Rättegången inleds mot elitryttaren

Vore intressant och veta då harkel människan är släppt på frifot tills domen kommer.

Edit såg nu att domen beräknas komma 9 augusti.
Det ska blir väldigt intressant att läsa domen.
Att gå från häktad i flera veckor till frisläppt innan dom fallit känns väldigt märkligt i mon värld. Men hoppas på något straff iallafall. Tycker inte man ska få träna barn och elever efter allt han faktiskt erkänt i förundersökningen.
 
Det ska blir väldigt intressant att läsa domen.
Att gå från häktad i flera veckor till frisläppt innan dom fallit känns väldigt märkligt i mon värld. Men hoppas på något straff iallafall. Tycker inte man ska få träna barn och elever efter allt han faktiskt erkänt i förundersökningen.
Jag känner också att bara det han själv berättar bör göra att man inte bör vara tränare hur som helst. Det är bara inte ok. Och jag tycker faktiskt att han har satt sig i skiten och får stå för det.
Om han bett någon mörka att han haft någon relation med någon så ung elev så vet han ju att det är fel. Han kan ju inte på allvar tycka att han uppfört sig som han bör iom sitt yrke. Och gör man inte det bör man kunna få sparken/licens indragen.
 
Jag känner också att bara det han själv berättar bör göra att man inte bör vara tränare hur som helst. Det är bara inte ok. Och jag tycker faktiskt att han har satt sig i skiten och får stå för det.
Om han bett någon mörka att han haft någon relation med någon så ung elev så vet han ju att det är fel. Han kan ju inte på allvar tycka att han uppfört sig som han bör iom sitt yrke. Och gör man inte det bör man kunna få sparken/licens indragen.
Han har dessutom erkänt att han har sexproblem /bekräftelsebehov och allt vad det var. Det var ju därför sambon hade tillgång till alla hans konton för att kontrollera eftersom han uppenbarligen inte kunde göra det själv. Att hon(sambon) dessutom tänkte att han lagrar barnporr på datorn som en första tanke när datorn togs i beslag säger väl en hel del...
Hoppas man har tillräckligt med bevis så tjejerna får någon upprättelse.
 
Det ska blir väldigt intressant att läsa domen.
Att gå från häktad i flera veckor till frisläppt innan dom fallit känns väldigt märkligt i mon värld. Men hoppas på något straff iallafall. Tycker inte man ska få träna barn och elever efter allt han faktiskt erkänt i förundersökningen.
Efter rättegången och innan domen kan han ju inte påverka vittnen vilket han kunnat gjort om han haft kontakt med omvärlden efter han blev häktad men innan själva rättegången. Nu spelar ju den biten inte längre någon roll för själva rättsprocessen.
 
Jag känner också att bara det han själv berättar bör göra att man inte bör vara tränare hur som helst. Det är bara inte ok. Och jag tycker faktiskt att han har satt sig i skiten och får stå för det.
Om han bett någon mörka att han haft någon relation med någon så ung elev så vet han ju att det är fel. Han kan ju inte på allvar tycka att han uppfört sig som han bör iom sitt yrke. Och gör man inte det bör man kunna få sparken/licens indragen.
Ja det var exakt det jag skrev när jag mailade förbundet och länkade till FUP. Oavsett vad det blir för dom så borde hans egna uttalanden i förhör göra att hans tränarlicens dras in.
 
Ja alltså oberoende av dom eller ej hoppas jag förbundet anser det ställt utom rimligt tvivel att han har ett olämpligt sexuellt uppträdande för att behålla sina uppdrag och licenser/diplom.

En som ligger med tonåringar han tränar och har anställda, oavsett hur "villiga" och "på", han anser att de är, ska inte finnas i sporten. Man säger nej, för interaktionen är olämplig. Det rör sig ju inte heller om enstaka tillfällen/personer utan en hel del och gissningsvis fler än vad som hördes under förundersökningen...
 
Det ska blir väldigt intressant att läsa domen.
Att gå från häktad i flera veckor till frisläppt innan dom fallit känns väldigt märkligt i mon värld. Men hoppas på något straff iallafall. Tycker inte man ska få träna barn och elever efter allt han faktiskt erkänt i förundersökningen.
Fast det är inte särskilt konstigt alls egentligen, tycker jag.
Han har ju suttit häktad med fulla restriktioner för att inte kunna påverka vittnen, offer, avslöja sekretess, undanröja bevis etc. Risken för att han ska begå nya brott i väntan på dom anses troligen liten mtp när i tiden brotten skett. Flykt- och suicidrisken bedöms troligen låg också.
 
Fast det är inte särskilt konstigt alls egentligen, tycker jag.
Han har ju suttit häktad med fulla restriktioner för att inte kunna påverka vittnen, offer, avslöja sekretess, undanröja bevis etc. Risken för att han ska begå nya brott i väntan på dom anses troligen liten mtp när i tiden brotten skett. Flykt- och suicidrisken bedöms troligen låg också.
Om han nu gjort det som alla säger så finns det nog en hel del färska offer som ännu inte trätt fram.. 😱😱😱 Oavsett hur de dömmer honom tror jag inte vi sett/hört slutet på den här storyn.
 
Svar på mailet jag skickade där jag bifogade länk till FUP:
6E40A45D-5E00-4B5F-A574-A6C666377DD9.png


Jäkla handlingsförlamat. Varför måste de prata med honom när de bara kan ta del av hans egna uttalanden till polisen?
Slött.
 
Det ska blir väldigt intressant att läsa domen.
Att gå från häktad i flera veckor till frisläppt innan dom fallit känns väldigt märkligt i mon värld. Men hoppas på något straff iallafall.

Just den biten kan du släppa :)
Det är inte alls ovanligt att släppas från häktet efter avslutad huvudförhandling. Även efter betydligt längre häktningar än några veckor.
 
Fast det är inte särskilt konstigt alls egentligen, tycker jag.
Han har ju suttit häktad med fulla restriktioner för att inte kunna påverka vittnen, offer, avslöja sekretess, undanröja bevis etc. Risken för att han ska begå nya brott i väntan på dom anses troligen liten mtp när i tiden brotten skett. Flykt- och suicidrisken bedöms troligen låg också.

Har han verkligen haft fulla restriktioner? Det är inte särskilt vanligt.
Suicidrisk är inte ett häktningsskäl. Åtminstone var det inte det när jag jobbade senast :)

Jag gissar på det vi kallar "vanliga restriktioner". Alltså får lyssna på radio, se på tv, läsa tidningen. Sen prövning (åklagare beslutar) gällande samsittning, elektronisk kommunikation, brev och besök. Så enda fulla restriktionen torde vara gällande gemensamhet.
 
Just den biten kan du släppa :)
Det är inte alls ovanligt att släppas från häktet efter avslutad huvudförhandling. Även efter betydligt längre häktningar än några veckor.
Hoppas du har rätt.

Står följande i VTL

Advokaten anser att bevisläget inte håller. Det har gått 11 respektive 13 år. Vittnen minns inte allting, vilket gör det svårt. Bevisläget blir svårare när det gått så lång tid. Vid brottsmål ska det vara bevisat att han är skyldig bortom alla tvivel.
 
Hoppas du har rätt.

Står följande i VTL

Advokaten anser att bevisläget inte håller. Det har gått 11 respektive 13 år. Vittnen minns inte allting, vilket gör det svårt. Bevisläget blir svårare när det gått så lång tid. Vid brottsmål ska det vara bevisat att han är skyldig bortom alla tvivel.

Det är ofta försvarare säger så.
Tyvärr säger försvarare då och då rena lögner, även till de tilltalade. (Därmed inte sagt att detta är en lögn.)

Jag har varit med om försvarare som till den häktade säger att den säkert går loss efter huvudförhandlingen. Alla andra kan räkna ut att det är omöjligt. Sen får den häktade bli kvar i häkte med restriktioner och får två veckor senare i domen tolv år. Då kan det bli lite besvärligt för den häktade och för den personal som ska hantera ilskan och frustrationen :banghead:
 
Hoppas du har rätt.

Står följande i VTL

Advokaten anser att bevisläget inte håller. Det har gått 11 respektive 13 år. Vittnen minns inte allting, vilket gör det svårt. Bevisläget blir svårare när det gått så lång tid. Vid brottsmål ska det vara bevisat att han är skyldig bortom alla tvivel.
I Sverige gäller inte "bortom alla tvivel" vid brottsmål utan "bortom rimliga tvivel" - vilket bedöms olika beroende på brottets art.
 
Det är ofta försvarare säger så.
Tyvärr säger försvarare då och då rena lögner, även till de tilltalade. (Därmed inte sagt att detta är en lögn.)

Jag har varit med om försvarare som till den häktade säger att den säkert går loss efter huvudförhandlingen. Alla andra kan räkna ut att det är omöjligt. Sen får den häktade bli kvar i häkte med restriktioner och får två veckor senare i domen tolv år. Då kan det bli lite besvärligt för den häktade och för den personal som ska hantera ilskan och frustrationen :banghead:
Usch 😫 Förstår att min anhörig inte valde att bli advokat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Förra veckan inleddes rättegången mot en elitryttare som står åtalad misstänkt för våldtäkt och våldtäkt mot barn. Nu har han släppts på...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En elitryttare står åtalad misstänkt för våldtäkt och våldtäkt mot barn. De misstänkta brotten ska ha ägt rum i Västmanland och under...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ärendet gällande elitryttaren som har åtalats för ett fall av våldtäkt och två fall av våldtäkt mot barn går vidare till...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I dag har den elitryttare och tränare som misstänks för våldtäkt åtalats. Dock har antalet våldtäkter som han misstänks för ändrats.
2 3
Svar
54
· Visningar
6 032
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp