Rättigheter mot flygplats?

SiZo

Trådstartare
Jag och sambon var iväg över jul.

När vi kom hem blev det problem med bagaget. Vi stod i 40 min på en liiiiten flygplats och väntade, men vi fick ingen information och inga väskor kom. Så vi åkte till vår övernattning och tänkte att vi hämtar väskan imorgon. Sedan var flygplatsen stängd i 2 dagar.

Nu påstår flygplatsen att de informerade samtliga passagerare om läget, något som vi vet inte hände, eftersom vi stod som fån i 40 min utan information. Med en stressad taxi som ringde och undrade vart tusan vi var.

Nu är vi hemma i Uppsala och flygplatsen är 25 mil bort. Jag har ingen som helst lust att åka och hämta väska själv. Men de påstår att jag måste?!

Jag vet att jag har rättigheter här, men hur kommer jag åt dem när de vägrar?
 
Jag och sambon var iväg över jul.

När vi kom hem blev det problem med bagaget. Vi stod i 40 min på en liiiiten flygplats och väntade, men vi fick ingen information och inga väskor kom. Så vi åkte till vår övernattning och tänkte att vi hämtar väskan imorgon. Sedan var flygplatsen stängd i 2 dagar.

Nu påstår flygplatsen att de informerade samtliga passagerare om läget, något som vi vet inte hände, eftersom vi stod som fån i 40 min utan information. Med en stressad taxi som ringde och undrade vart tusan vi var.

Nu är vi hemma i Uppsala och flygplatsen är 25 mil bort. Jag har ingen som helst lust att åka och hämta väska själv. Men de påstår att jag måste?!

Jag vet att jag har rättigheter här, men hur kommer jag åt dem när de vägrar?
Jag hade kollat med min reseförsäkring hur dom vill att jag gör
 
Är det flygplatsen eller flygbolaget som ligger bakom att ni inte fick ert bagage? Där har du svaret till vilka som är ansvariga för att ni ska få det till er. Det är flygplatsens/flygbolagets ansvar att bagaget kommer fram.
 
När min väska inte kom gick jag till en service desk och anmälde detta. Då fick jag fylla i papper där det stod vart jag ville att väskan skulle köra, mitt namn och hur väskan såg ut. De spårade min väska och kunde konstatera att den var kvar på utreseflygplatsen. Den levererades med taxi dagen efter till en adress 3 timmar bort.

Jag fick en necessär med ett övernattningskit i service desk också.

Anmälde ni inte att väskan inte kommit?
 
När min väska inte kom gick jag till en service desk och anmälde detta. Då fick jag fylla i papper där det stod vart jag ville att väskan skulle köra, mitt namn och hur väskan såg ut. De spårade min väska och kunde konstatera att den var kvar på utreseflygplatsen. Den levererades med taxi dagen efter till en adress 3 timmar bort.

Jag fick en necessär med ett övernattningskit i service desk också.

Anmälde ni inte att väskan inte kommit?
Detta var klockan 22:30. Det fanns liksom ingen där.
 
Detta var klockan 22:30. Det fanns liksom ingen där.
Fast flygplatsen bör rimligtvis ha varit bemannad, de kan ju omöjligt veta att ni blivit av med bagage om ni inte anmält detta. Som redan skrivits får man i regel fylla i papper och beskriva väskan/väskorna, så får man dem levererade hem senare. I och med att detta ej är gjort skulle jag tro att de inte "kan" köra ut dem till er då de saknar korrekt dokumentation. Men ring flygbolaget och fråga.

Och händer det igen, så se till att anmäla väskorna saknade på plats. :)
 
Fast flygplatsen bör rimligtvis ha varit bemannad, de kan ju omöjligt veta att ni blivit av med bagage om ni inte anmält detta. Som redan skrivits får man i regel fylla i papper och beskriva väskan/väskorna, så får man dem levererade hem senare. I och med att detta ej är gjort skulle jag tro att de inte "kan" köra ut dem till er då de saknar korrekt dokumentation. Men ring flygbolaget och fråga.

Och händer det igen, så se till att anmäla väskorna saknade på plats. :)
Fast det stod ju ingen i receptionen.

Hur ska man då göra?
Enligt dem så skulle vi väntat kvar "hur länge som helst". Vilket jag tycker är helt orimligt.

Kan tillägga att det är flygplatsen i Norrköping så att alla vet vilken flygplats man INTE bör välja.

Jaja, jag får väl köpa nya kläder, kamera o prylar antar jag.
 
Man kan även anmäla borttappat/försenat bagage på flygbolagets hemsida.

Sist det hände mig tror jag dessutom jag fick mail/sms om att bagaget inte hunnit komma med i bytet så gjorde anmälan på nätet direkt jag landat, åkte hem och fick bagaget med taxi dagen efter.

Edit; Har ju inte med ankomstflygplats att göra om bagaget inte kommit med flyget. Det är ju avreseflygplatsen som inte lyckats få bagaget med flyget.
 
Man kan även anmäla borttappat/försenat bagage på flygbolagets hemsida.

Sist det hände mig tror jag dessutom jag fick mail/sms om att bagaget inte hunnit komma med i bytet så gjorde anmälan på nätet direkt jag landat, åkte hem och fick bagaget med taxi dagen efter.

Edit; Har ju inte med ankomstflygplats att göra om bagaget inte kommit med flyget. Det är ju avreseflygplatsen som inte lyckats få bagaget med flyget.
Jag kan inte hitta något sådant.
Oavsett så har jag ju anmält via mail. Så det är ju inte som att de inte har min information och mina uppgifter, beskrivning av väskan osv.

Så jag har jättesvårt att se hur en blankett skulle göra någon skillnad när de skyller på att jag skulle ha väntat på plats eftersom de informerade alla passagerare om vad som hände, vilket inte ens stämmer. Ingen fick någon information så vitt jag vet. Det spekulerades vilt mellan oss nämligen.
 
Jag kan inte hitta något sådant.
Oavsett så har jag ju anmält via mail. Så det är ju inte som att de inte har min information och mina uppgifter, beskrivning av väskan osv.

Så jag har jättesvårt att se hur en blankett skulle göra någon skillnad när de skyller på att jag skulle ha väntat på plats eftersom de informerade alla passagerare om vad som hände, vilket inte ens stämmer. Ingen fick någon information så vitt jag vet. Det spekulerades vilt mellan oss nämligen.
Är det flygbolaget eller flygplatsen du anmält till via mail?
 
Det finns alltid personal på en flygplats ntiär ett flygplan landar. Antingen har flygbolaget du reste med egen personal på plats eller är den tjänsten uthyrd till flygpkatsens personal, ofta Swedavia.
Om ett bagage inte kommer fram ska man anmäla detta och uppge namn, adress mm. När väskan sedan hittas körs den ut till ägaren (om det inte är ägarens fel att den kommit bort). Var det bara din väska som inte kom fram?
 
Jag kan inte hitta något sådant.
Oavsett så har jag ju anmält via mail. Så det är ju inte som att de inte har min information och mina uppgifter, beskrivning av väskan osv.

Så jag har jättesvårt att se hur en blankett skulle göra någon skillnad när de skyller på att jag skulle ha väntat på plats eftersom de informerade alla passagerare om vad som hände, vilket inte ens stämmer. Ingen fick någon information så vitt jag vet. Det spekulerades vilt mellan oss nämligen.

Kan det vara så att ni lämnade innan informationen gavs? Om ni lämnade efter 40 minuter väntade ni ju inte jättelänge (även om jag förstår att det kändes så där och då). Personal finns alltid på plats.
 
Kan det vara så att ni lämnade innan informationen gavs? Om ni lämnade efter 40 minuter väntade ni ju inte jättelänge (även om jag förstår att det kändes så där och då). Personal finns alltid på plats.
Så dags på en flygplats där det bara är det planet som har landat så tycker jag att 40 min är mkt. Framförallt som det inte ens fanns några sittplatser eller något.
Det finns alltid personal på en flygplats ntiär ett flygplan landar. Antingen har flygbolaget du reste med egen personal på plats eller är den tjänsten uthyrd till flygpkatsens personal, ofta Swedavia.
Om ett bagage inte kommer fram ska man anmäla detta och uppge namn, adress mm. När väskan sedan hittas körs den ut till ägaren (om det inte är ägarens fel att den kommit bort). Var det bara din väska som inte kom fram?
Jag antar att de andra väntade längre.
Jag hade inte den möjligheten eftersom taxin gick. Och att gå flera km med tunga väskor kändes inte lockande. Sista bussen hade gått för länge sedan.
 
Så dags på en flygplats där det bara är det planet som har landat så tycker jag att 40 min är mkt. Framförallt som det inte ens fanns några sittplatser eller något.

Ja det förstår jag, som jag skrev, frågan är ju när de informerat.

Ni lämnade på eget bevåg efter 40 min utan att kontrollera flygplatsens öppettider följande dag, för mig är det inte uppenbart att ni gjort vad ni kunnat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 100
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp