Rättegången inleds mot elitryttaren

En sak jag reagerade på i FUPen var att varför dom inte stryker namn på personer som är vittnen och liknande? Dom har inte ens maskat namnet på en person som inte ens vill vara med i någon anmälan.:confused:
 
Jag fick en artikel refuserad (jag frilansar) av min redaktörs chefredaktör för två veckor sedan för att den var för provokativ. Ämnet - en internationell tävlingsarrangör som inte betalat tillbaka anmälningsavgifterna för en inställd tävling förra året. Min redaktör visste faktiskt inte om han skulle skratta eller gråta men skämdes typ som en hund å sin chefredaktörs vägnar.
Det är den erfarenheten jag har också, i alla fall av den ena facktidningen, OJ, vad rädd man är för att stöta sig med förbundet. Har också frilansant och har väl försökt sälja in ett par reportage där föräldrar är oroliga just över subkulturen att det här är så okej, men det har varit tydliga nej trots egentligen väldigt intressanta idéer. Jag är ganska övertygad om att det inte beror på att de har fullt - för vinkeln var viktig, one of its kind och intressant - utan snarare att man från hästmedias skull helst inte tar i ämnet.

Som nuvarande förälder tycker jag det är vidrigt. Jag vet att det varit norm med sånt här, ingen har reagerat att stalltjejer blir ihop med sina betydligt äldre chefer etc, inom travsporten, där jag jobbade, var det supervidrigt, men jag hoppas verkligen vi är på väg mot en förändring.
 
En sak jag reagerade på i FUPen var att varför dom inte stryker namn på personer som är vittnen och liknande? Dom har inte ens maskat namnet på en person som inte ens vill vara med i någon anmälan.:confused:
Det kan man inte göra i en FUP. Där ska all info kunna hänvisas till källan.
 
Han har släppts i väntan på dom. Bådar väl inte gott antar jag..

Nja, det handlar ju visserligen fortfarande om brott med lägst två år i straffskalan vilket innebär s k obligatorisk häktning. Dvs utgångspunkten är att den misstänkte ska vara fortsatt häktad om det inte är "uppenbart att skäl till häktning saknas", så länge misstankarna håller alltså.

Samtidigt är risken för påverkan av utredningen - vilket ju ofta är ett tungt häktningsskäl - undanröjd i och med tingsrättens förhandling så det KAN vara så att den långa tiden från brotten gör att domstolen ruckat på den obligatoriska häktningen i just detta fall. Lite tidigt att dra några säkra slutsatser, de hade varit säkrare om han varit fortsatt häktad.
 
Undrar verkligen vad som brast? Kommer han ens bli dömd om advokaten säger följande:

Mycket glädjande att min klient har släppts. Det har varit en mycket påfrestande tid för min klient, med tanke på bevisläget förväntar jag mig nu en frikännande dom, säger försvararen, advokat Per Svedlund, till tidningen.

‐----


Men såklart kan det vara svårt att fälla någon för en våldtäkt som begicks för flera år sedan, det är i princip omöjligt att sätta dit en våldtäktsmän som förgripit sig på en utan DNA även om det skedde igår.😒


Har själv varit med om en våldtäkt, anmälde dagen efter men valde att inte gå vidare med tanke på hur sällan man får någon fälld. Kändes inte lönt.
 
Undrar verkligen vad som brast? Kommer han ens bli dömd om advokaten säger följande:

Mycket glädjande att min klient har släppts. Det har varit en mycket påfrestande tid för min klient, med tanke på bevisläget förväntar jag mig nu en frikännande dom, säger försvararen, advokat Per Svedlund, till tidningen.

‐----


Men såklart kan det vara svårt att fälla någon för en våldtäkt som begicks för flera år sedan, det är i princip omöjligt att sätta dit en våldtäktsmän som förgripit sig på en utan DNA även om det skedde igår.😒


Har själv varit med om en våldtäkt, anmälde dagen efter men valde att inte gå vidare med tanke på hur sällan man får någon fälld. Kändes inte lönt.

DNA är ju ingen mirakellösning heller om det inte handlar om överfallsvåldtäkt, i flertalet anmälda fall förnekas inte sexet som sådant. Advokatens uttalande är helt rimligt för en advokat i detta läge, men som sagt jag tycker det är lite tidigt att dra för stora växlar bara på frisläppandet. Även om det kan peka mer mot ett helt eller delvis frikännande än en fällande dom i alla delar.

Så som bestämmelsen om våldtäkt mot barn är utformad, så behövs det ju "bara" att bevisa sexet som sådant + att det skett när målsäganden var underårig + att misstänkt kände till hennes ålder. Alltså inte alls samma komplikationer om frivillighet/samtycke etc som med en vuxen målsägande. Bevisläget är ju dock mycket beroende av vad som sagts och hänt under förhandlingen i tingsrätten, så det vet bara de som var på rättegången hur det har utvecklats.

Hade det varit en våldtäkt från i år och någon blev släppt direkt efter förhandlingen så hade det varit en något tydligare indikation på frikännande, men här är det som sagt lite speciellt med hänsyn till tiden sedan brotten och inga kända "nya" misstankar.
 
Undrar verkligen vad som brast? Kommer han ens bli dömd om advokaten säger följande:

Mycket glädjande att min klient har släppts. Det har varit en mycket påfrestande tid för min klient, med tanke på bevisläget förväntar jag mig nu en frikännande dom, säger försvararen, advokat Per Svedlund, till tidningen.

‐----


Men såklart kan det vara svårt att fälla någon för en våldtäkt som begicks för flera år sedan, det är i princip omöjligt att sätta dit en våldtäktsmän som förgripit sig på en utan DNA även om det skedde igår.😒


Har själv varit med om en våldtäkt, anmälde dagen efter men valde att inte gå vidare med tanke på hur sällan man får någon fälld. Kändes inte lönt.
Jag har inte en aning om det stämmer men om Flashback har rätt så var MÄ trevande om tidpunkter när de blev pressade.

spontant känner jag: FAN, nu kommer ännu färre tjejer våga anmäla och berätta om vad de varit med om. Även om GM inte gjort något bevisat brottsligt så hoppas jag att förbundet tycker att han brutit mot tränarsed och statuerar exempel. Tidigare har ju sms lett till att ledare fått avsluta sina uppdrag. Detta som står i FUP är resor värre. Hans ex har dessutom vittnat om att han inte behandlade hästar enligt förbundets code of Conduct…
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Förra veckan inleddes rättegången mot en elitryttare som står åtalad misstänkt för våldtäkt och våldtäkt mot barn. Nu har han släppts på...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En elitryttare står åtalad misstänkt för våldtäkt och våldtäkt mot barn. De misstänkta brotten ska ha ägt rum i Västmanland och under...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ärendet gällande elitryttaren som har åtalats för ett fall av våldtäkt och två fall av våldtäkt mot barn går vidare till...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I dag har den elitryttare och tränare som misstänks för våldtäkt åtalats. Dock har antalet våldtäkter som han misstänks för ändrats.
2 3
Svar
54
· Visningar
6 032
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp