Rättigheter mot flygplats?

Men skulle ni inte till Linköping? Det är ju inga problem att snabbt få en taxi för den sträckan. Sålänge det inte är typ på nyår eller liknande när alla taxibilar är upptagna..
Jo vi skulle till linköping. En sen fredagskväll.
 
Jag kan förstå oviljan i att överge den förbeställda och troligtvis förbetalda flygtaxin, det är lite skillnad (eller en hel del) skillnad i pris mellan ett fast pris och taxameterpris, men man hade kunnat ringa och flytta fram taxin till en timme senare innan man lämnade flygplatsen. Är det något det finns väldigt gott om i norrköping så är det taxibilar/företag. Det är inte svårt att få taxi här.

Ni åkte helt enkelt ifrån ert bagage, varken flygplatsens eller researrangörens ansvar att se till att bagaget kommer er tillhanda. Kan heller inte se att de gjort något fel.
 
Jag kan förstå oviljan i att överge den förbeställda och troligtvis förbetalda flygtaxin, det är lite skillnad (eller en hel del) skillnad i pris mellan ett fast pris och taxameterpris, men man hade kunnat ringa och flytta fram taxin till en timme senare innan man lämnade flygplatsen. Är det något det finns väldigt gott om i norrköping så är det taxibilar/företag. Det är inte svårt att få taxi här.

Ni åkte helt enkelt ifrån ert bagage, varken flygplatsens eller researrangörens ansvar att se till att bagaget kommer er tillhanda. Kan heller inte se att de gjort något fel.
Fast hur ska jag veta att det inte är svårt att få en taxi där?
Och nej, jag hade inte kunnat ringa och flytta fram taxin, hur skulle det gått till?? Jag satt ju på ett flygplan för tusan. När vi kom fram så var ju taxin redan där.
 
Jo vi skulle till linköping. En sen fredagskväll.
Jag tror inte det hade varit ett problem för er att boka om eller fixa ny taxi.

Hoppas du får svar från flygbolaget, men om även de nekar så får du kanske se det som en lärdom. Ni väntade inte särskilt länge (jag har väntat betydligt längre på bagage och det är heller inte ovanligt att bagage kommer i olika omgångar) och ni åkte utan att ta kontakt med någon.
 
Jaja, det räcker nu allihopa. Ni andra hade riskerat att få gå till stationen i norrköping. I get it. Jag valde att inte ta den risken.

Tråkigt att behöva köpa nya prylar men det är skitsamma.
 
Tycker du det är skäl nog för att flygplatsen eller researrangören ska ha något som helst ansvar för det bagage ni lämnade?
Jag tycker i allra högsta grad att de åtminstone har ansvar för att informera oss om läget. Vilket de inte gjorde.
 
Jaja, det räcker nu allihopa. Ni andra hade riskerat att få gå till stationen i norrköping. I get it. Jag valde att inte ta den risken.

Tråkigt att behöva köpa nya prylar men det är skitsamma.
Har du frågat om flygplatsen kan skicka bagaget till dig om du står för kostnaden?
 
Har du frågat om flygplatsen kan skicka bagaget till dig om du står för kostnaden?
De har sagt att vi ska ombesörja hämtning av väskan själva.

Men de har oxå sagt att de behåller väskan tills att vi hämtar den, så jag antar att vi kan ta den nästa gång vi åker neråt i landet. Antingen till sommaren eller nästa jul.
 
De har sagt att vi ska ombesörja hämtning av väskan själva.

Men de har oxå sagt att de behåller väskan tills att vi hämtar den, så jag antar att vi kan ta den nästa gång vi åker neråt i landet. Antingen till sommaren eller nästa jul.
Du kanske kan få hjälp av någon du känner som kan hämta åt dig?
 
Jag tycker i allra högsta grad att de åtminstone har ansvar för att informera oss om läget. Vilket de inte gjorde.
Fast läget var väl uppenbart, bagaget var försenat, ni var inte de enda som inte fick ut sitt bagage säger du ju.

Du gör det lite för lätt för dig själv tycker jag. Tänk dig antalet transporter av bagage från flygplatser runt om i världen när man bara drar utan att ens försöka ens vänta in sitt bagage? "Någon annan" har ansvar för bagaget och hur det ska komma i dina händer igen?

Svälj din stolthet, ring runt lite och kolla upp vad transporten kostar dig. Ni hade "specialpennor" och kamera i bagaget, jag vet inte hur er ekonomi ser ut men normalt skulle jag väl tro att det finns visst värde i att få hem era grejer?
 
Fast läget var väl uppenbart, bagaget var försenat, ni var inte de enda som inte fick ut sitt bagage säger du ju.

Du gör det lite för lätt för dig själv tycker jag. Tänk dig antalet transporter av bagage från flygplatser runt om i världen när man bara drar utan att ens försöka ens vänta in sitt bagage? "Någon annan" har ansvar för bagaget och hur det ska komma i dina händer igen?

Svälj din stolthet, ring runt lite och kolla upp vad transporten kostar dig. Ni hade "specialpennor" och kamera i bagaget, jag vet inte hur er ekonomi ser ut men normalt skulle jag väl tro att det finns visst värde i att få hem era grejer?
Jag har ju kollat runt.
Har inget med stolthet att göra. Jag vägrar åka 50 mil för grejer jag inte behöver. Min tid är värd så mkt mer än så! Kameran använder jag inte längre så även om den såklart är värd pengar så ändrar det faktum att den inte finns i mitt liv längre absolut ingenting. Och jag kommer därmed heller inte köpa någon ny. Det påverkar alltså inte min ekonomi det minsta.

Och jag vidhåller att det är skillnad på en stor flygplats. Då hade vi stannat kvar.


Du kanske kan få hjälp av någon du känner som kan hämta åt dig?
Känner ingen i området som kan hämta upp den.
 
Jag har ju kollat runt.
Har inget med stolthet att göra. Jag vägrar åka 50 mil för grejer jag inte behöver. Min tid är värd så mkt mer än så! Kameran använder jag inte längre så även om den såklart är värd pengar så ändrar det faktum att den inte finns i mitt liv längre absolut ingenting. Och jag kommer därmed heller inte köpa någon ny. Det påverkar alltså inte min ekonomi det minsta.

Och jag vidhåller att det är skillnad på en stor flygplats. Då hade vi stannat kvar.



Känner ingen i området som kan hämta upp den.
Aha jag kanske har snurrat ihop det. Fick för mig att du är från östergötland så tänkte att du kanske ha släkt eller liknande som kunde hjälpa till.
 
Jag undrar kring vad det är för avtal som gäller när man beställer flygtaxi.
Där borde väl stå om det är viss tid efter planerad ankomst som bokningen gäller och om det går att få en resa senare om det tar för lång tid med bagage/pass/tull/andra förseningar? Iom det liksom ingår i konceptet från början att det är en oexakt tid för upphämtningen.
Det kanske var taxin var den felande parten här när de säger att antingen så kommer du nu eller så blir du utan resa?
 
Jag undrar kring vad det är för avtal som gäller när man beställer flygtaxi.
Där borde väl stå om det är viss tid efter planerad ankomst som bokningen gäller och om det går att få en resa senare om det tar för lång tid med bagage/pass/tull/andra förseningar? Iom det liksom ingår i konceptet från början att det är en oexakt tid för upphämtningen.
Det kanske var taxin var den felande parten här när de säger att antingen så kommer du nu eller så blir du utan resa?
Ja jag vet inte. Första samtalet från taxin kom när vi fortfarande var i luften. Kändes bra märkligt.

Jag är inte en van resenär, sist var 10 år tidigare så jag har noll koll på hur det fungerar. Detta var första gången jag har åkt taxi med.
 
Jag undrar kring vad det är för avtal som gäller när man beställer flygtaxi.
Där borde väl stå om det är viss tid efter planerad ankomst som bokningen gäller och om det går att få en resa senare om det tar för lång tid med bagage/pass/tull/andra förseningar? Iom det liksom ingår i konceptet från början att det är en oexakt tid för upphämtningen.
Det kanske var taxin var den felande parten här när de säger att antingen så kommer du nu eller så blir du utan resa?
Man kan beställa och förbetala flygtaxi, antingen som egen eller delad och man kan beställa med ankomstbevakning, dvs blir flyg försenat anpassas upphämtningstid efter en generell tidsberäkning på upphämtningstid för bagage. Blir allt ytterligare försenat på grund av bagageupphämtning så är det inga problem med ett samtal till taxibolaget för att få senare upphämtningstid.

Om taxiresan hade varit viktig i syftet att hinna med anslutande flyg, buss, tåg hade det hela saken kommit i annat ljus och DÅ hade jag förstått brådskan i att lämna flygplatsen.
 
Man kan beställa och förbetala flygtaxi, antingen som egen eller delad och man kan beställa med ankomstbevakning, dvs blir flyg försenat anpassas upphämtningstid efter en generell tidsberäkning på upphämtningstid för bagage. Blir allt ytterligare försenat på grund av bagageupphämtning så är det inga problem med ett samtal till taxibolaget för att få senare upphämtningstid.

Om taxiresan hade varit viktig i syftet att hinna med anslutande flyg, buss, tåg hade det hela saken kommit i annat ljus och DÅ hade jag förstått brådskan i att lämna flygplatsen.
Nej det var till anslutande mat och säng som var viktigt pga sjukdom.

Fredagar går pendeln fram till 02, att få taxi till stationen är inga problem. Tror inte det varit några bekymmer att få en till Linköping heller, det är ju ingen liten byhåla med ett taxibolag.

Jag förstår att du är irriterad men 40 minuter väntan är ingenting på en flygplats.
Bra lärdom till nästa resa.
Absolut bra lärdom till nästa resa, stanna hemma!
 
Jag undrar kring vad det är för avtal som gäller när man beställer flygtaxi.
Där borde väl stå om det är viss tid efter planerad ankomst som bokningen gäller och om det går att få en resa senare om det tar för lång tid med bagage/pass/tull/andra förseningar? Iom det liksom ingår i konceptet från början att det är en oexakt tid för upphämtningen.
Det kanske var taxin var den felande parten här när de säger att antingen så kommer du nu eller så blir du utan resa?

Det brukar ingå väntetid, hur mycket beror på flygplatsens storlek. Vid t.ex försenat bagage och väntetiden överskrids får man betala extra väntetid vilket beräknas utifrån ett redan fastställt timpris. Taxi Stockholm har från Arlanda 20/30 min väntetid (inrikes/utrikes) och därefter ca 500kr/timmen för extra väntetid.
 
Jag förstår att du blev stressad under omständigheterna som rådde men eftersom du själv åkte ifrån väskan utan att så att säga fått bekräftat att väskan var borta eller försenad och den kom lite senare så är det nog tyvärr du själv som är ansvarig för att hämta den.

Självklart önskar man att sådant här inte ska hända men det är inte riktigt någons fel utan mer ett fall av olyckliga omständigheter och i ditt fall ovana för rutinerna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 100
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp