi säger att man rider i höger varv då :)
 
Om du menar när du rider lätt så ska du alltid när ytter fram är i marken, men det har inget med sittbenen att göra.
 
...för då heter det nedsittningsben istället och då sätter man sig alltid när det yttre frambenet sätts ned i marken,sittbenen har vi ju själva :D
 
Man ska sitta ner när hästen sätter ner det yttre frambenet. Vad som är yttre sidan är motsatt sida vartåt hästen är ställd, behöver inte nödvändigtvis betyda ut mot väggen, om man t.ex. rider på diagonalen i öppna eller något liknande.
Annars säger man ofta "sidan ut mot väggen" för att förenkla det.
 
En bra fundering. Traditionellt lär ridskolorna ut att man sitter ner när hästen i trav har sitt yttre framben i marken. Anledningen till detta utgår jag från har sin upprinnelse i att man vill aktivera inner bakben att arbeta, komma inunder hästen.

Men när jag funderade lite längre över detta för några år sedan kom jag fram till att det i såfall är mer logiskt att belasta ytter bakben, då jag ju vill underlätta för hästen att göra rätt - trampa in med ytterbakben under tyngdpunkten.

Nu rider jag med snegling på akademisk ridkonst och rider således inte trav under lättridning mer än i terräng, då har jag sällan någon innersida.
 
när det YTTRE frambenet på hästen går bakåt ska du sitta ner
 
Aha, jag har alltid trott att att man vill minska belastningen på innerfram genom att sitta ned på ytterfram iom att innerfram redan belsatas genom vändningarna eftersom inte så många hästar (spec inte på ridskolorna och under framridningen) går såpass samlat under lättridning.
 
en bra övning för att förstå vikten av att rida lätt med rätt sittben

om du rider lätt på en volt och blundar först med rätt sittben (yttre på volten) och sedan med fel (inre) (ha en säker häst) kommer du känna tydligt att balansen blir helt fel då du sitter ner på fel sittben.
 
hej!
Dte var faktiskt en bra fundering.. sittbenen har vi ju själva men när man sitter på rätt sittben sitter man ned smatidgt som hästen har sitt yttre, färmre ben i marken(trav)

Kjam
roflmao.png
 
Senast ändrad av en moderator:
om vi säjer tex att du rider i vänster varv å du trava. och nu vill du oxså sitta på rätt sitt ben å när hästen tar fram sitt yttre ben då ska du sitta ner.

lycka till :p
 
om vi säjer tex att du rider i vänster varv å du trava. och nu vill du oxså sitta på rätt sitt ben å när hästen tar fram sitt yttre ben då ska du sitta ner.

ok, först är jag väldigt väldigt trött nu så jag kanske missförstår dig men det är väl ändå när yttre frambenet sätts ner i marken man ska sätta sig? inte sitta när det tas fram.
 
joo precis när hästen trampar ner yttre fram ben ska du sitta ner..förstår du? :confused: :rofl:
 
Jag fick lara mej for en himlans massa ar sedan att man satt pa yttersidan, for att det ar den sidan som maste arbeta lite extra da den maste stracka for att hinna ikapp innersidan!!
Man sitter pa yttersidan for att det ar den sidan som jobbar...men nu kanske jag ar helt ute ock cyklar ocksa!?
 
ah, nu e jag lite piggare än igår ;)
Uppfattade mer din förklaring som att man skulle sitta ner NÄR hästen tog fram ytter fram, Inte när den satte ner det.
 

Liknande trådar

Utrustning Försöker hitta rätt sadelgjord till min lite känsliga ardenner, hade en ELT som satt bra, men tyvärr tyckte han att det rörde sig för...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: kem
·
  • Artikel
Hästnyheter Trots ett turbulent år har Marie Valdar Longem säkrat en OS-plats för Norge i hoppning. I veckan ska hon möta den franske hoppryttaren...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter OS-aktuella norska hoppryttaren Marie Valdar Longem och den franska ryttarstjärnan Kevin Staut möter nu varandra i rätten. Detta efter...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Två olika testamentet som ger två olika versioner av den avlidnes sista vilja. För andra gången är Tobbe Larsson i strid mot...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp