Rätt tillfälle för galopphjälp?

psychogrrl

Trådstartare
När i skritten och traven ska man egentligen ge galopphjälpen för att underlätta så mycket som möjligt för sin häst att ta galoppen direkt?
 
Sv: Rätt tillfälle för galopphjälp?

Jag brukar försöka tajma när det tilltänkta galoppbenet (tex höger bak i vänster galopp) är i sitt bakersta läge, dvs precis innan det lyfter från marken :)
 
Sv: Rätt tillfälle för galopphjälp?

När hästen har sitt yttre bakben i sitt bakersta läge.
Därför väljer antagligen vissa att att även fatta galopp enbart med den yttre skänkeln(om man inte gör det för sätet, eller i kombination).
Mvh T
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 966
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
841
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 883
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp